خودرو و موتورسیکلت

خودروی برقی یا خودروی درون‌سوز؛ مصرف انرژی کدام‌یک هزینه کمتری دارد؟

نتایج تحقیقی جدید حاکی از آن است هزینه شارژ باتری یک خودروی برقی ممکن است بالاتر از پرکردن باک یک خودروی بنزینی باشد.

به گزارش آی تی بوم؛ یکی از نکات مثبتی که همواره درباره خودروی برقی تبلیغ می‌شود، هزینه نگهداری کمتر آن در مقایسه با مدل‌های بنزینی و دیزلی است. تحقیقات مختلف ثابت کرده‌اند که شارژ باتری چنین مدل‌هایی، در مقایسه با پُرکردن باک خودروهای بنزینی ارزان‌تر تمام می‌شود. اما نتایج تحقیق مؤسسه‌ای به نام «گروه اقتصادی اندرسون» خلاف این ادعا را ثابت می‌کند. این تحقیق نشان می‌دهد مدل‌های بنزینی زیادی وجود دارند که طی مسافت 100 مایلی (معادل 160 کیلومتر) هزینه انرژی کمتری به راننده تحمیل می‌کنند.

9.75 دلار در برابر 12.55 دلار

براساس یافته‌های این تحقیق، هزینه پیمایش 100 مایل مسافت توسط برخی خودروهای سواری و کراس‌اوورهای ارزان‌قیمت برابر با 9.78 دلار است. این مدل‌ها عبارتند از: نیسان ورسا، هوندا سیویک، هیوندای النترا، سوبارو ایمپرزا و میتسوبیشی میراژ. در مقابل، خودروهای برقی اقتصادی مثل نیسان لیف و شورولت بولت، برای طی مسافتی مشابه نیازمند صرف 12.55 دلار هستند. این رقم درصورتی است که باتری با برق خانگی شارژ شود. اگر راننده خودروی خود را در ایستگاه‌های عمومی شارژ کند، این رقم به 15.97 دلار افزایش می‌یابد.

خودروی برقی لوکس کم‌هزینه‌تر از خودروی بنزینی لوکس است

اما در کلاس خودروهای لوکس اوضاع کاملاً برعکس می‌شود. طبق داده‌های تحقیق جدید، هزینه سوخت مدل‌های بنزینی مثل ب‌ام‌و سری 5، پورشه ماکان و آئودی A6 در هر 100 مایل برابر با 17.56 دلار است. این در شرایطی است که انرژی مصرفی مدل‌های برقی همچون تسلا مدل 3، پورشه تایکان و پولستار 2 برای طی همین مسافت، 13.50 دلار هزینه دارد. این رقم برای زمانی است که باتری مدل‌های مذکور با برق خانگی شارژ شود. چنانچه راننده ایستگاه‌های عمومی را برای شارژ باتری انتخاب کند، میزان هزینه به 17.81 دلار افزایش پیدا می‌کند.

رقابتی نزدیک در دسته پیکاپ‌ها

در بین پیکاپ‌ها، اختلاف هزینه ناچیز است. طبق محاسبات گروه اقتصادی اندرسون، هزینه سوخت یک پیکاپ دیزلی در 100 مایل مسافت 17.10 دلار می‌شود. در مقابل، پیکاپ برقی که راننده باتری آن را با برق خانگی شارژ کرده است، در مسافت 100 مایلی، به 17.72 دلار برای تأمین انرژی نیاز دارد. درصورت شارژ باتری در ایستگاه‌های عمومی، این رقم با افزایشی قابل‌توجه برابر 26.38 دلار خواهد بود.

نکته جالب اینکه گروه اقتصادی اندرسون تأکید کرده است که با افزایش قیمت برق از یک‌سو و کاهش قیمت سوخت از سوی دیگر، هزینه تأمین انرژی یک خودروی بنزینی و دیزلی به‌تدریج کمتر از هزینه خودروی برقی می‌شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شانزده − 14 =

دکمه بازگشت به بالا