سخت افزار

امارات از سریع‌ترین ابررایانه جهان رونمایی کرد

به تازگی سریع‌ترین ابر رایانه جهان با نام Condor Galaxy-1 در کالیفرنیا راه‌اندازی شده که توان پردازشی آن به 4 اگزافلاپس می‌رسد. مالک این ابررایانه شرکت G42 مستقر در ابوظبی است که یک هلدینگ در حوزه فناوری محسوب می‌شود. جزئیات بیشتر درباره سریع ترین ابر رایانه جهان را در ادامه این نوشتار بخوانید.

ابر رایانه Condor Galaxy-1 که به اختصار CG-1 نامیده می‌شود دارای 54 میلیون هسته بوده و توان پردازشی آن به بیش از 4 اگزافلاپس می‌رسد. هدلینگ اماراتی G42 این ابر رایانه را در کالیفرنیا راه اندازی کرده و قرار است توسط یک شرکت فعال در زمینه هوش مصنوعی با نام Cerebras مدیریت شود.

مشخصات سریع‌ترین ابررایانه جهان

با پیشرفت هوش مصنوعی تقاضا برای ساخت ابر رایانه‌ها افزایش یافته و شرکت‌هایی مانند مایکروسافت به دنبال ایجاد زیرساخت‌های گسترده به منظور میزبانی از مدل‌های هوش مصنوعی هستند.

G42 هم یک هلدینگ فناوری اماراتی محسوب می‌شود که با هدف کمک به پیاده شدن مدل‌های هوش مصنوعی، در حال ساخت مجموعه ابررایانه‌های سری Condor Galaxy است. ابررایانه Condor Galaxy System در مجموع دارای قدرت پردازش ترکیبی 36 اگزافلاپ خواهد بود که در دنیای محاسبات امروزی بی‌سابقه است.

پیاده‌سازی و آموزش مدل‌های هوش مصنوعی زمان زیادی می‌برد و G42 به جای یک ابررایانه قدرتمند، در حال ساخت مجموعه‌ای از ابررایانه‌های هوش مصنوعی متصل به هم بوده تا بتواند زمان آموزش مدل‌های هوش مصنوعی را به میزان قابل توجهی کاهش دهد.

بر این اساس زمان راه‌اندازی و آموزش مدل‌های هوش مصنوعی مولد از چند ماه به تنها چند دقیقه کاهش می‌یابد. ابر رایانه Condor Galaxy System میزبان پردازنده‌های EPYC AMD است. این یعنی در مجموع با 54 میلیون هسته محاسباتی بهینه سازی شده برای هوش مصنوعی در کنار پهنای باند 388 ترابیت بر ثانیه و حافظه رم 82 ترابایتی مواجه هستیم.

این سوپر کامپیوتر در محاسبات 16 بیتی توانی معادل 4 اگزافلاپس داشته که چهار برابر بیشتر از سریع‌ترین ابرکامپیوتر پیشین جهان است. همچنین می‌توان از این ابررایانه برای آموزش هوش مصنوعی با 600 میلیارد مدل پارامتر استفاده کرد و آن را تا 100 تریلیون مدل پارامتر گسترش داد. برای مقایسه باید گفت که مدل GPT-4 از OpenAI با استفاده از 1.7 تریلیون پارامتر آموزش داده شده است.

اماراتی‌ها قصد دارند دو نسخه دیگر از این ابررایانه را با نام‌های CG-2 و CG-3 را در اوایل سال آینده میلادی راه اندازی کنند تا به مقابله با چالش‌های مراقبت‌های بهداشتی، انرژی و تغییرات آب و هوایی بروند.

 

منبع: شهر سخت افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

8 + چهار =

دکمه بازگشت به بالا