استارتاپ

افراد مطرح دنیای فناوری که بیشترین ضرر مالی را در 2022 تجربه کردند

2022 سال چندان خوبی برای غول‌های فناوری نبود و همین موضوع باعث شد تا مالکان سهام آن‌ها، ده‌ها میلیارد دلار ضرر کنند.

به گزارش آی تی بوم،

شرکت‌های فناوری و صاحبان ثروتمند آن‌ها در سال‌های اوج همه‌گیری کرونا با افزایش چشمگیر درآمد روبه‌رو شدند و ثروت زیادی به جیب زدند. اما شرایط در سال 2022 تغییر کرد؛ حمله روسیه به اوکراین، رکود اقتصادی، تورم و افزایش هزینه‌ها در کشورهای مختلف باعث شد تا افراد به‌جای خرید محصولات جدید یا رفتن به‌سراغ فروشگاه‌های آنلاین، دست به صرفه‌جویی بزنند؛ اقدامی که برای ثروتمندان گران تمام شد. اما کدام افراد مطرح دنیای فناوری بیشترین ضرر مالی را متحمل شدند؟

افرادی که بیشترین سرمایه را در 2022 از دست دادند

در لیست افرادی که بیشترین ضرر مالی را در سال 2022 تجربه کردند، مدیران عامل سابق و کنونی شرکت‌های غول‌پیکر به‌چشم می‌خورند که بخش اصلی ثروتشان از سهام همین شرکت‌ها به‌دست آمده است. در ادامه نگاهی به این افراد و ضرر مالی‌شان داریم.

استیو بالمر، مدیرعامل سابق مایکروسافت؛ ضرر 19.4 میلیارد دلاری

«استیو بالمر» که در فاصله سال‌های 2000 تا 2014 مدیریت مایکروسافت را بر عهده داشت، بیشتر ثروت خود را از سهام همین شرکت دارد. اما سهام ردموندی‌ها سال گذشته میلادی وضعیت چندان مناسبی نداشت و باعث ضرر 19.4 میلیارد دلاری مدیرعامل سابقش شد. با این ضرر مالی، ثروت بالمر به 86.2 میلیارد دلار کاهش یافت.

در سال گذشته میلادی رشد مالی مایکروسافت کاهش پیدا کرد و در پی کمترشدن فروش کامپیوترهای شخصی و سیستم‌عامل ویندوز، ارزش سهام این کمپانی کاهش 28 درصدی را تجربه کرد. انتظار می‌رود روند کاهش فروش PC در سال 2023 هم ادامه داشته باشد.

رابین زنگ، رئیس هیئت‌مدیره CATL؛ ضرر 20.7 میلیارد دلاری

اکثر ثروت رئیس هیئت‌مدیره CATL از 23 درصد سهامش در این شرکت به‌دست می‌آید. CATL بزرگ‌ترین تأمین‌کننده باتری خودروهای الکتریکی جهان است که در پی کاهش ارزش سهام، ضرر 20.7 میلیارد دلاری به رئیس هیئت‌مدیره‌اش زد و سرمایه آن را به 32.5 میلیارد دلار رساند.

در ماه آوریل درآمد فصلی این کمپانی کاهش چشمگیری را تجربه کرد و سود آن 24 درصد کاهش یافت. در اوایل سال جاری میلادی قیمت نیکل، بخش اصلی باتری خودروهای الکتریکی به‌همراه سایر مواد خام، ناپایدار بود.

بیل گیتس، هم‌بنیانگذار مایکروسافت؛ ضرر 28.6 میلیارد دلاری

«بیل گیتس» در شرکت‌های مختلفی سرمایه‌گذاری کرده است و ثروتی برابر 110 میلیارد دلار دارد. بخشی از ثروت بیل گیتس از سهامش در مایکروسافت به‌دست می‌آید و همان‌طور که بالاتر گفتیم، سهام ردموندی‌ها عملکرد مناسبی در بازار نداشته است. همین موضوع باعث شده تا بیل گیتس هم مانند استیو بالمر، با ضرر مالی چشمگیری روبه‌رو شود.

مکنزی اسکات، همسر سابق جف بزوس؛ ضرر 37.3 میلیارد دلاری

بخش بزرگی از ثروت مکنزی اسکات مانند همسر سابق، جف بزوس از سهام آمازون به‌دست آمده است، بنابراین هرگونه تغییر در ارزش سهام بزرگ‌ترین فروشگاه آنلاین جهان، تأثیر مستقیمی روی ثروت او دارد.

مکنزی 3 درصد از سهام آمازون را در اختیار دارد؛ شرکتی که ارزش بازار آن در سال 2022 به نصف کاهش پیدا کرد. همین موضوع باعث شد 37.3 میلیارد دلار از سرمایه مکنزی از بین برود و او حالا 19 میلیارد دلار دارایی دارد. البته باید به این موضوع هم اشاره کنیم که اسکات در سال گذشته میلادی، نزدیک به 2 میلیارد دلار از سرمایه‌اش را صرف امور خیریه کرد.

سرگی برین، هم‌بنیان‌گذار گوگل؛ ضرر 44 میلیارد دلاری

2022 سال چندان خوبی برای دنیای تبلیغات دیجیتال نبود، بنابراین نباید منتظر عملکرد خوبی برای آلفابت و زیرمجموعه‌هایش از جمله گوگل باشیم. همین موضوع باعث شد که ثروت بنیان‌گذاران گوگل، «سرگی برین» و «لری پیج» کاهش چشمگیری در 2022 پیدا کند. این دو نفر در مجموع 89 میلیارد دلار ضرر کردند و حالا برین 79.5 میلیارد دلاری دارایی دارد.

برین هم مانند پیج اکثر ثروت خود را از سهامش در آلفابت، کمپانی مادر گوگل به‌دست آورده است. پیج و برین 85.9 درصد از سهام کلاس B آلفابت را در اختیار دارند، یعنی کمی بیش از 50 درصد قدرت رأی‌دهی در اختیار آن‌هاست.

لری پیج، هم‌بنیان‌گذار گوگل؛ ضرر مالی 45.3 میلیارد دلاری

همان‌طور که گفتیم، بخش بزرگ ثروت لری پیج از سهام آلفابت به‌دست می‌آید و او 6 درصد در آلفابت سهم دارد. بنابراین کاهش ارزش سهام این کمپانی باعث شد که دارایی‌اش 45.3 میلیارد دلار کاهش یابد و حالا 83.1 میلیارد دلار ثروت دارد.

مارک زاکربرگ، مدیرعامل متا؛ ضرر 79.9 میلیارد دلاری

در پایان 2021، «مارک زاکربرگ» ششم فرد ثروتمند جهان بود، اما در پایان 2022، مدیرعامل متا با ثروت 45.6 میلیارد دلاری به رتبه 25ام لیست سقوط کرد! درآمد متا یا همان فیسبوک سابق در سال گذشته میلادی کاهش چشمگیری را تجربه کرد و همچنین 11 هزار نفر از این شرکت اخراج شدند. تمام این موارد دست‌به‌دست هم دادند تا زاکربرگ 79.9 میلیارد دلار ضرر کند.

چانگ پنگ ژائو، مدیرعامل بایننس؛ ضرر 83.3 میلیارد دلاری

اکثر ثروت «چانگ پنگ ژائو» یا همان CZ، از سهامش در صرافی رمزارز بایننس به‌دست آمده، اما در ماه‌های اخیر بازار رمزارزها وضعیت مناسبی نداشته است؛ مخصوصاً بعد از فروپاشی صرافی FTX.

در ماه گذشته میلادی مشتریان بایننس میلیاردها دلار سرمایه از صرافی بایننس برداشت کردند که همین موضوع باعث شد ارزش دارایی‌های دیجیتال این صرافی در اواسط دسامبر به 54.7 میلیارد دلار برسد، درحالی‌که میزان دارایی‌های آن در ماه قبلش برابر 69.5 میلیارد دلار بود. در حالت کلی CZ در سال 2020 با ضرر مالی 83.3 میلیارد دلاری روبه‌رو شد و حالا 12.6 میلیارد دلار سرمایه دارد.

جف بزوس، مدیرعامل سابق آمازون؛ ضرر 85.2 میلیارد دلاری

«جف بزوس»، بنیان‌گذار آمازون که سال گذشته میلادی از مدیرعاملی‌ کناره‌گیری کرد، همچنان بزرگ‌ترین سهامدار این فروشگاه آنلاین است. اما برخلاف سال‌های گذشته، این موضوع در سال 2022 به ضرر او تمام شد؛ چرا که کاهش 50 درصدی ارزش سهام آمازون، منجر به ضرر مالی 85.2 میلیارد دلاری مدیرعامل سابقش شد. حالا بزوس 107 میلیارد دلار ثروت دارد.

ایلان ماسک، مدیرعامل تسلا و توییتر؛ ضرر 132 میلیارد دلاری

«ایلان ماسک»، مرد جنجالی دنیای فناوری که با خرید توییتر و تغییراتش در این شبکه اجتماعی چند ماهی می‌شود که در صدر اخبار قرار دارد، از نظر مالی سال بسیار بدی را پشت سر گذاشت. ماسک که برای مدت‌ها ثروتمندترین فرد جهان بود، همین چند هفته پیش جایش را به مدیرعامل LVMH، «برنارد آرنو» داد.

سهام تسلا، منبع اصلی ثروت ایلان ماسک است و هرگونه تغییر در آن، تأثیر مستقیمی روی ثروت مدیرعاملش دارد. ارزش سهام تسلا در سال گذشته میلادی کاهش 70 درصدی را تجربه کرد و همین موضوع باعث شد ایلان ماسک 132 میلیارد دلار دارایی از دست بدهد و حالا 137 میلیارد دلار ثروت داشته باشد.

البته باید به این موضوع اشاره کنیم که اگر دارایی امروز ایلان ماسک را با ثروت 340 میلیارد دلاری‌اش در نوامبر 2021 مقایسه کنیم، می‌بینیم بیش از 200 میلیارد دلار ضرر کرده است که او را تبدیل به اولین فرد تاریخ با این میزان ضرر مالی در یک سال می‌کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

11 + 8 =

دکمه بازگشت به بالا