اخبار فناوری

وزیر ارتباطات: به دنبال فعالیت قانونی استارلینک در ایران هستم، نه قطع کردن آن

به گزارش آی تی بوم؛ «عیسی زارع‌پور» در حاشیه اجلاس ارتباطات و فناوری اطلاعات کشورهای عضو اکو درباره فعالیت استارلینک در ایران گفت:

«همان طوری که قبلاً هم گفتم، هم از فعالیت پلتفرم‌های بین‌المللی و هم ارائه دهندگان اینترنت ماهواره‌ای در کشور استقبال می‌کنیم، منوط به اینکه قوانین جمهوری اسلامی ایران را رعایت کنند. وزیر ارتباطات عراق هم اعلام کرد حضور استارلینک در این کشور منوط به رعایت قواعد عراق است.»

او در ادامه تأکید کرد به جای قطع ارتباطات ماهواره‌ای، به دنبال فعالیت استارلینک در ایران به شکل قانونی است و دارد زمینه‌هایش را فراهم می‌کند.

زارع‌پور با اشاره به اجلاس اخیر RRB به عنوان زیرمجموعه ITU اظهار داشت RRB تقریباً بالاترین نهاد تصمیم‌گیر در حوزه ارتباطات رادیویی در جهان است که براساس پیگیری جمهوری اسلامی ایران  تصمیم گرفت تا شرکت اسپیس ایکس را مکلف کند برای فعالیت در ایران، اقدام به اخذ مجوز کند: «ما فکر می کنیم این یک اتفاق میمون و مبارک است که مقدمه را فراهم می‌کند تا بتوانیم فعالیت قانونی استارلینک را در ایران داشته باشیم.»

او در پاسخ به این سؤال که به باور حقوق دانان مصوبات اتحادیه جهانی مخابرات برای شرکت‌ها لازم الاجرا نیست، گفت:

«یک اتفاق بزرگ حقوقی با پیگیری ما افتاده است و تمایل دارم تا حقوق‌دانان در مورد این گفت‌وگو کنند. ITU از قبل چند مصوبه دارد، یکی مقاله 18 و دیگری مصوبه 23 اجلاس WRC است که در آن تأکید شده اگر کسی بخواهد فعالیت اینترنت ماهواره‌ای در کشور دیگری داشته باشد، باید از رگولاتور آن کشور مجوز بگیرد. ITU هم فعالیت استارلینک در ایران را مصداق این موضوع دانسته است. به طور شفاف در صورتجلسه هفته گذشته نیز اشاره شده است. همچنین از رگولاتور نروژ که استارلینک در آنجا ثبت شده، خواسته شده تا به قید فوریت، خودش را با ضوابط مصوبه قبلی تطبیق دهد. نتیجه اینکه، الان RRB تشخیص داده استارلینک مشمول اون مصوبه است و باید قواعد را رعایت کند.»
استارلینک قابل مقایسه با فیبرنوری نیست
وزیر ارتباطات معتقد است اینترنت ماهواره‌ای هیچ وقت جایگزین اینترنت پرسرعت مبتنی بر فیبر نوری نخواهد شد. به گفته وی اینترنت ماهواره‌ای در حال حاضر با تجهیزات و گیرنده‌های خاص، سرعت 300 مگابیتی دارد، اما در حال حاضر شهرهایی که سرویس فیبر نوری در آنها راه‌اندازی شده، سرعت تا یک گیگابیت بر ثانیه ارائه شده است.

زارع‌پور در پاسخ به سؤال دیجیاتو مبنی بر اینکه آمار دقیقی از تعداد تجهیزات فعال استارلینک در ایران وجود دارد، گفت: «تأمین کننده‌اش نه هنوز به شکل رسمی با ما ارتباط دارد و نه دفتری در ایران دارد، اعداد و ارقامی هم در این باره مطرح می‌شود، اما آمار دقیقی درباره آن وجود ندارد.»

وی تأکید دارد قدم‌های خوبی در این زمینه برداشته شده و در قدم اول استارلینک مجبور به رعایت قوانین ایران شده و در قدم بعدی بایستی آن را مجاب کنند.

به گفته وزیر ارتباطات بحث ارائه اینترنت ماهواره‌ای یک دغدغه بین‌المللی است چرا که منافع اقتصادی و درآمد اپراتورهای زمینی در این باره مطرح است و کشورها به دنبال قاعده‌مند کردن آن هستند: «در پرواز اخیرم به اندونزی با هواپیمایی قطر، سرویس استارلینک فعال بود. اما به محض ورود به مرز هوایی هند، این سرویس متوقف و اعلام شد که براساس قواعد سرزمینی هند اجازه فعالیت در این لوکیشن را ندارد. پس از عبور از مرزهای هند نیز اینترنت بار دیگر در دسترس قرار گرفت.»

 

منبع: دیجیاتو

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 − 2 =

دکمه بازگشت به بالا