اینترنتهوش مصنوعی

فناوری Li-Fi (Light Fidelity)

به گزارش آی تی بوم؛ لای فای Li-Fi مخفف واژه انگلیسی Light Fidelity است. بزرگ‌ترین طرفدار این تکنولوژی هارالد هاس (Harold Haas) از دانشگاه ادینبرگ است که شرکت pureLiFi را تأسیس کرده و تلاش دارد تکنولوژی مذکور را به جهان واقعی بیاورد. لای فای یک فناوری ارتباطی بی‌سیم دوسویه پرسرعت، مانند وای-فای است. لای‌فای زیرمجموعه‌ای از ارتباطات بی‌سیم نوری(OWC) است و می‌تواند مکملی برای ارتباطات فرکانس رادیویی (وای-فای و شبکه‌های سلولی) یا جایگزینی برای فناوری‌های همه‌فرستی باشد. در فناوری وای-فای از امواج رادیویی استفاده می‌شود، اما در لای-فای برای انتقال اطلاعات از طیف نور مرئی، فروسرخ و نزدیک به فرابنفش استفاده می‌شود. این فناوری بخشی از فناوری‌های ارتباطات نور مرئی است که توانایی حمل حجم بسیار بیشتری از اطلاعات را دارد و به عنوان راه حلی برای غلبه بر محدودیت‌های پهنای باند فرکانس رادیویی پیشنهاد شد.

با رشته‌ ای از صفرها و یک ها اطلاعات دودویی ساخته شده‌ اند. در واقع هر منبع نوری رشته‌ های این‌ چنینی را می‌ تواند به‌ صورت خاموش ها و روشن ها منتقل نمایند. جهت استفاده از فناوری لای فای نیازی به تجهیزات نوری گران‌ قیمت نخواهد بود و لامپ‌ های ال‌ ای‌ دی می‌ توانند اطلاعات را جابجا نمایند. ۱۰ گیگابیت بر ثانیه، بالاترین سرعتی است که فناوری لای فای ثبت کرده‌ است.

سرعت ۱۵۰ مگابیت بر ثانیه توسط تکنولوژی لای فای به‌ صورت تجاری در چین ارائه می‌ شود که در واقع ۱۰ برابر سریع‌ تر از میانگین سرعت اتصالات وایرلس در کشورهای دیگر مثل بریتانیا می‌ باشند. از این فناوری برای اتصال رایانه‌ ها و روترها استفاده می‌ شود ولی اتصال تبلت‌ ها و گوشی‌ های هوشمند به لای فای اصلا ساده نیست.

یک پژوهشگر آلمانی در صفحه شخصی توئیتر خود از انقلابی جدید در عرصه اینترنت خبر داد.

عبدالله باباخانی در صفحه شخصی توئیتر خود نوشت؛

چه چیزی ۱۰۰ برابر سریع‌تر از وای فای است؟

یک پژوهشگر و استاد دانشگاه آلمانی یک فناوری مخابراتی سریعتر با ثبات‌تر و ارزان‌تر از وای فای توسعه داده که مبتنی بر انتقال امواج از طریق نور ال ای دی است این فناوری لایت لیتی نامیده شده است.

به عبارت دیگر، لامپ بالای سر شما به زودی نقطه اتصال شما به اینترنت پرسرعت خواهد شد همانگونه که ارز دیجیتال و هوش مصنوعی دولتمندان جهان را غافلگیر کرد.

در چند سال آینده اینترنت‌های پرسرعت غیر قابل کنترل، بسیار ارزان و قابل دسترس همه مردم جهان خواهد بود.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 × سه =

دکمه بازگشت به بالا