بازی

تکنولوژی‌هایی که دنیای گیمینگ را متحول خواهند کرد

در ادامه می‌خواهیم در مورد برخی از این تکنولوژی‌های شگفت انگیز که دنیا بازی‌ها را متحول خواهند کرد، صحبت کنیم. به همین دلیل در ابتدا در مورد صنعت و مارکت بزرگ گیم صحبت می‌کنیم.

به گزارش آی تی بوم، صنعت بازی سازی تکامل و رشد مستمری را تجربه کرده است، و همه این‌ها به لطف تکنولوژی‌ پیشرفته بازی‌ها است، که حتی برخی از این فناوری‌ها به طور کل دنیای گیمینگ را متحول کردند. چشمگیرترین پیشرفت این صنعت این است که ما اکنون می‌توانیم با مردم سراسر کره زمین و نه فقط با افرادی که در مجاورت ما هستند، بازی کنیم و تعامل داشته باشیم.

در عین حال بسیاری از این نوآوری‌ها نتوانستند برای طولانی مدت دوام بیاورند و با فناوری‌های پیچیده‌ و قابل دسترس‌‌تر در بازی‌ها جایگزین شدند. فناوری‌هایی مانند هوش مصنوعی (Artificial intelligence) در ایجاد بازی‌هایی هوشمند و تعاملی‌تر بسیار تاثیر گذار هستند، و تجربه کاربری بهتری را ارائه می‌دهند.

اما در ادامه می‌خواهیم در مورد برخی از این تکنولوژی‌های شگفت انگیز که دنیا بازی‌ها را متحول خواهند کرد، صحبت کنیم. به همین دلیل در ابتدا در مورد صنعت و مارکت بزرگ گیم صحبت می‌کنیم.

صنعت بازی سازی

دنیای بازی به یکی از بزرگ‌ترین مراکز تعاملی تبدیل شده است که در آن بازیکنان، بینندگان و سازندگان در انبوهی از ارتباط، توجه و فعالیت گرد هم می‌آیند. اگر بخواهیم با اعداد و ارقام، در مورد این مارکت بزرگ صحبت کنیم باید درباره آخرین پیش‌بینی‌ها بگوییم. طبق آخرین پیش‌بینی‌ها منتشر شده، تا پایان سال ۲۰۲۲، حدود ۳.۲ میلیارد گیمر در سراسر جهان وجود خواهد داشت.

درآمد صنعت گیم در سال ۲۰۲۲، با جهش بیش از ۲.۱ درصد به ۱۹۶.۸ میلیارد دلار خواهد رسید. اما مورد مهمی که وجود دارد این است که باید درباره آمار و احتمال گفته شده و درآمد حاصل از بخش‌های مختلف این صنعت بگوییم، که در ادامه به پر درآمدترین بخش این صنعت اشاره خواهیم کرد.

محرک اصلی رشد درآمد در بازار بازی‌های جهان موبایل (موبایل گیمینگ) است که در سال جاری ۱۰۳.۵ میلیارد دلار درآمد ایجاد خواهد کرد، که تقریبا ۵۳ درصد از سهم بازار است و نشان دهنده رشد بیش از ۵.۱ درصدی نسبت به سال گذشته است.

در حال حاضر همان طور که می‌بینید تقاضای بسیار زیادی برای بازی‌های موبایل وجود دارد و به همین دلیل گوشی‌های گیمینگ نیز، نسبت به قبل محبوبیت‌تر هستند.

طبق آمار و نمودار سایت newzoo درباره مارکت جهانی گیم در سال ۲۰۲۲ ، رشد درآمد سال ۲۰۲۲ برای رایانه‌های شخصی (PC)، که ۲۱ درصد از سهم بازار را به خود اختصاص می‌دهد، اندک است و رشد حدودی ۱.۶ درصد را به همراه ۴۰.۴ میلیارد دلار خواهد داشت. در همین حال، کنسول با کاهش ۲.۲ درصدی نسبت به سال گذشته به ۵۲.۹ میلیارد دلار خواهد رسید.

حالا که اهمیت صنعت بزرگ گیم برایتان مشخص شد، به این می‌پردازیم که کدام تکنولوژی‌ها در آینده این صنعت را متحول می‌‌کنند و دنیای جدیدی را به ارمغان خواهند آورند. تکنولوژی‌هایی که درموردشان صحبت خواهیم کرد شامل بازی‌های ابری، NFT، بازی‌های کراس پلتفرم، تکنولوژی تشخیص صدا و چهره، کنترل حرکت، واقعیت افزوده و واقعیت مجازی است.

بازی‌های ابری (Cloud-Based Games)

برنامه‌ها و خدمات ابری با ارائه راه‌حل‌های مقرون‌ به‌ صرفه، ایمن و قابل اعتماد، پویایی صنعت را به آسانی تغییر داده‌اند. بازی‌های مبتنی بر ابری، نوعی بازی آنلاین است، که این می‌تواند بازی‌ها را روی رایانه شخصی، گوشی هوشمند یا کنسول کاربر اجرا کند.

بازی ابری روشی برای انجام بازی‌های ویدیویی با استفاده از سرورهای راه دور در مراکز داده است. نیازی به دانلود و نصب بازی‌ها روی کامپیوتر یا کنسول نیست. دیگر نیازی به نگرانی در مورد داشتن حافظه کافی در فضای دیسک نیست و بازی‌ها به مقدار حافظه‌ای که یک کنسول یا دیسک می‌تواند نگه دارند، محدود نمی‌شود.

در عوض، سرویس‌های پخش به یک اتصال اینترنتی قابل اعتماد برای ارسال اطلاعات بازی به برنامه یا مرورگر نصب شده روی دستگاه گیرنده نیاز دارند. بازی رندر شده و در سرور راه دور بازی می‌شود، اما شما همه چیز را به صورت محلی و لوکال روی دستگاه خود می‌بینید و با آن تعامل دارید.

این دقیقاً مانند نتفلیکس (Netflix) یا هر پلتفرم استریم دیگر است. تنها تفاوت در این است که سروری که جریان ویدیو از آنجا می‌آید، نیز می‌تواند ورودی‌های شما را دریافت کند و به آن واکنش نشان دهد. این بدان معناست که شما به کارت گرافیک سری 30 RTX یا Xbox Series X یا PlayStation 5 جدید نیاز ندارید. با بازی ابری، تنها چیزی که نیاز دارید یک اتصال اینترنتی قابل اعتماد است.

NFT

پس از اینکه فناوری بلاک چین کاربرد بیشتری را در بین صنایع، به خصوص صنعت گیم تجربه کرد، NFTها به عنوان یک مدل اشتراک سود قابل توجه ظاهر شدند. NFT در بازی منجر به ایجاد فرصت‌های نامحدود برای سرمایه‌ گذاران و گیمرها شده است و می‌توان از آن برای کسب درآمد استفاده کرد.

بازی‌های NFT به بازی‌های play-to-earn معروف هستند که یعنی شما از طریق انجام بازی کسب درآمد خواهید داشت. بازی‌هایی هستند که به بازیکنان برای زمان صرف شده برای بازی، توکن یا NFT پاداش می‌دهند. توکن‌ها معمولاً پاداش‌های اصلی هستند، در حالی که NFT‌ها به طور تصادفی به دست می‌آیند.

بازیکنان همچنین می‌توانند NFT‌هایی را با تقاضای بالا از بازیکنان دیگر خریداری کنند و قبل از فروش مجدد، آن را تا زمانی که ارزشش افزایش یابد، نگه دارند. یک نمونه کامل از یک بازی NFT، همراه با درآمد بازی Axie Infinity است.

این بازی با توکن‌های Smooth Love Potion (SLP) و NFT‌های معروف به Axies به بازیکنان پاداش می‌دهد. توکن SLP در صرافی‌های بزرگی مانند Binance فهرست شده است تا بازیکنان بتوانند آن‌ها را با پول واقعی معامله کنند.

از آنجایی که OpenSea، مارکت پلیس NFT، در حال حاضر به عنوان یک بازیگر مهم در صنعت گیمینگ ظاهر شده است، بازی‌های محبوب و بازی‌هایی که در آینده از NFT استفاده می‌کنند، بیشتر خواهند شد. در زیر برخی از بازی‌هایی که از NFT استفاده می‌کنند و حاکم بر بازار هستند، را آوردیم.

بازی شبکه بلاک چین رتبه بندی واحد پول یا توکن
CryptoKitties اتریوم ۴.۵ ERC – 721
Splinterlands Steem و Hive ۳.۸ Dark Energy Crystals –
Splinterlands
Ether Legends اتریوم ۳.۵ ERC – 20
Battle of Guardians Solana ۴.۶ BGS – FP
Axie Infinity اتریوم ۴.۲ AXS – SLP

بازی‌های کراس پلتفرم (Cross-Platform Games)

پیشرفت‌ها و نوآوری‌های جدید فناوری، تعداد بازی‌هایی که از پلتفرم‌های مختلف پشتیبانی می‌کنند، را افزایش می‌دهد. توسعه بازی‌هایی که می‌توانند در سیستم‌ها و کنسول‌های مختلف اجرا شوند، همواره ویژگی محبوب و مورد علاقه گیمرها بوده است.

این تکنولوژی به گیمرها برای دسترسی به بازی‌های خود از طریق پلتفرم‌های مختلف کمک می‌کند. با این حال، یافتن هر بازی کراس پلتفرم کار آسانی نیست، بنابراین ما تعدادی از بازی‌هایی را که از قابلیت پشتیبانی از پلتفرم‌های مختلف را دارند، برای شما در جدول زیر آوردیم.

بازی پلتفرم‌ها بازی پلتفرم‌ها
Among Us:  Android, iOS, PC, Nintendo Switch Call of Duty: Modern Warfare: Xbox One, PS4, PC
Apex Legends: Xbox One, PS4, PC, Switch Call of Duty: Black Ops Cold War: PS4, Xbox One, PC,
Xbox Series X, Xbox Series X
Back 4 Blood:  PC, PS4, PS5, Xbox One
, Xbox Series X/S
Call of Duty: Warzone: PS4, Xbox One, PC, Xbox Series X, PS5
Brawlhalla: Switch, Xbox One, PS4, PC Call of Duty: Vanguard: PC, PS4, PS5, Xbox One, Xbox Series X/S
Chivalry 2: PC, PS4, PS5, Xbox One, Xbox Series X/S Dauntless: PS4, Xbox One, PC, Switch
Dead by Daylight: Switch, Xbox One, PS4, PC Destiny 2: PC, PS4, PS5, Xbox One, Xbox Series X/S
Fortnite: PS4, Xbox One, Switch, PC, mobile, Xbox Series X, PS5 Overwatch: PC, PS4, PS5, Switch, Xbox One, Xbox Series X/S
Minecraft: Xbox One, PS4, Switch, PC, mobile Minecraft Dungeons: PC, Xbox One, PS4, Switch
Star Wars: Squadrons:  Xbox One, PS4, PC Power Rangers: Battle for the Grid:  Switch, Xbox One, PS4, PC
Quake:  PC, PS4, PS5, Xbox One, Xbox Series X/S, Switch GRID Legends:  PC, PS4, PS5, Xbox One, Xbox Series X/S

به خاطر داشته باشید که ناشران و توسعه‌دهندگان، بازی‌های جدید را هر روز منتشر می‌کنند و توسعه‌دهندگان بازی‌های خود را بیشتر به روز می‌کنند. به همین دلیل، بهتر است با توسعه دهنده یا ناشر بررسی کنید تا ببینید آیا بازی مورد علاقه شما از crossplay پشتیبانی می‌کند یا خیر.

تکنولوژی‌ کنترل حرکت

فناوری تشخیص و کنترل ژست (Gesture Control) مرزهای جدیدی را در ایجاد رابط‌ کاربری بهتر ارائه می‌دهد. در طول این چند سال، کنترل و تشخیص حرکات با استفاده از دوربین‌های سه بعدی اینتل (Intel) که می‌توانند ۲۲ نقطه مجزا را در دست شما ردیابی کنند، به یک انتخاب محبوب برای توسعه‌‌دهندگان و تولیدکنندگان بازی‌ها تبدیل شده است.

فناوری کنترل ژست به طور کل به کاربران اجازه می‌دهد تا با استفاده از حرکات طبیعی خود با بازی‌ها ارتباط برقرار کنند. در مورد فناوری کنترل ژست، محققان پیش‌بینی می‌کنند که در سال ۲۰۲۳ تا میزان ۲۳.۵ میلیارد دلار در بازار جهانی افزایش یابد که حدود ۲۷.۹ درصد افزایش CAGR (نرخ رشد ترکیبی سالانه) را خواهد داشت. در اینجا پنج بازی محبوبی که از فناوری کنترل ژست‌ استفاده و پشتیبانی می‌کنند، آورده شده است.

بازی پلتفرم تعداد دانلود
Mario Kart wii ،switch ،android و iOS ۲۰۰ میلیون
Ring Fit Adventure switch ۱۱ میلیون
Need for Speed iphone و ipad
Wii Sports wii +۱۵۰ میلیون
Breath of the Wild wii و switch ۲۶ میلیون

همچنین، با توجه به اینکه صنعت بازی همچنان شاهد افزایش روندهایی مانند واقعیت افزوده و واقعیت مجازی خواهد بود، فناوری کنترل حرکت قطعاً به عنوان یکی از تکنولوژی‌های متحول کننده بازی‌ها در سال‌های آینده ظاهر خواهد شد.

تکنولوژی‌ تشخیص چهره

تشخیص چهره (Facial Recognition) به زودی محرک کلیدی برای تغییر شکل و گسترش بازی‌ها در پلتفرم‌های مختلف به خصوص گوشی‌های هوشمند خواهد بود. اسکن سه بعدی و فناوری‌های جدید، به سیستم‌ها اجازه می‌دهد تا در واقع شبیه‌ ساز شما را در دنیای بازی ایجاد کنند. بنابراین می‌توانید یک آواتار شخصی‌ سازی شده را ایجاد کنید که دقیقاً شبیه شما باشد.

علاوه بر این، دوربین Intel® RealSense™ 3D می‌تواند به توسعه‌‌دهندگان اجازه دهد تا با اسکن ۷۸ نقطه مختلف روی صورت، بازی‌هایی را بسازند که با احساسات گیمرها سازگار شوند. طی سال گذشته، چین از فناوری تشخیص چهره در صنعت بازی برای محدود کردن زمان بازی برای خردسالان استفاده کرد.

در میان برخی از پیشرفت‌های تکنولوژیکی پیشرو در چند سال گذشته، تشخیص چهره به عنوان یک تغییر دهنده بازی ظاهر شد. در چند سال گذشته، فناوری تشخیص چهره در صنایعی مانند امنیت، بانکداری و امور مالی، مراقبت‌های بهداشتی، دولتی و غیره جای خود را نشان داده است. این مبحث نشان ‌می‌دهد این تکنولوژی به خوبی جای خود را در صنعت گیم پیدا خواهد کرد.

تکنولوژی‌ تشخیص صدا

به غیر از تشخیص صدا توسط دستیار گوگل (Google Assistant) و الکسای آمازون (Amazon’s Alexa)، بازی‌های تشخیص صدا (Voice Recognition) نیز مدتی است که در دنیا گیم وجود دارند. رایانه‌ها اکنون می‌توانند به راحتی دستورات صوتی کاربران را تشخیص دهند.

با استفاده از این فناوری نه تنها می‌توانید کنسول خود را روشن و خاموش کنید، بلکه می‌توانید از دستورات صوتی برای کنترل گیم‌پلی‌ها، تعامل در رسانه‌های اجتماعی یا جستجو در وب استفاده کنید، همه این‌ها به سادگی با صحبت کردن با سیستم بازی‌تان اتفاق می‌افتد.

همچنین، این تکنولوژی به عنوان یک فناوری ویدیو گیم آینده نگر، برای افراد دارای اختلال بینایی یا افراد دارای ناتوانی ظاهر خواهد شد. نگاهی به چند بازی شگفت انگیز که از فناوری تشخیص صدا بهره می‌برند، بیندازید.

بازی پلتفرم ژانر حالت
Hey You, Pikachu! Nintendo 64 شبیه سازی (simulation) تک نفره
Seaman Playstation 2 شبیه سازی تک نفره
Tom Clancy’s EndWar Microsoft windows
Playstation portable
Playstation 3
Xbox 360
real time tactics تک/چند نفره
Lifeline Playstation 2 ترسناک و بقا (survival) تک نفره
Phasmophobia Microsoft windows ترسناک تک/چند نفره

جدای از برخی بازی‌های محبوب ذکر شده در بالا، تشخیص صدا می‌تواند به بازی‌های پیچیده‌تری مانند Starship Commander و چندین بازی eSports مانند Overwatch و Call of Duty جهش پیدا کند. همچنین، افزایش تقاضا فناوری Text-to-Speech نشان دهنده تمایل استفاده کاربران است که نشانه بسیار خوبی برای توسعه‌دهندگان بازی است.

واقعیت توسعه یافته (Extended Reality)

واقعیت توسعه یافته شامل واقعیت افزوده (Augmented Reality) و واقعیت مجازی (Virtual Reality) است. صنعت بازی با بازی‌های ویدیویی محبوب واقعیت افزوده و واقعیت مجازی مانند Pokémon Go ،Harry Potter: Wizards Unite و SteamVR تجربه‌های بازی استثنایی را ارائه کرده است.

واقعیت مجازی (VR) یک محیط کامپیوتری با صحنه‌ها و اشیایی است که واقعی به نظر می‌رسند و باعث می‌شود کاربر احساس کند در محیط اطراف خود غوطه‌ور شده است. این محیط از طریق دستگاهی به نام هدست واقعیت مجازی (Virtual Reality headset) یا کلاه ایمنی (helmet) احساس می‌شود.

VR به ما این امکان را می‌دهد که خودمان را در بازی‌های ویدیویی غرق کنیم، که انگار یکی از شخصیت‌ها هستیم، یاد بگیریم چگونه عمل جراحی قلب انجام دهیم یا کیفیت تمرینات ورزشی را برای به حداکثر رساندن عملکرد، بهبود دهیم. با استفاده از هدست واقعیت مجازی، می‌توانید در محیط شبیه سازی شده تجربه‌هایی را کسب کنید که قبلاً هرگز تجربه نکرده بودید.

واقعیت افزوده (AR) یک نسخه پیشرفته از دنیای فیزیکی واقعی است که از طریق استفاده از عناصر بصری دیجیتال، صدا، یا سایر محرک‌های حسی به دست می‌آید و از طریق فناوری‌ها ارائه می‌شود. در کل، بازی‌های AR فضا را در دنیای واقعی دستکاری می‌کنند و اشیاء بازی را با رویدادهای زندگی واقعی تطبیق می‌دهند.

بازی‌های واقعیت افزوده با امکان نمایش ۳۶۰ درجه در دستگاه‌هایی مانند گوشی‌های هوشمند، تبلت‌ها و سیستم‌های بازی قابل حمل انجام می‌شوند و باعث بهبود عملکرد و تجربه کاربری بهتری در بازی‌های آنلاین می‌شوند. بازی‌های واقعیت افزوده اغلب یک محیط از پیش ساخته شده را بر روی محیط واقعی کاربر قرار می‌دهد.

بازی Pokémon Go

 

جدا از بازی، واقعیت مجازی و واقعیت افزوده در صنایع مختلف مانند مراقبت‌های بهداشتی و توسعه اپلیکیشن‌های حوزه پوشاک دارای محبوبیت زیادی هستند و استفاده می‌شوند. پیش‌بینی می‌شود که بازار واقعیت مجازی و واقعیت افزوده تا سال ۲۰۲۶ با نرخ رشد ترکیبی سالانه ۱۸.۵ درصد از ۱۰ میلیارد دلار فراتر رود.

تفاوت واقعیت مجازی با واقعیت افزوده چیست؟

علیرغم اینکه واقعیت مجازی یکی از فناوری‌هایی است که چندین دهه پیش ابداع شد، بسیاری از مردم هنوز با مفهوم واقعیت مجازی آشنا نیستند. همچنین اشتباه گرفتن اصطلاح واقعیت مجازی با واقعیت افزوده بسیار رایج است.

تفاوت اصلی بین این دو این است که VR دنیایی را می‌سازد که ما خود را در آن از طریق یک هدست خاص غوطه ور می‌کند و هر چیزی که ما می‌بینیم بخشی از یک محیط است که به طور مصنوعی از طریق تصاویر، صداها و غیره ساخته شده است.

از طرف دیگر، در واقعیت افزوده (AR)، دنیای خود ما به چارچوبی تبدیل می‌شود که اشیا، تصاویر یا موارد مشابه در آن قرار می‌گیرند. هر چیزی که ما می‌بینیم در یک محیط واقعی است و ممکن است استفاده از هدست به شدت ضروری نباشد. واضح‌ترین و اصلی‌ترین نمونه این مفهوم، بازی پوکمون گو (Pokémon Go) است.

واقعیت افزوده برخلاف بازی‌های واقعیت مجازی، که اغلب به یک اتاق جداگانه یا فضای محدود برای ایجاد یک محیط غوطه‌ور نیاز دارند، از محیط موجود استفاده می‌کنند و یک زمین بازی در آن ایجاد می‌کنند. در حالی که بازی‌های واقعیت مجازی به هدست‌های VR تخصصی نیاز دارند، اما تنها برخی از سیستم‌های واقعیت افزوده از آن‌ها استفاده می‌کنند.

با این حال، ترکیبی از هر دو واقعیت به نام واقعیت توسعه یافته نیز وجود دارد. برای مثال، این فناوری دیدن اشیاء مجازی در دنیای واقعی و ایجاد تجربه‌ای را ممکن می‌سازد، که در آن دنیای فیزیکی و دیجیتال عملاً قابل تشخیص نیستند.

با توجه به اینکه سازندگان و توسعه‌دهندگان بازی مشتاق نوآوری‌های جدید در صنعت بازی هستند و به دنبال ارائه تجربه‌های روان‌تری هستند احتمال استفاده از این تکنولوژی و حضور آن در صنعت گیم بسیار بیشتر از قبل است.

اپلیکیشن‌های بازی آفلاین

از آنجایی که بازی‌های موبایل ارزش قابل توجهی در صنعت بازی پیدا کرده است و درآمد بسیار خوبی برای این صنعت به ارمغان آورده است، اولویت بالایی به بازی‌های موبایل به خصوص بازی‌هایی داده می‌شود، که کاربران می‌توانند هر زمان که بخواهند بدون نیاز به اینترنت بازی کنند.

در سال ۲۰۲۲، توسعه بازی‌های آفلاین برای پلتفرم‌های اندروید و iOS به عنوان یک روند پیشرو ادامه دارد. گیمرها به همان اندازه‌ای که به بازی‌های آنلاین علاقه‌مند هستند، بازی‌های آفلاین نیز به دلیل انعطاف پذیری، سهولت استفاده و راحتی برای‌شان سرگرم کننده است.

کلام آخر

شکی نیست که نوآوری‌های تکنولوژیکی منجر به توسعه و پیشرفت صنعت گیم خواهند شد. با ادغام فناوری‌های نوین در بازی‌ها، آینده این صنعت برای سرمایه‌گذاران، توسعه‌دهندگان و گیمرها قطعاً ارزشمند خواهد بود.

پیشرفت‌های باورنکردنی در تکنولوژی بازی‌ها به شما کمک می‌کند تا تجربه بهتری در گیم‌پلی‌ها داشته باشید. فناوری‌ها روز به روز در حال پیشرفت هستند و تولیدکنندگان و توسعه‌‌دهندگان همواره در تلاش هستند تا اپلیکیشن‌های مفید و قابل درک برای مشتریان و گیمرهای خود بسازند.

روز به روز فناوری‌های جدیدتری علاوه بر اسکن سه بعدی، تشخیص چهره و صدا، فناوری‌های واقعیت مجازی و واقعیت افزوده، بازی‌ها مبتی بر ابر، گرافیک پیشرفته، NFT و بلاک چین، نمایشگرهایی با وضوح بالا و غیره وارد دنیای گیمینگ می‌شوند و باعث بهبود صنعت گیم خواهند شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شانزده − 9 =

دکمه بازگشت به بالا