اخبار فناورینجوم و فضا

خارج شدن ۱۰۰ ماهواره استارلینک از مدار!

به گزارش آی تی بوم؛

شرکت فضایی اسپیس ایکس قصد دارد حدود ۱۰۰ ماهواره قدیمی استارلینک را به دلیل نقص در طراحی به‌صورت کنترل شده و با برنامه‌ریزی از مدار زمین خارج کند.

به گزارش دیجیاتو، این احتمال وجود دارد که ماهواره‌های نسل اول استارلینک به دلیل طراحی قدیمی که دارند، ممکن است در ادامه حرکت خود دچار مشکل بشوند. به همین دلیل، اسپیس ایکس می‌خواهد آن‌ها را به‌صورت کنترل شده از مدار زمین خارج کند.

اسپیس ایکس در بیانیه‌ای اعلام کرده است که ماهواره‌های نسل اول و قدیمی این شرکت در حال حاضر به فعالیت خود ادامه می‌دهند، ولی تیم فنی، مشکلاتی را در این ماهواره‌ها شناسایی کرده‌اند که می‌تواند در آینده نگران کننده باشد. به همین دلیل اسپیس ایکس تصمیم گرفته به صورت کنترل شده حدود ۱۰۰ ماهواره با طراحی قدیمی را از مدار زمین خارج کند.

به صورت کلی این شرکت تاکنون ۵۸۲۸ ماهواره استارلینک به مدار زمین پرتاب کرده است. از این تعداد ماهواره پرتاب شده ۵۴۳۸ ماهواره در مدار قرار دارند. برخی از آن‌ها طراحی قدیمی و اولیه‌ای دارند. پرتاب آن‌ها به سال‌های ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ بازمی‌گردد.

از حدود ۴۲۰ ماهواره نسل اول و طراحی قدیمی این شرکت، در حال حاضر ۳۳۷ ماهواره در مدار زمین حرکت می‌کنند. حالا این شرکت می‌خواهد ۱۰۰ ماهواره از این ماهواره‌های قدیمی را از مدار خارج کند.

گفتنی است ماهواره‌های استارلینک اسپیس ایکس در ارتفاع کمتر از ۶۰۰ کیلومتری از سطح زمین قرار دارند. حالا ماهواره‌های قدیمی در معرض خراب شدن هستند و این شرکت تصمیم گرفته پیش از بروز این اتفاق، خودش آن‌ها را از مدار خارج کند. با این رویکرد تعداد ماهواره‌های معیوب در فضا کاهش پیدا می‌کنند. خارج کردن ماهواره‌های استارلینک از مدار زمین خطری برای زمین به همراه ندارد و حین ورود به جو زمین می‌سوزند. به همین دلیل خارج کردن آن‌ها از مدار برای زمین خطرناک نیست.

منبع: فرارو

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

14 + هشت =

دکمه بازگشت به بالا