تکنولوژی

باکتری‌های پلاستیک خوار می‌توانند راه حلی برای پاکسازی اقیانوس‌ها باشند

به گزارش آی تی بوم؛ دانشمندان موفق به شناسایی یک قارچ پلاستیک‌خوار به نام پارنگودنتیوم آلبوم Parengyodontium album شدند که قادر است پلاستیک‌های موجود در اطراف اقیانوس را ببلعد. مکان اصلی این قارچ در میان لایه‌های میکروب‌های اطراف زباله های بزرگ اقیانوس آرام بوده است. به گفته محققان این قارچ‌ها می‌توانند پاکسازی اقیانوس‌ها را بهتر از انسان‌ها انجام دهند. البته این قارچ سرعت پایینی در خوردن پلاستیک‌ها به ویژه پلی اتیلن مبتنی بر کربن و قرار گرفته در معرض اشعه ماورای بنفش دارد. از نظر فنی امکان خوردن پلاستیک‌ها و زباله‌هایی که به اقیانوس نفوذ کرده‌اند توسط این قارچ وجود دارد. اما سرعت آن برای مقابله با تمام پلاستیک‌هایی که سالانه وارد اقیانوس می‌شوند مناسب نیست.

به همین دلیل بهتر است تا جایی که می‌توان استفاده از پلاستیک یکبار مصرف را کاهش داد. البته کشف این قارچ پلاستیک خوار می‌تواند گام موثری در این راه باشد. زیرا می‌توان برای پاکسازی اقیانوس‌ها از پلاستیک‌های آلوده از آنها استفاده کرد. در حال حاضر یکی از بزرگترین چالش‌های مربوط به پاکسازی زباله‌ها در اقیانوس آرام عدم امکان ورود به داخل آن و جمع آوری زباله‌های بزرگ است. زیرا می‌تواند روی جانداران دریایی و زندگی آن ها تاثیر بگذارد. به همین دلیل دانشمندان برای پاکسازی اقیانوس از پلاستیک به دنبال راه‌های بهتری هستند تا بدون نیاز به وارد شدن به اقیانوس‌ها و آزار زندگی دریایی این کار را انجام دهند.

نکته مهم در مورد قارچ جدید کشف شده خوردن پلاستیک‌های قرار گرفته در معرض اشعه فرابنفش است. فرابنفش به خودی خود امکان تجزیه مکانیکی پلاستیک‌ها را خواهد داشت. دانشمندان امیدوارند با کشف این باکتری پلاستیک خوار یک راه حل واقعی برای این مشکل بزرگ سیاره زمین پیدا شود.

منبع:تکنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

13 + 19 =

دکمه بازگشت به بالا