اخبار فناوری

اینتل برای رونمایی از پردازنده های نسل سیزدهم آماده می شود

اینتل برای رونمایی از پردازنده‌های نسل سیزدهم خود موسوم به رپتور لیک (Raptor Lake) آماده می‌شود و حالا دو نمونه مهندسی این خانواده مورد آزمایش قرار گرفته‌اند که از افزایش بیش از 60 درصدی عملکرد آن‌ها حکایت دارد. البته برای تجربه این بهبود، باید از رم‌های DDR5 استفاده کنید

به گزارش مجله فناوری آی تی بوم،اینتل برای رونمایی از پردازنده‌های نسل سیزدهم خود موسوم به رپتور لیک (Raptor Lake) آماده می‌شود و حالا دو نمونه مهندسی این خانواده مورد آزمایش قرار گرفته‌اند که از افزایش بیش از 60 درصدی عملکرد آن‌ها حکایت دارد. البته برای تجربه این بهبود، باید از رم‌های DDR5 استفاده کنید.

نتایج آزمایش‌های نمونه‌های مهندسی پردازنده‌های اینتل Core i7-13700K و Core i5-13600K در پلتفرم اجتماعی Bilibili چین منتشر شده‌اند. این پردازنده‌ها با رم‌های DDR4-3600 و DDR5-5200 مورد آزمایش قرار گرفتند و در تعدادی از آن‌ها، شاهد تفاوت قابل توجهی میان نتایج هستیم.

این پردازنده‌ها در چندین بنچمارک مورد آزمایش قرار گرفتند که در تمام آن‌ها عملکرد بهتری از خودشان نشان دادند. اما در یکی از این بنچمارک‌ها به نام 7-Zip، عملکرد هردو پردازنده با رم DDR5 افزایش بیش از 160 درصدی را نسبت به نسل قبلی یعنی Alder Lake نشان می‌دهد. اگرچه عملکرد این پردازنده‌ها با رم DDR4 هم افزایش پیدا کرده، اما این افزایش بسیار کمتر است.

پردازنده‌های رپتور لیک هم مانند آلدر لیک از معماری هیبریدی بهره می‌برند. پردازنده Core i7 مورد آزمایش از 8 هسته قدرتمند و 8 هسته کم‌مصرف با حداکثر فرکانس 5.3 گیگاهرتز بهره می‌برد. پردازنده Core i5 هم به 6 هسته قدرتمند و 8 هسته کم‌مصرف مجهز شده و حداکثر فرکانس 5.1 گیگاهرتز دارد. این پردازنده‌ها به ترتیب از 24 و 20 رشته بهره می‌برند.

در نهایت به نظر می‌رسد نتایج بدست آمده بالاخره کاربران را به خرید رم‌های DDR5 ترغیب کنند، البته اگر قیمت این نوع رم‌ها هم کاهش یابد. پردازنده‌های دسکتاپ نسل سیزدهم اینتل احتمالا 6 مهر ماه معرفی و 25 مهر عرضه خواهند شد. البته اینتل عرضه آن‌ها در پاییز پیش رو را تایید کرده است.

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × 3 =

دکمه بازگشت به بالا