اخبار فناوریتکنولوژی

تلسکوپ رادیویی غول پیکر چین در مرحله نهایی تکمیل قرار دارد

به گزارش آی تی بوم؛

اولین تلسکوپ رادیویی غول پیکر توسط چین در حال تکمیل است و این تلسکوپ می‌تواند پدیده‌های سوسوزن میان سیاره‌ای را رصد کند. در حال حاضر فرایند آزمایش فنی در این تلسکوپ رادیویی غول پیکر در حال انجام است.

مکان راه اندازی این تلسکوپ در منطقه خودمختار مغولستان در شمال چین است و وظیفه آن نظارت بر آب و هوای فضای میان سیاره ای خواهد بود. داده‌های به دست آمده از این تلسکوپ می‌تواند پیش بینی آب و هوای فضایی چین و بین المللی را با کیفیت بالا انجام دهد. اجرام متراکم آسمانی بیرون از کهکشان راه شیری امواج رادیویی ساطع کرده که توسط ریز ساختارهای نامنظم تلاطم باد خورشیدی پراکنده می‌شوند. این امواج باعث نوسانات تصادفی در شار رادیویی مشاهده شده در زمین خواهند شد.

پدیده ایجاد شده سوسوزن میان سیاره‌ای نام دارد و می‌توان از آن برای ردیابی انتشار میان سیاره‌ای ایجاد شده در اثر طوفان‌های خورشیدی استفاده کرد. یکی از پژوهشگران مرکز ملی علوم فضایی و آکادمی علوم چین در مورد اجرا و نحوه عملکرد این تلسکوپ می‌گوید: داداه های این تلسکوپ در  آشکارسازی همبستگی مابین تغییرات محیطی ژئوفضایی و فعالیت های مربوط به فوران های خورشیدی بسیار مورد استفاده خواهد بود.

این پروژه توسط مرکز ملی علوم فضایی نظارت شده و ساخت این تلسکوپ نیز یکی از امکانات کلیدی در زمینه پروژه پایش آب و هوای فضایی در چین خواهد بود. پدیده سوسوزن میان سیاره‌ای از تاثیرات مضر رویدادهای آب و هوای فضایی فاجعه آمیز جلوگیری کرده و به کاهش تاثیر آن در فضانوردی، ارتباطات، ناوبری و حتی عملیات شبکه‌های برق منجر خواهد شد. همچنین نظارت روی این پدیده در بازسازی ساختار سه بعدی باد خورشیدی در مقیاس بزرگ مورد استفاده خواهد بود.

منبع: تکنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 + نه =

دکمه بازگشت به بالا