رگولاتور بریتانیا: فناوری تبلیغات آنلاین گوگل به رقابت در بازار آسیب میزند
سازمان رقابت و بازار بریتانیا (CMA) دریافته است که گوگل از موقعیت غالب خود در بازار فناوری تبلیغات آنلاین (Adtech) به ضرر هزاران ناشر و تبلیغکننده بریتانیایی سوءاستفاده کرده است. این خبر در شرایطی منتشر میشود که گوگل بهزودی در آمریکا نیز باید در پروندهای مشابه در مقابل وزارت دادگستری در دادگاه حاضر شود.
به گزارش آی تی بوم؛CMA از گوگل خواسته است تا قبل از اینکه این رگولاتوری به تصمیم نهایی برسد، به یافتههای فعلی آن پاسخ دهد. این سازمان میگوید که اکثریت ناشران و تبلیغکنندگان از خدمات فناوری تبلیغاتی گوگل برای پیشنهاد و فروش محصولات و خدمات خود استفاده میکنند، بااینحال به ادعای CMA، غول فناوری مانع رقابت منصفانه در این زمینه شده است.
پیشازاین نیز گوگل با یک شکایت 17.39 میلیارد دلاری بهدلیل برخورداری از قدرت بیشازحد در بازار تبلیغات آنلاین در بریتانیا روبهرو شده بود.
فناوری تبلیغات گوگل در بریتانیا
رگولاتوری بریتانیا ادعا میکند که از سال 2015، گوگل از موقعیت غالب خود با کمک ابزارهای تبلیغاتیاش مانند Google Ads و DV260 و DoubleClick For Publishers برای تقویت پلتفرم AdX استفاده کرده است. CMA میگوید AdX در قلب مجموعه فناوری تبلیغات این شرکت قرار دارد و پلتفرمی است که بالاترین هزینهها را از تبلیغکنندگان دریافت میکند.
این رگولاتور دریافته است که اکثر ناشران و تبلیغکنندگان از خدمات فناوری تبلیغات گوگل در وبسایتها استفاده میکنند. CMA میگوید: «گوگل با اولویتدادن به خدمات خود رقبا را ضعیف میکند و با عدم ارائه خدمات بهتر و رقابتیتر به ناشران و تبلیغکنندگان، مانع از رقابت منصفانهای میشود که میتواند به رشد کسبوکار آنها کمک کند.»
این رگولاتوری در صورت تأیید تحقیقاتش میتواند گوگل را تا 10 درصد از گردش مالی جهانی شرکت جریمه کند که البته این مبلغ به سطح تخلف بستگی دارد. همچنین میتواند دستورالعملهای قانونی برای این شرکت تعیین کند
وزارت دادگستری آمریکا و کمیسیون اروپا نیز درحال بررسی فعالیتهای گوگل در زمینه فناوری تبلیغات هستند. در ژوئن 2023، رگولاتورهای اتحادیه اروپا اعلام کردند که ممکن است گوگل مجبور شود بخشی از کسبوکار Adtech خود را بفروشد؛ از سوی دیگر دادگاه وزارت دادگستری علیه گوگل به اتهام انحصار در بازار تبلیغات آنلاین نیز چند روز دیگر آغاز میشود.
منبع دیجیاتو