اخبار فناوری

فن های بدون پروانه در آینده

به زودی توربین‌های بادی به فن‌های بدون پروانه مجهز می‌شوند


به گزارش آی تی بوم؛فن های بدون پروانه در آینده جایگزین پروانه‌های چرخان در توربین‌های بادی خواهند شد. به زودی این فناوری می‌تواند به طور گسترده در تمامی توربین‌ها مورد استفاده قرار بگیرند.

به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، در حال حاضر تمامی توربین‌های بادی به پروانه‌های چرخان مجهز هستند که می‌تواند در آینده به طور کامل با فن‌های جدید جایگزین شوند.

یک استارتاپ در اسکاتلند با نام کاریک تکنولوژیز در زمینه انرژی‌های تجدید پذیر یک طراحی انقلابی انجام داده است. این شرکت توربین‌های بادی از نوع لانه زنبوری و بدون پروانه طراحی کرده که می‌تواند در آینده روی بام ساختمان‌های شهری قرار گرفته و در ساختارهای موجود نیز قابل ادغام باشد. در این نوآوری یک هوابرد قرار دارد که در صورت قرارگیری در معرض انرژی جنبشی باد می‌تواند به طور مستقل نوسان کند. نوسانات مکانیکی به انرژی تبدیل شده و در زمان وزش باد کم نیز به صورت کارآمد مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

ایروفویل به طراحی ویژه‌ای در بال هواپیما یا برخی تیغ‌های صنعتی مانند ملخ‌ها گفته می‌شود که بر پایه اصل برنولی در صورت حرکت در شاره‌ای مانند هوا یا آب نیروی بالابرنده ایجاد خواهد کرد. در واقع پرواز هواپیما نیز به دلیل شکل ماهیواره مقطع بال آن صورت می‌گیرد. در حال حاضر توربین‌های سنتی هزینه‌های نگهداری قابل توجهی داشته و نیاز به تامین زمین در آنها باعث شده است تا با چالش‌های لجستیکی و مالی مواجه شوند. در حالی که توربین‌های لانه زنبوری ساخت شرکت کاتریک می‌تواند ضمن قرارگیری در محیط‌های شهری به صورت پایدار و مقرون به صرفه مورد استفاده باشد. این فناوری از طریق تولید برق بادی محدودیت‌های دوربین‌های معمولی را حذف خواهد کرد. در آزمایش‌های انجام گرفته روی این فناوری نمونه اولیه آن توانست طی ۵۱ آزمایش بیش از ۸۰ ساعت فعالیت داشته و با تولید ۴۱.۱ وات توان با سرعت ۱۰.۲ متر بر ثانیه بسیار موفقیت آمیز عمل کند.

منبع:تکنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوزده − 9 =

دکمه بازگشت به بالا