اخبار فناوری

داستان تولد جنرال الکتریک، غول صنعتی آمریکا

جنرال الکتریک (General Electric) یک شرکت چندملیتی آمریکایی تأسیس‌شده در سال ۱۸۹۲ است که در ایالت نیویورک قرار دارد.

به گزارش آی تی بوم، جنرال الکتریک (General Electric) یک شرکت چندملیتی آمریکایی تأسیس‌شده در سال ۱۸۹۲ است که در ایالت نیویورک قرار دارد و دفتر مرکزی آن در بوستون واقع شده است. این شرکت تا سال ۲۰۲۱ در حوزه‌های مختلفی ازجمله سلامت و درمان، هوانوردی، تولید برق با انرژی‌های تجدیدپذیر، صنعت دیجیتال، چاپ سه‌بعدی، حمل‌ونقل ریلی و سرمایه‌گذاری ریسک‌پذیر و ارائه خدمات مالی فعالیت داشت؛ اما اکنون فعالیت خود را در بسیاری از این حوزه‌ها کاهش داده و اکنون بیشتر در چهار حوزه نخست فعالیت می‌کند.

در این مطلب قصد داریم با مهم‌ترین اتفاقات تاریخچه جنرال الکتریک از ابتدای تأسیس آن تاکنون آشنا شویم تا ببینیم این شرکت چگونه توانسته امروزه به یکی از غول‌های صنعتی دنیا تبدیل شود.

جنرال الکتریک در سال ۲۰۲۰ در فهرست فورچون 500 به‌عنوان سی‌وسومین شرکت بزرگ آمریکایی ازنظر درآمد معرفی شد و در سال ۲۰۱۱ نیز در فهرست فورچون 20 در میان پرسودترین شرکت‌ها در جایگاه چهاردهم قرار گرفت.

غول صنعت آمریکا سال ۲۰۲۱ اعلام کرد این شرکت در آینده به سه شرکت مجزا تقسیم شد. شرکت‌های تابعه جدید این برند در آینده در سه حوزه هوافضا، سلامت و درمان و انرژی (تأمین نیرو، تولید نیرو با انرژی تجدید پذیر و صنعت دیجیتالی انرژی) متمرکز خواهد شد.

طبق برنامه نخستین شرکت مستقل این برند مربوط به بخش سلامت و درمان خواهد بود و در سال ۲۰۲۳ فعالیت خود را آغاز خواهد کرد. دومین شرکت هم مربوط به بخش انرژی خواهد بود که در سال ۲۰۲۴ آغاز به کار خواهد کرد. اکنون ارزش بازار جنرال الکتریک ۸۵.۲۲ میلیارد دلار و درآمد آن در سه‌ماهه سوم ۲۰۲۲ ۱۸.۶۴۶۴ میلیارد دلار بوده است. این شرکت اکنون۳۵۰ هزار کارمند دارد که در ۱۷۴ کشور در ۳۵۰۰ کسب‌وکار مختلف فعالیت می‌کنند. این شرکت در طول ۱۳۰ سال فعالیت خود ۶۵ هزار پتنت را ثبت کرده است.

طراحی لوگو

بخش اصلی لوگوی منحصربه‌فرد این برند که در سال ۱۸۹۲ به دست طراح معروف ولف اولینز طراحی شده، درواقع از دو حرف G و E، دو حرف اول کلمات General و Electric تشکیل شده است که به‌صورت منحنی و پیچ‌وتاب‌دار و کاملاً نزدیک به یکدیگر طراحی و در یکدیگر ادغام شده‌اند و در یک دایره آبی‌رنگ جای گرفته‌اند؛ البته الگوی جنرال الکتریک ابتدا بدون دایره و تنها با ادغام حروف G و E طراحی شد و دایره کنونی لوگو در سال ۱۹۰۰ در یک بازطراحی به آن افزوده شد. طراحی این لوگو پس از گذشت ۱۳۰ سال هنوز هم جذاب است.

داستان تولد جنرال الکتریک

جنرال الکتریک وجود خود را مدیون مخترع بزرگ نام‌آشنا برای تمام جهانیان، توماس ادیسون است. این دانشمند در سال ۱۸۷۹ پتنت لامپ رشته‌ای را ثبت کرد و پس از اینکه ۳۰۰۰ طراحی مختلف را در آزمایشگاه خود آزمایش کرد، در سال ۱۸۸۹ شرکت توماس جنرال الکتریک را تأسیس کرد که در حقیقت شرکت مالک چند شرکت دیگر فعال در حوزه کالاهای مرتبط با الکتریسیته بود.

ادیسون سه سال بعد یعنی در سال ۱۹۹۲ شرکت خود را با شرکت توماس هوستون الکتریک ادغام کرد و با این اتفاق جنرال الکتریک متولد شد. در حقیقت نخستین محصول جنرال الکتریک لامپ رشته‌ای با عمر ۱۲۰۰ ساعت بود. ماده اصلی این لامپ سلول تبدیل‌شده به فیبر کربن بود.

حوزه علم ماده

از مهم‌ترین فعالیت‌ها و دستاوردهای جنرال الکتریک در حوزه علم ماده می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • طراحی و تولید تعداد زیادی از مواد مختلف از ابتدای تأسیس شرکت تا کنون؛ از رشته‌های استفاده‌شده در نخستین لامپ تولیدی شرکت گرفته تا مواد لاستیکی استفاده‌شده در لباس فضانوردی.
  • طراحی و تولید مواد اولیه مستحکم و بی‌خطر با هدف استفاده شدن در تجهیزات مرتبط با حوزه سلامت و درمان، حمل‌ونقل، تولید و توزیع نیرو و تهیه برق با انرژی‌های تجدیدپذیر جنرال الکتریک موفق شده با پژوهش‌های مختلف و کشف مواد مختلف

ساخت منبع اشعه ایکس

در سال ۱۹۰۸ کالوین کولیج، یکی از کارمندان جنرال الکتریک، نخستین منبع اشعه ایکس بسته را اینجا کرد که طراحی و ساختار آن در بسیاری از وسایل اشعه ایکس که برای تشخیص ساختار فیزیکی مواد به کار گرفته می‌شوند، استفاده می‌شود.

ساخت شیشه ضد بازتاب

در سال ۱۹۳۹کاتارین بور بلودگت، محقق جنرال الکترونیک فعال در حوزه ساخت پوشش‌های تک‌مولکولی، با ایجاد یک لایه مولکولی نازک باریم روی شیشه، موفق به ساخت شیشه ضد بازتاب شد که نور را بازتاب نمی‌کرد. نمونه‌های تکامل‌یافته این شیشه امروز برای ساخت لنزهای دوربین و عدسی‌های عینک استفاده می‌شود.

ساخت میکروسکوپ الکترونی عبوری

در سال ۱۹۴۲ پژوهشگران جنرال الکتریک با همکاری پژوهشگران شرکت آمریکایی RCA، شرکت فعال در حوزه ساخت قطعات الکترونیکی، موفق به ساخت میکروسکوپ الکترونی عبوری شدند که امروزه به یک وسیله ضروری برای تجزیه‌وتحلیل مواد در علم شیمی و زیست‌شناسی تبدیل شده است. این میکروسکوپ با بمباران نمونه بسیار نازکی از ماده در حال بررسی با ضخامت ۱۰۰ نانومتر با استفاده از الکترون‌ها، با روش اثر متقابل از نمونه تصویربرداری و آن را بررسی می‌کند.

ایجاد تابش سنکروترون

فناوری تابش سنکروترون برای نخستین بار در لابراتوار پژوهشی جنرال الکتریک ایجاد شد. این پرتو تابشی زمانی ایجاد می‌شود که ذرات باردار شتاب داده شوند. امروزه قطعه متصاعدکننده این پرتوی تابشی به یکی از قطعات مهم دستگاه‌های طراحی‌شده برای بررسی ساختار داخلی و ویژگی‌های مواد مختلف تبدیل شده است.

ساخت چسب پلی کربنات

در سال ۱۹۵۳ دکتر دنیل فاکس (Dr. Daniel Fox)، یکی از شیمی‌دانان جنرال الکتریک به همراه چند پژوهشگر دیگر موفق به کشف چسب پلی کربنات شد. این چسب بسیار قوی قابلیت قالب‌پذیری در دمای نسبتاً پایین را دارد و تولید آن به‌صورت کاملاً شفاف نیز امکان‌پذیر است

ساخت الماس‌های مصنوعی

در سال ۱۹۵۵ هوارد تریسی ‌هال، پژوهشگر جنرال الکتریک موفق به ساخت الماس‌های مصنوعی با روش پرس هیدرولیکی شد. او برای انجام کار حرارت و فشار کافی برای تبدیل سولفید آهن و پودر کربن به الماس را ایجاد کرد. ساخت الماس مصنوعی توسط هوارد منجر به استفاده صنعتی گسترده از آن‌ها برای ساخت مته‌های دریل و همچنین ابزار مورداستفاده برای برش و پولیش‌کاری شد.

ساخت لاستیک سیلیکونی برای لباس‌ها فضانوردی

نیل آرمسترانگ و باز آلدرین، نخستین فضانوردانی که به کره ماه پا گذاشتند، چکمه‌هایی را پوشیده بودند که با لاستیک سیلیکونی مخصوص طراحی و تولیدشده توسط جنرال الکتریک تهیه شده بودند. این ماده لاستیکی سیلیکونی که پلاستیک لکسان (Lexan plastic) نام دارد، در نوار متصل‌کننده لبه قسمت شیشه‌ای کلاه فضانوردی نیز استفاده می‌شود.

ساخت نخستین موتور جت دارای قطعات سبک‌وزن ساخته‌شده از کامپوزیت فیبر کربن

این موتور مجهز به توربوفن که GE90 نام دارد، در سال ۱۹۹۵ با وزن کمتری نسبت به موتورهای جت متداول ساخته شد و ازنظر مصرف سوخت و تولید گازهای مضر نیز دارای استانداردهای بالاتری است.

ساخت موتور جت با کامپوزیت‌های ماتریکس سرامیکی

موتور جت سی‌اف‌ام اینترنشنال لیپ که در سال ۲۰۱۷ توسط جنرال الکتریک طراحی و با کامپوزیت ماتریکس سرامیکی ساخته شده، نخستین موتور جت از این نوع با استفاده گسترده تا به امروز است. کامپوزیت ماتریکس سرامیکی به‌اندازه فلز مقاوم است و حتی در برابر حرارت مقاومت بیشتری دارد؛ البته نسبت به فلز سنگین‌تر است. این موتور توسط شرکت سی‌اف‌ام اینترنشنال از طریق سرمایه‌گذاری ریسک‌پذیر ۵۰/۵۰ بین بخش هوانوردی جنرال الکتریک به نام جی‌ای اوییشن و شرکت تولیدکننده موتور هواپیمای سافران فرانسه ساخته شده است.

ورود به حوزه سلامت و درمان

از مهم‌ترین فعالیت‌ها و دستاوردهای جنرال الکتریک در حوزه سلامت و درمان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ساخت دستگاه‌های تصویربرداری اشعه ایکس، ام‌آر‌آی و سی‌تی‌اسکن برای تشخیص بیماری و کمک به پزشکان
  • ثبت بیش از ۱۴۰۰۰ پتنت
  • نصب و راه‌اندازی ۴ میلیون دستگاه سیار تشخیص‌دهنده بیماری، تجهیزات تصویربرداری و کنترل وضعیت
  • انجام بیش از ۲ میلیارد اسکن در سال (میزان تخمینی)
  • به‌دنیاآوردن روزانه ۱۰ هزار کودک با کمک دستگاه‌های ساخت شرکت (میزان تقریبی)
  • تصویربرداری از سه بیمار در هر ثانیه (میزان تقریبی) با استفاده از تجهیزات تصویربرداری پزشکی ساخت شرکت

ساخت تجهیزات تولیدکننده اشعه ایکس

الیهو تامسون، یکی از دانشمندان جنرال الکتریک، در سال ۱۸۹۶ تجهیزات تولیدکننده اشعه را ساخت. همچنین برای نخستین بار ثابت کرد که می‌توان از فناوری تصویربرداری استریوسکوپی (برجسته‌بینی) برای تشخیص مو برداشتن استخوان‌ها بهره‌مند شد.

ساخت تیوب اشعه ایکس خلأ بالای کاتد داغ

در سال ۱۹۱۳ ویلیام دی کولیج، پژوهشگر جنرال الکتریک، این ابزار را تهیه کرد. این ابزار دارای یک رشته تنگستن در داخل محفظه شیشه‌ای خلأ است که اشعه ایکس را با شدتی ایجاد می‌کنند که پزشکان با کمک آن بتوانند فضای بدن را عمیق‌تر از سایر روش‌های متداول برای مشاهده بدن ببینند

اعطای جایزه نوبل به ایوار یور

اعطای جایزه نوبل شیمی به ایوار یور، فیزیکدان و مهندس کارمند جنرال الکتریک، در سال ۱۹۳۲ به دلیل پژوهش در مورد شاخه جدیدی از علم شیمی تحت عنوان شیمی سطح، یکی از بزرگ‌ترین افتخارات تاریخچه جنرال الکتریک است. شیمی سطح بعدها منجر به ایجاد فناوری تصویربرداری اولیه عروق کرونر شد.

ساخت نخستین رزین کروماتوگرافی اندازه‌ای تجاری جهان

پژوهشگران جنرال الکتریک در سال ۱۹۵۹ سفادکس، نخستین رزین کروماتوگرافی اندازه‌ای تجاری جهان را تولید کردند. استفاده از این ماده برای خالص‌سازی و جداسازی مولکول‌ها از یکدیگر بر اساس اندازه آن‌ها، پیشرفت بزرگی در حوزه علم بیوشیمی است. این شاخه از علم پزشکی چندین کاربرد در حوزه سلامت و درمان دارد از پژوهش‌های اولیه گرفته تا کنترل کیفیت بیوتراپی

معرفی نخستین ماده کنتراست غیریونی اشعه ایکس

پژوهشگران جنرال الکتریک این ماده را در سال ۱۹۷۴ تولید کردند. امروزه ماده تصویربرداری کنتراست قبل از اسکن‌های بیمارستانی به بیماران تزریق می‌شود تا وضوح تصاویر ثبت‌شده افزایش یابد و به دنبال آن پزشکان بیماری را بهتر تشخیص دهند. مواد کنتراست غیر یونی در مقایسه با سایر مواد مشابه خطر کمتری دارد.

ساخت نخستین دستگاه سی‌تی‌اسکن

جنرال الکتریک در سال ۱۹۷۸ نخستین دستگاه سی‌تی‌اسکن قابل‌استفاده برای تمام بدن یعنی دستگاه سی‌تی‌اسکن ۷۸۰۰ را ساخت.

ساخت نخستین دستگاه ام‌آر‌آی

در سال ۱۹۸۳ نخستین دستگاه ام‌آر‌آی جنرال الکترونیک با قابلیت تصویربرداری با وضوح بالا به‌خصوص از بافت‌های نرم تصویربرداری با وضوح بالا از آن‌ها با دستگاه‌های اشعه ایکس امکان‌پذیر نیست، معرفی و عرضه شد.

ساخت دستگاهی مرکب از سی‌تی‌اسکن و اسپکت

جنرال الکتریک در سال ۱۹۹۹ دستگاهی مرکب از سی‌تی‌اسکن و اسپکت در یک واحد معرفی کرد. این دستگاه ترکیبی با هدف بهره‌مندی از قابلیت‌های هر دو دستگاه برای تقویت اطمینان از درست بودن تشخیص محل بیماری در بدن ساخته شد.

ساخت نخستین دستگاه سونوگرافی

جنرال الکتریک در سال ۲۰۰۰ از این دستگاه که یک دستگاه سونوگرافی چهاربعدی با وضوح بالا با قابلیت نمایش حرکات جنین در رحم و نمایش وضعیت سلامت کودک رونمایی کرد. در همان سال یک دستگاه ترکیبی مرکب است دستگاه پرورش نوزاد زودرس و دستگاه گرم‌کن نوزاد نیز توسط این شرکت معرفی شد

ساخت نخستین دستگاه اسپکت مجزا

غول صنعتی آمریکایی در سال ۲۰۱۱ نخستین دستگاه اسپکت مجزا با قابلیت ارزیابی بیماران مشکوک به ابتلا به پارکینسون را تولید و عرضه کرد

ساخت نخستین کارخانه پیش‌ساخته مدولار داروسازی

جنرال الکتریک در سال ۲۰۱۲ نخستین کارخانه پیش‌ساخته مدولار داروسازی جهان به نام «کی‌یوبیو» (KUBio) برای تولید بیوداروها، با قابلیت مونتاژ و آماده‌به‌کارشدن در محل موردنظر به‌منظور کاهش زمان و هزینه تولید دارو را افتتاح کرد.

افتتاح نخستین مرکز فرمان برای بیمارستان‌ها

جنرال الکتریک در سال ۲۰۱۵ نخستین مرکز فرمان به سبک ناسا برای بیمارستان‌های بالینی را به‌منظور تجزیه‌وتحلیل اطلاعات و همچنین تجزیه‌وتحلیل‌های پیش‌بینی‌کننده، یادگیری ماشینی و پردازش زبان طبیعی برای تقویت عملکرد مدیریت بیمارستان با اطلاعات ضروری در زمان اتخاذ تصمیمات مهم تأثیرگذار روی سازمان‌ها به‌صورت دیجیتالی را افتتاح کرد. این مرکز فرمان و قابلیت‌های آن به کاهش زباله‌های بیمارستانی و همچنین مراقبت دقیق‌تر و امن‌تر از بیماران کمک شایانی می‌کند

ساخت دستگاه ماموگرافی منحصربه‌فرد

جنرال الکتریک در سال ۲۰۱۵ یک دستگاه ماموگرافی با قابلیت کنترل میزان فشرده‌سازی سینه‌ها در هنگام انجام ماموگرافی با هدف کاهش ترس و اضطراب بیماران را عرضه کرد که نخستین سیستم ماموگرافی این‌چنینی در جهان است.

ورود به حوزه سلول درمانی

جنرال الکتریک در سال ۲۰۱۶ با خرید شرکت اسیمپتت لیمیتد (Asymptote Limited) فعالیت در حوزه سلول درمانی را با فناوری‌های مبتکرانه با قابلیت حفظ قدرت سلول درمانی و با روش فریز کردن سلول‌ها در دمای بسیار پایین آغاز کرد.

در این روش سلول‌ها با دقت کامل به مراکز درمانی منتقل می‌شوند تا دمای آن‌ها حفظ شود و سپس سلول‌ها قبل از تزریق شدن به بیمار ذوب می‌شوند. بعدها جنرال الکترونیک با بهره‌مندی از فناوری‌های مدرن انجماد سلول‌ها عملکرد خود را درزمینهٔ انجماد مواد سلولی تقویت کرد.

ساخت دستگاه سی‌تی‌اسکن مجهز به فناوری یادگیری عمیق

جنرال الکتریک در سال ۲۰۱۹ دستگاه سی‌تی‌اسکن جدیدی را با فناوری یادگیری عمیق جهت بازسازی تصاویر با این فناوری با استفاده از شبکه عصبی عمیق به‌منظور افزایش وضوح آن‌ها تولید کرد که نخستین دستگاه سی‌تی‌اسکن مجهز به این فناوری در جهان است.

حوزه تولید

از مهم‌ترین فعالیت‌ها و دستاوردهای جنرال الکتریک در حوزه تولید می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بیش از یک قرن سابقه در حوزه تولید
  • ارائه فناوری‌های ارزنده‌ای در حوزه تولید افزایشی که باعث افزایش راندمان تجهیزات تولیدی به میزان قابل‌توجه

تولید پلاستیک قالب‌پذیر

جنرال الکتریک پلاستیک قالب‌پذیر را در سال ۱۹۳۰ تولید کرد که امروزه یک مواد اولیه اساسی در حوزه تولید انبوه محصولات مختلف است.

معرفی سیلیکون برای استفاده تجاری

جنرال الکترونیک با انجام این کار در سال ۱۹۴۴ پیشتازی خود درزمینهٔ بهینه‌سازی پردازش فرایندهای تولیدی را برای چند دهه حفظ کرد و سیلیکون تجاری چند ده سال برای دستیابی به هدف مذکور استفاده می‌شد.

پیشرفت درزمینه استفاده از لیزر در صنعت

رابرت نوئل هال، نخستین لیزر دیودی را در سال ۱۹۶۲ نمایش داد و نیک هولونیاک هم در این سال نخستین لیزر نیمه‌رسانا با قابلیت تابش مرئی را نیز اختراع کرد که امروزه نقش مهمی در حوزه تولید افزایشی ایفا می‌کند

بهره‌مندی از روش شش سیگما

جنرال الکتریک در سال ۱۹۹۵ با بهره‌مندی از این شیوه تولید انقلابی موفق شد میزان معایب مختلف در مراحل تولید را تقریباً به صفر برساند و به این صورت هزینه‌های تولیدی خود را کاهش و کیفیت محصولات تولیدشده را افزایش دهد. پس از جنرال الکتریک بسیاری از شرکت‌های تولیدکننده دیگر نیز از روش شش سیگما استفاده کردند.

ورود به حوزه چاپ سه‌بعدی

جنرال الکتریک در سال ۲۰۱۲ با خرید شرکت موریس تکنولوجیس (Morris Technologies)، شرکت پیشتاز در حوزه چاپ سه‌بعدی، وارد این حوزه و موفق به ساخت نمونه‌های سبک‌وزن و ساده قطعات پیچیده مانند نازل‌های سوخت‌رسانی برای موتورهای جت شد.

ساخت موتور توربوپراپ کاتالیست

جنرال الکتریک در سال ۲۰۱۵ نخستین توربوپراپ کاتالیست به نام جنرال الکتریک کاتالیست را معرفی کرد. در تولید این محصول از لیزر برای ساخت قطعات فلزی استفاده شده است. درضمن در ساخت این موتور از فناوری چاپ سه‌بعدی نیز استفاده شده که باعث شده تعداد قطعات ساخته‌شده برای موتور از ۸۵۵ قطعه که تعداد متداولی است، به ۱۲ قطعه برسد.

معرفی کارخانه جنباخ (Jenbach)، کارخانه فعال در حوزه توزیع نیرو، به‌عنوان کارخانه سال

این کارخانه با عملکرد بسیار خوب درزمینهٔ ساخت موتور گازی که یکی از بهترین کارخانه‌های جنرال الکتریک است، در سال ۲۰۱۵ از سوی مجله پروداکشن (Produktion)، به‌عنوان کارخانه سال معرفی شد. در جنباخ بهترین روش‌های تولیدی با ابزار دیجیتالی ترکیب شده که منجر به دستیابی به بهترین عملکرد ممکن در این کارخانه و دریافت جایزه Global Excellence in Operations award توسط آن شده است.

حوزه اینترنت اشیا

از مهم‌ترین دستاوردها و فعالیت‌های جنرال الکتریک در حوزه اینترنت اشیا می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سابقه طولانی در زمینه ساخت سنسورها و سیستم‌های کنترل‌کننده و نظارت‌کننده برای ایجاد زیرساخت‌های پیشرفته و هوشمندسازی صنایع مختلف و پیشتازی در این زمینه‌ها
  • وجود ۲۰ هزار مشتری در سراسر جهان برای تجهیزات اینترنت اشیا تولیدشده توسط جنرال الکتریک

ساخت کنترلرهای منطقی

جنرال الکتریک در سال ۱۹۸۶ با مشارکت شرکت فانوک اتومیشن (Fanuc Automation Corporation)، شرکت تولیدکننده کنترلرهای منطقی قابل‌برنامه‌ریزی، وارد حوزه ساخت این قطعات شد که یکی از قطعات اصلی مورداستفاده در صنعت اینترنت اشیا شد.

معرفی نخستین سیستم کنترل دیجیتال برای شبکه‌های برق‌رسانی

جنرال الکتریک این سیستم را در سال ۱۹۹۱ معرفی کرد

راه‌اندازی نخستین مولتی پلکسر اپتیکال

جنرال الکتریک در سال ۱۹۹۳ این قطعه را برای امکان‌پذیرکردن استفاده از اینترنت پرسرعت و ارتباط سریع صوتی و تصویری ایجاد کرد.

ایجاد رله‌های حفاظتی

جنرال الکتریک سال ۱۹۹۸ نخستین رله‌های حفاظتی را برای پشتیبانی از ارتباطات اترنت و همتابه‌همتا ایجاد کرد.

تأسیس شرکت زیرمجموعه جنرال الکتریک مژرمنت اند کنترل (GE Measurement and Control)

جنرال الکتریک این شرکت را در سال ۲۰۰۱ تأسیس کرد که در حال حاضر در حوزه تولید سنسورها، ابزارها و سیستم‌های کنترل‌کننده برای صنعت هوافضا، صنعت نفت و گاز و صنعت تولید برق فعالیت می‌کند.

تولید و عرضه سریع‌ترین رله حفاظتی مسافتی زیرمجموعه‌ای جهان

جنرال الکتریک در سال ۲۰۰۷ این رله با نام D90plus را برای تشخیص مشکلات شبکه برق‌رسانی و پاسخ سریع به شبکه ظرف مدت چند میلی‌ثانیه ایجاد کرد.

معرفی باس پردازشی مبتکرانه

جنرال الکتریک در سال ۲۰۰۸ باس پردازشی هارد فیبر مبتکرانه خود را معرفی کرد. این قطعه به دیجیتالی‌کردن پست‌های برق و کاهش نیاز به استفاده از صدها کیلومتر کابل مسی کمک می‌کند.

افتتاح مراکز همکاری دیجیتالی

جنرال الکتریک در سال ۲۰۱۵ مراکز همکاری دیجیتالی خود را در دبی، شانگهای و پاریس افتتاح کرد. این مراکز داده‌ها، توسعه‌دهندگان و پلتفرم نرم‌افزاری اینترنت اشیای پریدیکس را که اختصاصا برای جمع‌آوری و تجزیه‌وتحلیل اطلاعات صنعتی موردنیاز طراحی شده است، به یکدیگر متصل می‌کنند.

مشارکت با شرکت هواپیمایی کانتاس

جنرال الکتریک اوییشن در سال ۲۰۱۶ مشارکت خود را با این شرکت هواپیمایی جهت ایجاد چکیده‌ای از مهم‌ترین داده‌های نقاط داده ایجادشده توسط کانتاس برای هوشمندتر کردن ناوگان هوایی و تقویت عملیات این شرکت هواپیمایی آغاز کرد.

مشارکت با فدرال و مشتریان دفاعی آمریکا

جنرال الکتریک در سال ۲۰۱۸ مشارکت خود با فدرال و مشتریان دفاعی آمریکا را جهت استفاده از داده‌ها و تجزیه‌وتحلیل آن‌ها به‌منظور ایجاد، پیاده‌سازی و توسعه ایده‌ها با هدف دستیابی به رویکردها و راهکارها را آغاز کرد.

راه‌اندازی سامانه مدیریت عملکرد تجهیزات هوانوردی

جنرال الکتریک اوییشن این سامانه را در سال ۲۰۱۹ راه‌اندازی کرد که به افزایش راندمان عملیات هوایی مرتبط با نگهداری کمک می‌کند و اختلالات عملیاتی را نیز به میزان قابل‌توجهی کاهش می‌دهد. اکنون بیش از ۳۰۰ شرکت شامل شرکت‌های هواپیمایی، شرکت‌های سازنده و شرکت‌های فعال در حوزه عملیات مرتبط با جت که بیش از ۱۰۰۰ هواپیما دارند، از این سامانه برای انجام سرویس‌هایی مثل تجزیه‌وتحلیل‌های اطلاعات مرتبط با پرواز و سوخت، سرویس‌های ناوبری، مدیریت عملیات و برنامه‌ریزی و احیا استفاده می‌کنند.

تولید توربین‌های بادی

جنرال الکتریک با فعالیت‌ها و دستاوردهای درخشان‌ زیر در کارنامه خود یکی از برندهای پیشتاز در حوزه تولید برق با انرژی بادی است:

  • نصب ۴۰۰۰ توربین بادی در نیروگاه‌های بازی دریایی و خشکی و تولید ۶۷ گیگاوات برق در سراسر جهان
  • ساخت یک توربین بادی بسیار بزرگ (بزرگ‌ترین توربین بادی ساخته‌شده جنرال الکتریک) با توانایی تأمین برق موردنیاز ۱۶ هزار خانه
  • ساخت چند مزرعه‌ بادی دیجیتالی با ظرفیت تأمین برق موردنیاز ۲۰ درصد از مشتریان

ورود به صنعت ساخت توربین بادی

جنرال الکتریک در سال ۲۰۰۲ با خرید بخش مربوط به انرژی بادی شرکت انرون، وارد این حوزه شد

راه‌اندازی نیروگاه بادی ۲۰۰۰ گیگاوات‌ ساعتی با توربین‌های بادی جنرال الکتریک

در سال ۲۰۰۸ «نیروگاه بادی شپرد» (Shepherd’s Flat Wind Farm) در اورگان با ۳۳۸ توربین بادی ۲.۵ مگاواتی جنرال الکتریک با ظرفیت تولید سالانه ۲۰۰۰ گیگاوات‌ ساعت برق راه‌اندازی شد.

ورود به حوزه تولید توربین برای نیروگاه‌های بادی دریایی

جنرال الکتریک در سال ۲۰۱۵ با خرید شرکت آلستوم انرژی وارد این حوزه شد و از آن زمان تاکنون نیروگاه‌های بادی دریای متعددی در سراسر جهان با مجموع ظرفیت ۵۰ هزار مگاوات‌ ساعت برق ایجاد کرده است. یکی از توربین‌های بادی جنرال الکتریک به نام «هیلیاده ۱۵۰» (Haliade 150) به لطف برخورداری از ملخی با قطر ۱۵۰ متر و قدرت ۶ مگاواتی می‌تواند برق یک شهر کوچک را تأمین کند.

نمونه اولیه نسخه دوم این توربین یعنی هیلیاده ایکس (Haliade 150) که قدرتمندترین توربین بادی دریای ساخته‌شده توسط جنرال الکتریک است با قدرت ۱۲ مگاوات و با ظرفیت تولید سالانه ۶۷ گیگاوات نیز در سال ۲۰۱۹ در یک نیروگاه بادی دریایی نصب شد.

خرید شرکت ال‌ام وایند پاور (LM Wind Power)، شرکت تولیدکننده پره‌های ملخ توربین بادی

جنرال الکتریک در سال ۲۰۱۷ با خرید این شرکت دانمارکی موفق شد با بهینه‌سازی روش طراحی و تولید پره‌های ملخ توربین، میزان برق تولیدی نیروگاه‌های بادی را افزایش و هزینه استفاده از برق تولیدشده توسط این نیروگاه را کاهش دهد.

تولید و عرضه بزرگ‌ترین توربین بادی دریایی ساخته‌شده تا زمان کنونی

جنرال الکتریک این توربین بادی با نام «سایبرس» (Cypress) را در سال ۲۰۱۸ با پره دوقسمتی با قابلیت افزایش انرژی تولیدی و حمل و نصب راحت به دلیل دوتکه بودن تولید کرد.

ورود به حوزه توزیع برق

از مهم‌ترین دستاوردها و فعالیت‌های جنرال الکتریک در حوزه توزیع برق می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تجهیز ۹۰ درصد از شبکه‌های توزیع برق در سراسر جهانِ، مدیریت کامل ۴۰ درصد از برق موجود در تمام شبکه‌های دنیا با نرم‌افزار مدیریت جنرال الکتریک
  • استفاده از ۵۰۰ هزار دستگاه اتصال ایزوله‌شده تولیدشده توسط جنرال الکتریک برای کنترل، محافظت و ایزوله‌کردن تجهیزات مورداستفاده
  • ایزوله کردن تجهیزات الکتریکی
  • ایجاد یک شبکه به‌هم‌پیوسته برق‌رسانی با زمان پاسخگویی ۲۳ میلی‌ثانیه جهت کاهش قطعی‌های گسترده برق
  • دستیابی به فناوری تشخیص مشکلات الکتریکی و شیمیایی در خطوط انتقال برق از ۶ ماه قبل از ایجاد اختلالات ناشی از این مشکلات

ساخت دینام قدرتمند

ادیسون و تیمش در سال ۱۸۷۶ موفق به ساخت یک دینام قدرتمند با قابلیت انتقال نیروی کافی برای تأمین روشنایی مناطق اطراف شدند.

اختراع وات متر

الیهو تامسون در سال ۱۸۸۹ وات متر را با قابلیت اندازه‌گیری میزان وات در ساعت اختراع کرد که امروزه نمونه‌های پیشرفته‌تر آن در سراسر جهان به‌عنوان یک وسیله استاندارد برای سنجش برق استفاده می‌شوند.

تأسیس شرکت اباسکو سیستمز (ebusco systems)

جنرال الکتریک این شرکت را در سال ۱۹۰۵ با هدف طراحی و ساخت زیرساخت‌های تأمین برق تأسیس کرد.

بهره‌برداری از نخستین نیروگاه برق هسته‌ای جهان

جنرال الکتریک در سال ۱۹۵۷، نیروگاه اتمی شیپینگ پورت، اولین نیروگاه برق هسته‌ای تجاری جهان با ظرفیت تولید ۵۰ هزار کیلووات در شبیه جزیره پنسیلوانیا را به یک شبکه برق‌رسانی برای انتقال برق به جمعیت ۱۲۰ هزارنفری ساکن مناطق اطراف متصل کرد.

احداث نخستین نیروگاه تریستوری ولتاژ بالای فشارقوی (HDVC)

جنرال الکتریک این نیروگاه را در سال ۱۹۷۲ در نزدیکی رود مارماهی در کانادا احداث کرد. تکامل نیروگاه‌های HDVC به‌مرورزمان باعث امکان‌پذیرشدن افزایش میزان انتقال برق در شبکه‌ها، پیدایش شبکه‌های به‌هم‌پیوسته، ادغام شبکه‌های انتقال‌دهنده برق تولیدشده با انرژی‌های تجدیدپذیر با یکدیگر و تقویت عملکرد شبکه شد.

معرفی نخستین رله دیجیتالی جهان

جنرال الکتریک در سال ۱۹۸۲ رله P4A، نخستین رله دیجیتالی جهان را معرفی کرد که پیشرفت بزرگی در حوزه حفاظت تجهیزات الکتریکی بود. مزیت شاخص این رله متشکل از یک میکروپردازشگر، مبدل عددی به قیاسی و یک حافظه دربردارنده الگوریتم‌های رله‌ها، برخورداری از انعطاف‌پذیری بیشتر در مقایسه با رله‌های الکترومکانیکی متفاوت بود.

معرفی نخستین طرح حفاظت الکتریکی در مقیاس گسترده

جنرال الکتریک در سال ۲۰۰۵ این طرح را در قالب چند پروتکل هوشمند برخوردار از قابلیت‌های ارتباطی پیشرفته معرفی کرد. این پروتکل‌ها در چندین نقطه شبکه قرار می‌گیرند و از قطع گسترده برق جلوگیری می‌کنند.

آغاز استفاده از گاز سنتز g3

جنرال الکتریک در سال ۲۰۱۴، گاز Green Gas for Grid (گاز سبز برای شبکه) یا گاز g3 را به‌عنوان جایگزینی سبز و دوستدار محیط‌زیست برای گازهگزا فلوراید گوگرد یا گاز SF6، سوخت متداول مورداستفاده در نیروگاه‌های ولتاژ بالا، معرفی کرد. گاز g3 خط تشدید مشکل گرمایش جهانی را تا ۹۹ درصد کاهش داد.

تقویت عملکرد شبکه‌های برق‌رسانی با خرید شرکت آلستوم

جنرال الکتریک در سال ۲۰۱۵ با خرید این شرکت که یکی از شرکت‌های پیشتاز حوزه تولید تجهیزات برق‌رسانی است، عملکرد شبکه‌های خود را تقویت کرد. آلستوم که بزرگ‌ترین خط انتقال برق جهان به طول ۲۴۰۰ کیلومتر را در برزیل بین سائوپائولو و جنگل آمازون ایجاد کرده، با ارائه اطلاعات لازم در اختیار پلتفرم‌های تجزیه‌وتحلیل اطلاعات به جنرال الکتریک کمک کرده عملکرد شبکه‌های برق‌رسانی خود در سراسر جهان را تقویت کند.

حوزه ساخت موتور جت

از مهم‌ترین دستاوردها و فعالیت‌های جنرال الکتریک در حوزه ساخت موتور جت می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • اختراع توربوشارژر توسط سنفورد الکساندر ماس، مهندس جوان جنرال الکتریک که ساخت جت و پرواز آن در ارتفاع‌های بالا را امکان‌پذیر کرد.
  • پرواز هواپیماهای مجهز به موتور جت ساخت جنرال الکتریک در هر دو ثانیه یک بار
  • حمل بیش از ۳۰۰ هزار مسافر توسط هواپیماهای دارای موتورهای جنرال الکتریک در هر لحظه
  • سرمایه‌گذاری سالانه یک میلیارد دلار برای پژوهش و توسعه در حوزه هوانوردی درزمینه طراحی موتور هواپیما، مواد مورداستفاده در آن، فرایند تولید و ویژگی‌های مرتبط با امنیت آن

پرواز اولین هواپیمای مجهز به توربوشارژر ساخت جنرال الکتریک

نخستین هواپیمای مجهز به توربوشارژر اختراع‌شده توسط ماس، در سال ۱۹۱۹ موفق به پرواز در ارتفاع ۱۶۰۰۰ پایی (حدوداً ۴.۹ کیلومتر) و پس از یک ماه توانست پس از چند بار رکوردزنی ارتفاع و پرواز بدون مشکل در ارتفاع‌های مختلف، به رکورد پرواز در ارتفاع ۱۸۴۰۰ پایی (حدوداً ۵.۶ کیلومتر) دست یابد. در سال ۱۹۲۱ یکی دیگر از هواپیماهای مجهز به توربوشارژر جنرال الکتریک موفق به پرواز در ارتفاع ۴۰۸۰۰ پایی (حدوداً ۱۲.۴۳ کیلومتر) شد.

ساخت قطب‌نمای آهنربایی

جنرال الکتریک در سال ۱۹۲۹ نخستین قطب‌نمای مغناطیسی با وزن کمتر و دقتی بالاتر از قطب‌نماهای زمینی را تولید کرد که امروزه در بسیاری از هواپیماها استفاده می‌شود. در ضمن این شرکت در سال ۱۹۴۳ سیستم آتوپایلوت هواپیما را برای حرکت خودکار هواپیما در مسیر ازپیش‌تعیین‌شده را نیز طراحی و تولید کرد. جنرال الکتریک در سال ۱۹۴۵ نخستین رادار تجاری به‌منظور استفاده در کشتی‌ها برای مسیریابی راحت در تاریکی و مه غلیظ تا مسافت ۳۲ کیلومتر را نیز رونمایی کرد.

پرواز بین‌قاره‌ای موفقیت‌آمیز هواپیمای مجهز به توربوشارژر جنرال الکتریک

در سال ۱۹۳۷ هواپیمای هیوز اچ-۱ با توربوسوپرشارژر جنرال الکتریک پرواز بین‌قاره‌ای خود را در مدت ۷ ساعت و ۲۸ دقیقه و ۲۵ ثانیه با موفقیت به پایان رساند.

ساخت نخستین موتور جت

جنرال الکتریک در سال ۱۹۴۱، I-A، نخستین موتور جت خود را تولید کرد. این موتور تا چند سال در جت نظامی آمریکایی بل پی-۵۹ ایراکومت استفاده شد. در سال ۱۹۴۳ نیز ۱۰۰ هزار توربوسوپرشارژر جنرال الکتریک در هواپیماهای نظامی آمریکایی استفاده شدند تا این هواپیماها آماده جنگ شوند. در سال ۱۹۴۴ هم لاکهید پی-۸۰ شوتینگ استار، نخستین جت جنگنده آمریکایی به موتور جت GE J33 مجهز و موفق به پرواز با سرعتی بیشتر از ۸۸۵ کیلومتر در ساعت شد.

ساخت پرتیراژترین موتور جت جهان

موتور جت J48 جنرال الکتریک، پرتیراژترین موتور جت جهان در زمان کنونی، در سال ۱۹۴۹ ساخته شد. تا پایان سال میلادی جاری میزان تولید این موتور جت به ۲۰۰ موتور در ماه می‌رسد.

ساخت نخستین موتور توربین گازی مورد تأیید اداره هوانوردی فدرال

این موتور با اندازه کوچک و با نام T58 در سال ۱۹۵۴ تولید و به نخستین توربین گازی مورداستفاده در هلیکوپترهای غیرنظامی تبدیل شد.

ساخت موتور جتی با سرعتی سه برابر سرعت صوت

این موتور جت که J93 نام دارد در سال ۱۹۵۷ تولید و برای نخستین بار به‌صورت آزمایشی در بمب‌افکن آمریکایی نورث امریکن ایکس‌بی-۷۰ والکیری استفاده شد.

تولید موتور هواپیما

توربوفن TF39 جنرال الکتریک که امروزه به‌صورت تجاری در بسیاری از هواپیماهای مسافربری استفاده می‌شود، در سال ۱۹۶۵ ساخته شد و تعدادی از آن‌ها برای نخستین بار در لاکهید سی-۵ گالکسی، بزرگ‌ترین هواپیمای نظامی ترابری آمریکایی، استفاده شد.

تولید نخستین توربوفن پس‌سوز

این توربوفن با نام F101 در سال ۱۹۷۰ تولید و در هواپیمای راکول بی-۱ لنسر استفاده شد. معماری اصلی کارآمد این موتور در آینده برای موتورهای نظامی خانواده F110 و F118 و همچنین در موتورهای تجاری خانواده CFM56 در چند پلتفرم محبوب هواپیما نیز استفاده شد.

تولید نخستین موتور توربوشفت برای هلیکوپترها

این موتور با نام T700 در سال ۱۹۷۸ برای استفاده در هلیکوپترهای سیکورسکی یواچ-۶۰ بلک هاوک تولید و در مدت کوتاهی به محبوب‌ترین خانواده موتور برای هلیکوپترهای نظامی و غیرنظامی در تمام جهان تبدیل شد.

معرفی موتور هواپیمای مخصوص پروازهای کوتاه‌مدت

این موتور با نام CFM56 در سال ۱۹۸۲ با هدف در دست گرفتن بازار موتورهای مخصوص پروازهای کوتاه‌مدت توسط جنرال الکتریک معرفی شد. موتور CFM56-3 در هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ استفاده شده است.

تولید موتور هواپیما با رانشی بیش از ۵۸ تن

این موتور با نام GE90-115B در سال ۲۰۰۲ موفق شد در طول آزمایش سانتریفیوژ رکورد رانش ۵۸ تنی را ثبت کند. دلیل دستیابی GE90-115B به چنین موفقیتی استفاده از کامپوزیت فیبر کربن سبک برای ساخت پره‌های فن آن است.

ساخت موتور مخصوص هواپیماهای دارای موتور دوقلو

جنرال الکتریک در سال ۲۰۰۴ نسل جدید موتور جت GEnx بیش کنارگذر جریان‌محوری با ملخ دوگانه را برای تقویت عملکرد هواپیماهای بوئینگ دارای موتور دوقلو تولید و برای نخستین بار از آن در هواپیمای بوئینگ ۷۸۷ دریم‌لاینر استفاده کرد

تولید موتور برای هواپیماهای نسل آینده

جنرال الکتریک و سافران در سال ۲۰۰۸ با مشارکت یکدیگر موتور هواپیمای نسل آینده LEAP-X را برای هواپیماهای نسل آینده که قرار است جایگزین هواپیماهای بدنه‌باریک کنونی شوند، تولید کردند.

ساخت موتور هواپیمای جدید با هدف بهینه‌سازی مصرف سوخت

جنرال الکتریک در سال ۲۰۱۳ موتور GE9X با فن ۳۳۹ سانتی‌متری (بزرگ‌ترین فن ساخته‌شده برای موتور هواپیما) را برای هواپیماهای بوئینگ ۷۷۷ ایکس، بزرگ‌ترین هواپیماهای مسافربری دوموتوره تولید کرد. 9X که قوی‌ترین موتور هواپیمای تجاری جهان محسوب می‌شود با هدف ۱۰ درصد مصرف سوخت کمتر نسبت به GE90-115B و تولید سروصدای مرکزی و میزان کمتری از گازهای مضر نسبت به این موتور طراحی شده است.

معرفی نخستین موتور جت مافوق صوت تجاری

این موتور با نام جنرال الکتریک افینیتی در سال ۲۰۱۸ با هدف پرواز بدون مشکل بر فراز آب با سرعت مافوق صوت بیش از ۱۶۰۰ کیلومتر در ساعت و همچنین پرواز بدون مشکل بر فراز خشکی با سرعتی بیش از ۱۱۲۰ کیلومتر در ساعت معرفی شد. این موتور دارای بیشترین میزان کنارگذر برای یک موتور مافوق صوت است.

حوزه ساخت توربین‌های گازی

از مهم‌ترین دستاوردها و فعالیت‌های جنرال الکتریک در حوزه ساخت توربین‌های گازی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سابقه ۱۲۵ ساله در این حوزه
  • بزرگ‌ترین تولیدکننده و تأمین‌کننده توربین‌های گازی توربین‌های بخار، دیگ بخار بازیافت حرارت، کندانسور و سایر تجهیزات تأسیساتی مشابه در جهان

ورود به حوزه تولید توربین‌های گازی

جنرال الکتریک در سال ۱۹۳۹ با خرید بخش انرژی شرکت براون باوری، شرکت تولیدکننده نخستین توربین گازی تولید برق جهان، وارد این حوزه شد. این شرکت ۱۰ سال بعد نخستین توربین گازی تولید برق ساخت آمریکا را برای تولید برق به شرکت اکلاهما گس‌اند الکتریک فرستاد و این توربین در یک مرکز خرید ۳۱ سال برای تولید برق استفاده شد.

تأمین لوکوموتیوهای برقی مجهز توربین گازی

جنرال الکتریک در سال ۱۹۵۵ ۸۵۰۰ لوکوموتیو برقی مجهز به توربین گازی را در اختیار خط راه‌آهن یونیون پاسیفیک قرار داد که قدرتمندترین لوکوموتیوهای برقی ساخته‌شده در جهان بودند و هنوز هم صاحب این عنوان هستند.

استفاده از توربین‌های گازی جنرال الکتریک در یک ناوشکن دریایی آمریکایی

این اتفاق در سال ۱۹۷۵ برای نخستین بار رخ داد و توربین‌های گازی صنعتی و دریایی LM2500 به‌عنوان نیروی محرکه اصلی ناوشکن یواس‌اس اسپرونس (دی‌دی‌جی-۱۱۱) به کار گرفته شدند.

راه‌اندازی توربین گازی کلاس F

این توربین در سال ۱۹۹۰ راه‌اندازی شد که تا به امروز هم کار می‌کند. موتور کلاس F جنرال الکتریک که در سال ۱۹۸۸ راه‌اندازی شد، به لطف برخورداری از دمای داخلی بیشتر به دلیل مجهز بودن به مواد، سیستم احتراق و سیستم خنک‌سازی پیشرفته، افزایش راندمان تولید برق با توربین گازی را امکان‌پذیر کرد.

راه‌اندازی پیشرفته‌ترین توربین سیکل ترکیبی جهان

این توربین با نام توربین کلاس H در سال ۲۰۰۳ رونمایی شد و راندمان تولید برق را ۶۰ درصد افزایش داد.

معرفی سریع‌ترین توربین گازی جهان

این توربین با نام HA در سال ۲۰۱۴ معرفی شد و تاکنون ۸۵ سفارش از بیش از ۲۵ مشتری از ۱۵ کشور جهان برای آن ثبت شده است. این توربین در سال ۲۰۱۶ با ثبت راندمان ۶۶.۲۲ به‌عنوان پرراندمان‌ترین توربین گاز جهان در کتاب رکوردهای گینس ثبت شد. این توربین در سال ۲۰۱۷ در پرراندمان‌ترین نیروگاه برق سیکل ترکیبی استفاده شد و رکورد دیگری را درزمینهٔ راندمان از آن خود کرد.

حوزه تولید برق‌آبی

از مهم‌ترین دستاوردها و فعالیت‌های جنرال الکتریک در حوزه ساخت نیروگاه برق‌آبی و توربین برق‌آبی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • برخورداری از تعداد زیادی نیروگاه برق‌آبی ازجمله پنج نیروگاه با بیشترین ظرفیت تولید برق‌آبی در جهان
  • تولید ۳۰۰ گیگاوات برق توسط تمام نیروگاه‌های برق‌آبی جنرال الکتریک در سراسر جهان

ورود به حوزه تولید برق‌آبی

جنرال الکتریک در سال ۱۹۱۸ با ساخت ژنراتور چرخ آبی رکورددار ۱۲ هزار ولتی ۳۲, ۵۰۰ کیلوولت آمپری سه فازی با ۱۵۰ دور در دقیقه برای آبشار نیاگارا، وارد این حوزه شد. دو سال بعد شرکت NBPP، بخشی از شرکت آلستوم که اکنون شرکت زیرمجموعه جنرال الکتریک است، نخستین توربین برق‌آبی خود را تولید کرد.

ساخت بزرگ‌ترین توربین برق‌آبی جهان

این توربین با توان ۸۲۵۰۰ کیلوولت آمپری در سال ۱۹۳۶ساخته شد و در مدت کوتاه عنوان بزرگ‌ترین توربین برق‌آبی ساخته‌شده در جهان را از آن خود کرد.

ساخت بزرگ‌ترین سد برق‌آبی جهان تا به امروز

آلستوم این سد را که سد ایتایپو نام دارد در سال ۱۹۸۴ بین برزیل و پاراگوئه احداث کرد

ساخت بزرگ‌ترین ایستگاه برق‌آبی جهان

جنرال الکتریک در سال ۲۰۱۲ توربین‌های موردنیاز سد سه دره چین با ظرفیت ۲۲۵۰۰ مگاوات را ساخت و این سد به بزرگ‌ترین ایستگاه برق‌آبی جهان تبدیل شد.

خرید شرکت آلستوم

جنرال الکتریک این شرکت پیشتاز در سطح جهانی در حوزه برق‌آبی، نوسازی تأسیسات مرتبط با این حوزه و ذخیره‌سازی پمپی را در سال ۲۰۱۵ خرید

معرفی فناوری نیروگاه برق‌آبی دیجیتالی

جنرال الکتریک این فناوری را در سال ۲۰۱۶ به‌منظور تقویت راندمان نیروگاه‌های برق‌آبی با اتوماسیون‌ و همچنین بهره‌مندی از روش نگهداری مبتنی بر داده معرفی کرد. همچنین این شرکت وعده داده با ترکیب سیستم کنترل نیرو با فناوری یادگیری ماشینی، خروجی نیروگاه را تا یک درصد افزایش دهد.

معرفی فناوری جدید برای افزایش میزان اکسیژن موجود در آب جاری در نیروگاه برق‌آبی

این فناوری که در سال ۲۰۱۷ معرفی شد، باعث مکش هوا به داخل توربین و افزایش میزان حل شدن اکسیژن در آب می‌شود که می‌تواند میزان اکسیژن موجود در آب را ۵ میلی‌گرم در لیتر افزایش دهد و آن را به محیط بهتری برای ماهیان و سایر آبزیان تبدیل کند

معرفی فناوری جدید برای بی‌خطر کردن نیروگاه‌های برق‌آبی برای ماهیان

جنرال الکتریک این فناوری را در سال ۲۰۱۸ به‌منظور بی‌خطر کردن گذرگاه‌های ایستگاههای برق‌آبی برای ماهیان معرفی کرد. اکنون سیستم مربوط به این فناوری روی ۱۴ توربین نصب شده است.

ورود به حوزه لوازم‌خانگی

از مهم‌ترین دستاوردها و فعالیت‌های جنرال الکتریک در حوزه لوازم‌خانگی برق‌آبی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ساخت نخستین اجاق برقی جهان در سال ۱۹۱۰
  • آغاز تولید نخستین کمپرسورهای هرمتیک در سال ۱۹۱۷ که هنوز هم استفاده می‌شوند
  • ساخت نخستین یخچال فریزر بالا و نخستین ماشین لباسشویی با موتور بدون تسمه در سال ۱۹۲۷
  • ساخت نخستین کولر در سال ۱۹۳۰
  • ساخت نخستین لباسشویی تمام اتوماتیک در سال ۱۹۴۷
  • ساخت نخستین یخچال و فریزر دو در در سال ۱۹۴۷
  • ساخت نخستین ماشین ظرف‌شویی سیار اتوماتیک در سال ۱۹۵۴
  • عرضه نخستین سیستم خشک‌کن خودکار لباسشویی پس از اتمام شستشوی لباس‌ها در سال ۱۹۵۶
  • ساخت نخستین توستر در سال ۱۹۵۶
  • ساخت اتوی مجهز به آب‌پاش، سیستم تولید بخار و خشک‌کن در سال ۱۹۵۷
  • ساخت نخستین اجاق‌گاز با قابلیت خود تمیزکنندگی در سال ۱۹۶۳
  • ساخت نخستین قوطی بازکن برقی اتوماتیک در سال ۱۹۵۸
  • ساخت نخستین یخچال مجهز به آب‌سردکن و یخچال در سال ۱۹۶۰
  • کسب جایزه بهترین شرکت تولیدکننده لوازم‌خانگی هوشمند مبتنی بر اینترنت اشیا در سال ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰

ورود به حوزه تولید لوازم‌خانگی

جنرال الکتریک از سال ۱۹۰۷ با تولید وسایل گرمایشی و پخت‌وپز وارد حوزه تولید لوازم‌خانگی (وسایل آشپزخانه) شد.

ورود به حوزه تولید لوازم‌خانگی هوشمند

جنرال الکتریک در سال ۱۹۹۵ نخستین وسیله‌خانگی هوشمند خود یعنی ماشین ظرف‌شویی را عرضه و در سال ۲۰۰۹ نیز یک آبگرمکن هوشمند را روانه بازار کرد. این شرکت با عرضه چند لوازم‌خانگی هوشمند با بهره‌مندی از فناوری اینترنت اشیا در سال‌های بعد که شامل وسایل پخت‌وپز، لباسشویی، ماشین ظرف‌شویی، یخچال، هود، قهوه ساز، یخچال، کولر، دستگاه‌های تصفیه آب و کاهنده سختی آب می‌شود، فعالیت خود در حوزه عرضه لوازم خانگی هوشمند را ادامه داد و اکنون با برندهای زیرمجموعه لوازم‌خانگی خود یعنی هایر، کافه جنرال الکتریک، جنرال الکتریک پروفایل و جنرال الکتریک مونوگرام، در صدر محبوب‌ترین لوازم‌خانگی آمریکایی قرار دارد.

در کل دامنه فعالیت جنرال الکتریک در زمینه تولید لوازم‌خانگی بسیار گسترده است و صحبت در مورد این موضوع در این مقاله نمی‌گنجد.

سایر اتفاقات مهم تاریخچه جنرال الکتریک

  • اختراع فن الکتریکی‌ در سال ۱۹۰۲
  • ساخت نخستین رادیوی صوتی جهان توسط ارنست الکساندرسن، مهندس جنرال الکتریک در سال ۱۹۰۶
  • اختراع لامپ‌های فلورسنت در سال ۱۹۳۸ که نقطه عطف بزرگ در زمینه متحول‌شدن حوزه نورپردازی و طراحی نورپردازی است
  • تأسیس شرکت مالی جنرال الکتریک کپیتال در سال ۱۹۳۲
  • ساخت نخستین کامپیوتر در سال ۱۹۶۵
  • ساخت دیده‌بان مریخ برای ناسا در سال ۱۹۹۲
  • تأسیس شرکت جنرال الکتریک دیجیتال در سال ۲۰۱۵ با فعالیت در حوزه ساخت تجهیزات مخابراتی، تجهیزات موردنیاز برای پردازش صنعتی، تحول دیجیتال صنعت، تجهیزات مورداستفاده در صنعت نفت گاز و تولید برق

سؤالات متداول در مورد تاریخچه جنرال الکتریک

جنرال الکتریک در چه سالی و به دست چه کسی تأسیس شد؟

این شرکت در سال ۱۸۹۲ تأسیس شده و توماس ادیسون یکی از بنیان‌گذاران اصلی آن است

شاخه‌های اصلی فعالیت جنرال الکتریک چیست؟

اصلی‌ترین شاخه‌های فعالیت جنرال الکتریک شامل ساخت تجهیزات تصویربرداری پزشکی، ساخت انواع مختلف توربین‌های تولید برق، موتور جت و هواپیما و انجام عملیات مربوط به تولید و توزیع برق می‌شود.

اصلی‌ترین شرکت‌های زیرمجموعه جنرال الکتریک چه شرکت‌هایی هستند؟

جنرال الکتریک هلثکیر، جنرال الکتریک کپیتال، جنرال الکتریک دیجیتال و جنرال الکتریک اوییشن، اصلی‌ترین شرکت‌های زیرمجموعه جنرال الکتریک هستند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

17 − سه =

دکمه بازگشت به بالا