استارتاپ

بررسی دلایل موفقیت موبونیوز

حتماً شما هم کانال موبونیوز را می‌شناسید و با مهدی شجاری آشنا هستید. مهدی شجاری یکی از افراد موفق در حوزه تولید محتوای ویدیویی است که بسیاری از طرفداران دنیای تکنولوژی او را دنبال می‌کنند.

به همین دلیل در این مقاله قصد داریم کانال موبونیوز را تحلیل کنیم و از دلایل موفقیت مهدی شجاری برایتان بگوییم. پس اگر شما هم در ابتدای راه تولید محتوا هستید و دوست دارید روزی مانند مهدی شجاری و کانال موبونیوز موفق شوید، این مقاله را تا انتها مطالعه کنید.

مهدی شجاری کیست؟

مهدی شجاری متولد سال ۱۳۷۳ است و در شهر ری بزرگ شده است. رشته او در دانشگاه دولتی قم، مهندسی برق گرایش مخابرات بوده است؛ اما بعد از ۴ ماه درس خواندن تصمیم به تغییر رشته می‌گیرد و درنهایت درس و تحصیل را رها می‌کند تا به دنیای کسب و کار وارد شود. فعالیت او همان‌طور که خودش می‌گوید از سال ۹۳ آغاز شده است؛ اما تولید محتوای مداوم و جدی‌تر را از تابستان ۹۷ شروع کرده است.

مهدی هم مانند تمام کسانی که به تازگی قصد دارند تولید محتوای ویدیویی را در حوزه‌ای خاص شروع کنند، با کمترین امکانات قدم در این مسیر گذاشته است و کار خود را با دوبله ویدیوهای یوتیوب آغاز کرده است. بعد از انجام این کار به مدت ۴ ماه، با واکنش‌های مثبت مخاطبان خود روبرو شده است و تصمیم گرفته است تا تصویر خود را نیز در معرض نمایش بگذارد و ویدیوهای خودش را بسازد.

مهدی می‌گوید که این ویدیوها را در انباری خانه‌شان و با دوربینی که از محل کار برادرش قرض می‌گرفته، آغاز کرده است و روزهای پنج‌شنبه و جمعه را به ضبط ویدیو مشغول بوده است تا در طول هفته، محتوای کافی برای انتشار داشته باشد.

هم‌اکنون بعد از ۴ سال، مهدی شجاری به یکی از موفق‌ترین افراد در دنیای تکنولوژی تبدیل شده است که در کانال اینستاگرامی خود بیش از یک میلیون مخاطب دارد.

در ادامه با ما همراه باشید تا دلایل موفقیت کانال موبونیوز را با هم بررسی کنیم.

دلایل موفقیت کانال موبونیوز

همان‌طور که گفتیم کانال موبونیوز از سال ۹۳ فعالیت خود را آغاز کرده است و تاکنون توانسته است به موفقیت زیادی دست پیدا کند که در ادامه دلایل آن را بررسی می‌کنیم.

۱- خلاقیت و ایده پردازی

شاید یکی از مهم‌ترین دلایل موفقیت کانال موبونیوز را بتوان خلاقیت و ایده‌پردازی مهدی شجاری دانست. محتواهایی که در این کانال تولید می‌شود تکراری نیستند و وقتی مهدی شجاری محصولی را بررسی می‌کند، معمولاً اولین نفری در ایران است که این کار را انجام می‌دهد.

همین خاص بودن و غیرتکراری بودن محتواها، از خلاقیت مهدی شجاری سرچشمه می‌گیرند؛ اما چگونه ما هم می‌توانیم برای تولید محتوا در حوزه خودمان خلاق باشیم؟

در گفتگویی که مهدی شجاری با آپارات کست داشته است، دلیل ایده‌های خلاقانه خود را غرق شدن در دنیای تکنولوژی می‌داند. مهدی می‌گوید ازآنجایی‌که دائماً اخبار مختلف حوزه تکنولوژی را دنبال می‌کند و علاقه زیادی به این حوزه دارد، در وقت‌های آزاد خود به صورت ناخودآگاه ایده‌هایی برای تولید محتوا به ذهن او می‌رسد که تاکنون کسی انجام نداده است.

اگر شما هم می‌خواهید در حوزه مورد علاقه‌تان به فردی تأثیرگذار و معروف تبدیل شوید، باید وقت زیادی را به مطالعه و دنبال کردن اخبار این حوزه اختصاص بدهید. در حقیقت می‌توان گفت که خلاقیت با دانش و اطلاعات کم به سراغ شما نخواهد آمد.

۲- اجرای جذاب

یکی دیگر از عوامل موفقیت مهدی شجاری این است که در اجرایش از شوخ‌طبعی، زبان بدن، بالا و پایین کردن تن صدا، افکت‌ و… به خوبی استفاده می‌کند. تمامی این عوامل کنار هم باعث می‌شود که حوصله مخاطب سر نرود و از تماشای ویدیو لذت ببرد.

بدون شک هیچ کدام از ما ویدیوهایی را که در آن‌ها شخصی با جدیت و با یک تن صدا در حال صحبت کردن است تا انتها نگاه نمی‌کنیم؛ حتی اگر آن شخص حرف جالبی برای گفتن داشته باشد.

۳- برقراری ارتباط با مخاطب

برقراری ارتباط با مخاطب را می‌توان در تمامی ویدیوهایی که مهدی شجاری می‌سازد، مشاهده کرد. در حقیقت این که شما به مخاطبان خود اهمیت بدهید، درگیری آن‌ها را با محتواهای شما بیشتر خواهد کرد.

مهدی شجاری علاوه بر آن‌که در ویدیوهای خود با مخاطبان ارتباط برقرار می‌کند، هرازگاهی، محتواهای دیگری تولید می‌کند که فقط با هدف ایجاد ارتباط بیشتر با مخاطبان ساخته می‌شود. به عنوان مثال در یکی از این ویدیوها، مهدی شجاری به سؤالاتی که مخاطبان از زندگی شخصی او پرسیده‌اند، جواب می‌دهد یا در ویدیویی دیگر به حدسیاتی که مخاطبان راجع به او زده‌اند، پاسخ می‌دهد. در ادامه می‌توانید یکی از این ویدیوها را مشاهده کنید.

هنگام تماشای این ویدیوها، مخاطب با مهدی شجاری احساس صمیمت می‌کند که همین امر باعث دیده شدن هرچه بیشتر کانال موبونیوز و ارتقای پرسونال برندینگ او خواهد شد.

۴- تولید محتوا در پلتفرم‌های مختلف

اگر اسم مهدی شجاری یا کانال موبونیوز را در گوگل سرچ کنید، محتواهای او را در تمامی پلتفرم‌ها مانند اینستاگرام، یوتیوب و آپارات پیدا خواهید کرد. علاوه بر این، کانال موبونیوز سایت اختصاصی دارد که می‌توانید راهنمای خرید و نقد و بررسی گوشی، گجت و اکسسوری‌های موبایل را در آن‌ها پیدا کنید.

بدون شک تمامی کسانی که از اینستاگرام استفاده می‌کنند، قرار نیست از پلتفرم یوتیوب هم بازدید داشته باشند.

به همین دلیل تولید محتوا در پلتفرم‌های مختلف به مخاطب این امکان را می‌دهد تا هرجایی که او راحت است، شما را پیدا کند که همین کار باعث افزایش بازدید و مخاطبان شما می‌شود.

همچنین داشتن سایت شخصی و به اشتراک گذاری محتوا در سایر پلتفرم‌ها باعث بهبود سئوی ویدیو شما خواهد شد.

مهدی شجاری در سایت آپارات هم کانال دارد و ازآنجایی‌که آپارات پربازدیدترین سایت ایران با ۶۰ میلیون کاربر فعال است، توانسته بخش زیادی از مخاطبان خود را در این سایت نیز پیدا کند.

۵- ساخت ویدیوهای حرفه‌ای

تک تک المان‌های ویدیوهای شما و کیفیت آن‌ها، بر درگیری مخاطب با محتوایتان تاثیر به سزایی دارد. همین موارد می‌توانند یک ویدیوی حرفه‌ای را از سایر محتواهای مشابه متمایز کند. اگر به ویدیوهای مهدی شجاری نگاهی بیندازید، چند عامل مهم را در آن‌ها متوجه خواهید شد:

  • پس‌زمینه ویدیوها: بک‌گراند یا همان پس‌زمینه تمامی ویدیوهای موبونیوز بسیار ساده با رنگی خنثی است که باعث می‌شود حواس مخاطب کمتر پرت شود و به سخنان مهدی شجاری با دقت بیشتری گوش دهد.
  • کیفیت بالای ویدیو: کیفیت ویدیو عاملی بسیار مهم برای درگیری مخاطب با ویدیو است و تمامی محتواهای موبونیوز کیفیتی بسیار خوب و بالا دارند.
  • استفاده از افکت: تصویربرداری و افکت‌های ویدیوهای موبونیوز نه کم و نه زیاد است و دقیقاً همان جایی که مخاطب انتظار دارد، از افکت‌های مختلف استفاده می‌شود.
  • صدابرداری مناسب: صدای مهدی شجاری در ویدیوها نسبت به موزیک متنی که در پس‌زمینه برخی از ویدیوهای او پخش می‌شود، بسیار متناسب و نه کم و نه زیاد است.
  • قاب‌بندی مناسب: اصول قاب‌بندی در ساخت ویدیو از مهم‌ترین عواملی است که مهدی شجاری در تمامی ویدیوهای خود آن را رعایت کرده است و همین عامل باعث حرفه‌ای‌تر شدن محتواهای او شده است.

تمامی مواردی که بالا توضیح دادیم، نیازی به تجهیزات پیچیده ندارند و می‌توانید با کمترین و به‌صرفه‌ترین امکانات آن‌ها را رعایت کنید. حتی مهدی شجاری هم در گفتگوی خود با آپارات کست به این موضوع اشاره می‌کند که در استودیوی موبونیوز از تجهیزات پیشرفته و خاصی استفاده نمی‌شود.

۶- اعتماد به نفس

خیلی از ماها وقتی روبروی دوربین قرار می‌گیریم دچار استرس و اضطراب می‌شویم که در صدا و حرکات بدن ما خودش را نشان می‌دهد و وقتی مخاطب ویدیوهای ما را تماشا می‌کند، این استرس به او نیز منتقل می‌شود.

با این حال، تسلط و اعتماد به نفس خوب مهدی شجاری دقیقاً برعکس این حس را به مخاطب منتقل می‌کند. به همین دلیل نداشتن استرس روبروی دوربین و هنگام ضبط، از عوامل مهمی است که باید برای تولید محتوای ویدیویی خود در نظر داشته باشیم.

۷- ارائه محتوای به روز و مداوم

همان‌طور که قبلاً هم گفتیم، محتواهای کانال موبونیوز غیرتکراری و دارای ایده‌های جدید است. با این حال علاوه بر خاص بودن آن‌ها، به روز بودن محتوا و تداوم آن نیز تاثیر بسیار زیادی در موفقیت این کانال داشته است.

بدون شک شما هم در هر حوزه‌ای که فعالیت می‌کنید، باید همیشه تولید محتوای به روز و مداوم برای مخاطب را سرلوحه کار خود قرار دهید؛ زیرا در غیر این صورت بین میلیون‌ها محتوایی که در فضای وب وجود دارند، گم خواهید شد. بدون شک کانال‌هایی که هفته‌ای یا ماهی یک بار محتوا منتشر می‌کنند، نمی‌توانند مخاطبان خود را در طولانی‌مدت نگه دارند.

سخن آخر

مهدی شجاری در گفتگوی خود با آپارات کست به این موضوع اشاره می‌کند که از بچگی عاشق وقت گذراندن و کار کردن با گوشی‌های مختلف بوده است و همین امر باعث به وجود آمدن کانال موبونیوز شده است. به همین دلیل سخن آخر ما به شما این است که برای انتخاب حوزه مدنظرتان، اول از همه علاقه خود را در نظر داشته باشید؛ زیرا اگر وارد حوزه‌ای شوید که به آن علاقه‌ای ندارید، نمی‌توانید در طولانی‌مدت برای آن تولید محتوا کنید و به موفقیت برسید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 × دو =

دکمه بازگشت به بالا