برنامه نویسی

نقشه راه برنامه نویس شدن

به گزارش آی تی بوم، حتما چندین بار قصد کردی که یاد گیری برنامه نویسی رو شروع کنی اما به هر دلیلی نتونستی.باید بدونی که دیگه لازم نیست نگران باشی! بهت قول میدم اگه به تمام مواردی که توی این مقاله گفته میشه عمل کنی به راحتی می تونی برنامه نویسی رو شروع کنی و توش موفق بشی. فرصت رو از دست نده و سریع برو جلو!!!

هدف از یادگیری برنامه نویسی

معمولا اکثر افراد برای هدف گذاری کردن کلی فکر می کنن. برای مثال شخصی که می خواد برنامه نویسی یاد بگیره با خودش میگه من میخوام برنامه نویس پایتون بشم تا یک سال دیگه. خب مشکلی که اینجا وجود داره اینه که توی این هدف نه زمان مشخص شده نه هدف های کوچیک وجود دارن. هدف های کوچیک چی هستن؟! فرض کنید شما می خواید وزن کم کنید. از همون اول نمیتونین بگین من میخوام ۱۰ کیلو لاغر بشم. بلکه باید اول مشخص کنید که توی چند هفته و چند ماه میخواین به وزن ایده آل خودتون برسید. مثلا میتونید اینطوری هدف گذاری کنید که من توی این ماه ۲ کیلو لاغر میشم. اینجوری هم هدفتون قابل لمسه و هم به دور از منطق نیست و کاملا رسیدن بهش با کمی تلاش ممکنه.

پس برای هدف گذاری باید این نکات رو رعایت کنید:

۱) هدف قابل لمس و مملوس باشه.

۲) کلی نگری نداشته باشیم و هدف های کوچیک هم داشته باشیم که توی بازه زمانی کوتاه بتونیم بهش برسیم.

۳) از انتخاب هدف های غیرمنطقی خودداری کنید لطفا .(مثلا با خودتون نگید بیل گیتس بعدی خودمم)

حوزه های برنامه نویسی

برنامه نویسی ۳ حوزه دارد که همه آنها بازار کار فوق العاده ای دارند به شرطی که شما یک متخصص باشید. خب بریم که اول با یه نمودار کلی با این حوزه ها و زبان های مربوط بهشون به صورت خلاصه آشنا بشویم و بعد با جزئیات هر کدام رو بررسی کنیم.

برنامه نویسی دسکتاپ

قبل از اینکه در مورد برنامه نویسی دسکتاپ صحبت کنیم باید ببینیم اصلا برنامه دسکتاپ چی هست تا بعد در مورد برنامه نویسی اش صحبت کنیم. اگر بخواهیم ساده بگیم برنامه دسکتاپ اصطلاحا به برنامه هایی گفته میشود که در کامپیوتر های شخصی دارای سیستم عامل ویندوز، لینوکس یا مک اجرا میشوند مثل مجموعه آفیس، فتوشاپ، ابزارهای فشرده سازی و …

حالا اگر برنامه نویسی در این راستا باشد یعنی تولید نرم افزار یا همان برنامه برای کامپیوترهای شخصی با هر سیستم عاملی بهش برنامه نویسی دسکتاپ می گویند. پس با این تعریف متوجه شدیم برنامه نویسی دسکتاپ چی هست و چه چیزهایی با برنامه نویسی دسکتاپ نوشته می شوند.

برنامه نویسی موبایل

بیایید با تعریف این قضیه شروع کنیم که دقیقا برنامه نویسی موبایل چیه؟ چون این حوزه کمی نسبت به بقیه متفاوت است، به دلیل این که برنامه نویسی موبایل فقط محدود به خود موبایل نمیشود هرچند که بخش بسیار بزرگی از آن رو شامل میشود.

این مدل از برنامه نویسی به ساختن برنامه برای گوشی های تلفن همراه، تبلت ها، ساعت های هوشمند و انواع دیگر گجت های پوشیدنی که نوعی از سیستم های عامل رو اجرا میکنند، اشاره دارد.

برنامه نویسی وب

یکی از محبوب‌ترین حوزه‌های برنامه نویسی، حوزه تحت وب می باشد. به زبان‌هایی که برای کار بر ‌روی وب و شبکه طراحی و ساخته شده اند، زبان‌های برنامه‌نویسی تحت وب گفته می‌شود. این زبان‌ها برای ایجاد و تولید انواع پروژه‌ها و نرم‌افزار‌های تحت وب مورد استفاده قرار می‌گیرند. به عنوان مثال انواع وب‌‌سایت‌ها، ایمیل، خرید آنلاین، امور بانکی، مجله‌ها و برنامه‌های آنلاین نمونه کاربردهایی هستن که از زبان‌های تحت وب برای ایجاد آنها استفاده شده اند.

زبان های برنامه نویسی حوزه دسکتاپ

               

1- زبان #C (سی شارپ)

زبان برنامه نویسی #C در سال 2000 میلادی، توسط شرکت مایکروسافت توسعه و معرفی شد و از همhن ابتدا تا کنون جز ۱۰ زبان برنامه نویسی محبوب دنیا بوده است. دلیل اصلی محبوبیت و برتری سی شارپ این است که در عین سادگی بسیار قدرتمند بوده و با آن تقریبا هر کاری میتوان انجام داد. #C از زبان های C++ و Java تاثیر گرفته و از نظر ساختار دستورات (Syntax) خیلی نزدیک به آنها می باشد به طوری که جز خانواده زبان های برنامه نویسی سی محسوب میشود؛ یعنی اگر شما یکی از زبان های این خانواده (مثل C، C++، Java، PHP و Swift) رو آموزش دیده باشید احتمالا به راحتی میتونید #C رو هم یاد بگیرید و با آن برنامه نویسی کنید. سی شارپ بیشتر کاربرد سازمانی دارد؛ دلیل این کار هزینه کم و توسعه آسان این زبان می باشد.

ویژگی های سی شارپ

سادگی و راحتی در کدنویسی:

یکی از ویژگی های اصلی سی شارپ، ساده بودن کار با اون هست. به طوری که اگر یکی از زبان خانواده سی را بلد باشید به راحتی می تونید این زبان برنامه نویسی رو هم یاد بگیرید. سی شارپ یک زبان سطح بالا هست یعنی دستورات اون به زبان انسان نزدیک هست و به راحتی با کمی تمرین میتونید متوجه کدها بشید. که برای افرادی که تازه می خوان برنامه نویسی رو شروع کنن میتونه انتخاب خیلی جذاب و خوبی باشه.

توانایی ساخت هر نوع برنامه ای:

ویژگی بعدی و مهم سی شارپ، قدرتمند بودن اون هست. همان طور که اشاره شد #C از دو زبان قدرتمند Java و C++ تاثیر گرفته و با استفاده از اون میتونید برای پلتفرم های مختلف، از موبایل تا سرورها برنامه نویسی کنید. علاوه بر اون میتونید هر نوع برنامه ای رو با استفاده از سی شارپ بنویسید از برنامه های تحت ویندوز تا بازی ها.

حمایت مایکروسافت:

وجود غول دنیای نرم افزار یعنی مایکروسافت، در کنار زبان سی شارپ خیال آدم را تا حدی راحت می کند که قرار نیست به راحتی و به این زودی از رده خارج بشه!

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج × 1 =

دکمه بازگشت به بالا