خودرو و موتورسیکلت

دانگ فنگ شاین مکس رونمایی شد

دانگ فنگ Shine Max محصولی از زیرشاخه آئولوس این شرکت به شمار می‌رود و درواقع با نام آئولوس شاین مکس شناخته می‌شود.

به گزارش آی تی بوم، ایران خودرو به‌عنوان یکی از دو خودروساز بزرگ کشور، طی دوره‌های مختلف سعی داشته است تا سهمی از بازار خودروهای وارداتی را در اختیار بگیرد. طی دوره جدید واردات نیز این شرکت به سراغ دانگ فنگ شاین مکس رفته است. این خودرو در بخش سدان‌های متوسط و بزرگ بازار به رقابت خواهد پرداخت.

با توجه به محدودیت‌های واردات خودرو و همچنین عدم تمایل خودروسازان خصوصی به ارائه یک محصول در این بخش، دانگ فنگ شاین مکس می‌تواند به‌سرعت توجهات را به خود جلب کند. بااین‌حال از ابتدای کار، ایران خودرو گام‌های خود را اشتباه برداشته است. مراسم رونمایی از این محصول با پوشش خبری بسیار ضعیف برگزار شد و تنها چند رسانه در این مراسم حضور داشتند. بدیهی است که بازاریابی ضعیف ایران خودرو همواره به‌عنوان یکی از دلایل شکست پروژه‌های واردات خودرو شناخته شده است. این معضل درصورت ادامه‌داربودن، باعث شکست سدان دانگ فنگ نیز می‌شود و تفاوتی میان برندها در این مسئله وجود ندارد. در ادامه مطلب با محصول چینی و وارداتی ایران خودرو بیشتر آشنا خواهیم شد.

دانگ فنگ شاین مکس، سدان متوسط میان انبوهی از کراس‌اوورها

با وجود محبوبیت سدان‌های بزرگ و متوسط در بازار ایران، این خودروها همواره مورد غفلت تولیدکنندگان خودرو قرار داشته‌اند. اگر نیسان ماکسیما و نیسان تیانا را در نظر نگیریم، طی دهه 1390، تنها لیفان 820 به‌عنوان یک سدان متوسط تولید داخل در بازار حضور داشت. واردات خودرو نیز از سال 1397 تاکنون ممنوع است و آخرین سدان‌ وارداتی بازار، هیوندای آزرا 2019 به‌حساب می‌آید. طی دوره جدید واردات خودرو نیز محدودیت‌های ارزی تعیین‌شده برای این کار، اجازه واردات سدان‌های متوسط و بزرگ به بازار را نمی‌دهد؛ مگر آنکه از نوع چینی باشند!

در این شرایط ایران خودرو فرصت را غنیمت شمرده است تا با عرضه دانگ فنگ شاین مکس، سهمی از بخش پنهان بازار در اختیار داشته باشد. البته این خودروساز بارها با تبلیغات و بازاریابی ضعیف، محصولات شایسته خود را فدا کرده است. برای مثال، چند ماه از عرضه هایما 8S به‌عنوان کراس‌اوور جدید ایران خودرو به بازار می‌گذرد، اما این خودرو هنوز برای تست و بررسی بلندمدت در اختیار رسانه‌ها قرار گرفته است!

دانگ فنگ Shine Max محصولی از زیرشاخه آئولوس این شرکت به شمار می‌رود و درواقع با نام آئولوس شاین مکس شناخته می‌شود. این خودرو پیش از ایران، در بازار روسیه و عربستان سعودی عرضه شده است. دانگ فنگ شاین مکس در بازارهای صادراتی محصولات چینی، رقیبی برای چری آریزو 8 به شمار می‌رود؛ خودرویی که به‌زودی توسط مدیران خودرو در ایران معرفی خواهد شد.

مشخصات فنی دانگ فنگ شاین مکس

دانگ فنگ شاین مکس در قالب دو نسخه هیبریدی و درون‌سوز به بازار جهانی عرضه می‌شود. نسخه معرفی‌شده در ایران، از نوع درون‌سوز است. این نسخه به پیشرانه 1.5 لیتری TGDi (توربوشارژر به‌همراه تزریق مستقیم سوخت) با کد C15TDR مجهز است. این پیشرانه حداکثر 190 اسب‌بخار قدرت و 300 نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند. خروجی این پیشرانه با ارقام خروجی لاماری ایما (دانگ فنگ T5 Evo) مشابه هستند، ازاین‌رو ممکن است که از یک نوع موتور در هر دو خودرو استفاده شده باشد.

وظیفه انتقال قدرت در دانگ فنگ شاین مکس بر عهده گیربکس هفت‌سرعته دوکلاچه از نوع تر قرار دارد. انتقال قدرت در این خودرو تنها به‌صورت دیفرانسیل جلو صورت می‌پذیرد. سیستم تعلیق این خودرو نیز در جلو از نوع مک فرسون و در عقب از نوع چنداتصاله یا مولتی‌لینک است. ایران خودرو تصمیم دارد در آینده نسخه هیبریدی این خودرو را نیز به بازار ایران عرضه کند. همچنین مدیرعامل ایران خودرو از برنامه‌های این شرکت برای مونتاژ شاین مکس در ایران خبر داده است.

امکانات و تجهیزات

دانگ فنگ Shine Max یک سدان سایز متوسط محسوب می‌شود. معمولاً این خودروها به سطح قابل‌قبولی از امکانات مجهز هستند و نماینده دانگ فنگ نیز مشتریان را در این بخش راضی نگه می‌دارد. ازجمله تجهیزات دانگ فنگ شاین مکس می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

چراغ‌های LED جلو و عقب، سقف پانوراما، نورپردازی داخلی، اتوپارک، صندلی‌های برقی با قابلیت تنظیم گودی کمر و حافظه به‌همراه گرمکن، سردکن و ماساژور، دوربین 360 درجه، تریم چرمی کابین،‌ سیستم چندرسانه‌ای به‌همراه نمایشگر، سیستم کنترل پایداری و کنترل کشش و فرمان برقی.

همچنین شاین مکس به دستیار رانندگی خودکار سطح دوم مجهز است. این دستیار از ترکیب سیستم‌های کروز کنترل تطبیقی، سیستم هشدار برخورد از جلو، رادار تشخیص خط و سیستم هشدار خروج از خط تشکیل شده است.

قیمت و رقبا

قیمت دانگ فنگ شاین مکس در بازار عربستان سعودی حدود 74 هزار ریال سعودی اعلام شده است که معادل تقریبی آن یک میلیارد تومان می‌شود. این خودرو در بازار روسیه به‌دلیل عوارض واردات متفاوت، دو میلیون و 990 هزار روبل قیمت دارد که معادل آن یک میلیارد و 660 میلیون تومان است. بنابراین قیمت آن در ایران نیز از محدوده یک میلیارد تومان فراتر خواهد رفت. احتمالاً نرخی در حدود 1.5 الی 2 میلیارد تومان برای این خودرو در نظر گرفته خواهد شد.

دانگ فنگ Shine Max در این محدوده قیمتی هنوز رقیب مستقیم ندارد اما رقابت آن با کراس‌اوورهایی همچون تیگو 8 پرو و تیگو 7 پرو از نظر قیمتی برقرار است. همچنین با عرضه آریزو 8 از سوی مدیران خودرو، یک رقیب جدی آماده به‌چالش‌کشیدن این خودرو خواهد بود. قیمت آریزو 8 نیز بین 16 الی 19 هزار دلار تعیین شده است که احتمالاً از دانگ فنگ شاین مکس در بازار ما گران‌تر خواهد بود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

19 + نوزده =

دکمه بازگشت به بالا