اینترنت

تا پایان سال ۲۰ هزار خانوار به فیبر نوری دسترسی پیدا می‌کنند

تا امروز ۱۰۸ کیلومتر فیبر نوری در استان گیلان احداث شده و بنا است تا پایان سال این ۲۰ هزار خانوار در این استان تحت پوشش فیبر نوری قرار بگیرند.

به گزارش آی تی بوم، فرزاد توکلی، مدیر کل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان گیلان، درباره میزان پیشرفت پروژه فیبر نوری در این استان اطلاعاتی را ارائه کرده است که بر اساس آن، تا کنون ۱۰۸ کیلومتر فیبر نوری در استان گیلان اجرایی شده است. او در این خصوص گفت: یکی از راهبردهای وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در حال حاضر توسعه ارتباطات مبتنی بر فیبر نوری است که برای تحقق این امر در استان گیلان با همکاری یکی از شرکت‌های دارنده پروانه FTTX طرح احداث فیبرنوری منازل و کسب‌وکارها در شهر رشت آغاز شد.

توکلی در توضیح پروژه فیبر نوری به روابط عمومی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات اعلام کرده است که تا پایان سال ۲۰ هزار خانوار به اینترنت مبتنی بر فیبر نوری دست خواهند یافت. او همچنین از دسترسی پیدا کردن ۳۰۰ هزار خانوار به پوشش فیبر نوری تا پایان سال ۱۴۰۳ خبر داده است.

مدیر کل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان گیلان درباره پیشبرد این پروژه چنین توضیح داد: پروژه FTTX در رشت با همکاری شرکت «فناپ تلکام» دارنده پروانه FCP و با همکاری شهرداری رشت و استانداری گیلان در سطح ۱۰۸ کیلومتر اجرا شده و ۴۰۰ کیلومتر فیبر نوری دیگر نیز تا پایان سال ۱۴۰۳ برای استان گیلان در دستور کار قرار گرفته که پس از اجرا در مجموع ۳۰۰ هزار خانوار تحت پوشش قرار می گیرند.

توکلی با اعلام اینکه تاکنون بیش از چهار هزار پورت منصوبه در شهر رشت ایجاد شده که تا پایان سال جاری این امکان برای ۲۰ هزار خانوار فراهم می‌شود، اظهار کرد: توسعه کافوی نوری برای ارائه خدمات تلفن ثابت، VDSL و FTTH در برنامه‌های این شرکت است و با برنامه‌ریزی در تلاش هستیم تا این پروژه در کوتاه‌ترین زمان محقق شود.

مدیرکل ارتباطات استان گیلان همچنین از قرار گرفتن استان گیلان در رتبه هشتم شاخص‌های توسعه‌یافتگی فناوری اطلاعات و ارتباطات (IDI) خبر داده و درباره وضعیت روستاهای این استان اعلام کرد: هم‌اکنون بیش از ۹۸ درصد روستاهای استان دارای ارتباط صوت و مکالمه تلفن همراه بوده و در مجموع بیش از ۹۴ درصد از ۲۰۶۰ روستای بالای بیست خانوار استان گیلان تحت پوشش شبکه ملی اطلاعات قرار گرفته است.

به گفته فرزاد توکلی، تلاش مجموعه ارتباطات در استان گیلان این است که پوشش اینترنت پرسرعت برای ۱۲۳ روستای بالای بیست خانوار باقیمانده را فراهم کند. او همچنین اضافه کرد: با ارتقاء تکنولوژی ۱۶ سایت ارتباطی برای پوشش ۱۸ روستا و همچنین نصب و راه‌اندازی ۶۵ سایت جدید، که نصب ریپیتر و افزایش ارتفاع را شامل می‌شود، پوشش ۱۰۵ روستا در دستور کار این اداره کل قرار گرفته است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفده + 6 =

دکمه بازگشت به بالا