سخت افزار

راهنمای خرید بهترین پاور کامپیوتر

منبع تغذیه رایانه (معروف به PSU یا پاور) یکی از قطعات رایانه‌ها می‌باشد که کیفیت و حساسیت آن در مقایسه با سایر قطعات از اهمیت بالایی برخوردار است. پاور‌ها با سری‌ و مدل‌های مختلفی تولید می‌شوند که هر سری و مدل برای اهداف خاصی ساخته شده‌اند. در این راهنمای خرید بهترین نکات و سری‌ها برای کابرد‌های مختلف را معرفی می‌کنیم.

به گزارش آی تی بوم، منبع تغذیه رایانه (معروف به PSU یا پاور) یکی از قطعات رایانه‌ها می‌باشد که کیفیت و حساسیت آن در مقایسه با سایر قطعات از اهمیت بالایی برخوردار است. پاور‌ها با سری‌ و مدل‌های مختلفی تولید می‌شوند که هر سری و مدل برای اهداف خاصی ساخته شده‌اند. در این راهنمای خرید بهترین نکات و سری‌ها برای کابرد‌های مختلف را معرفی می‌کنیم.

نکات قبل از خرید

توصیه می‌شود به سراغ برند‌های متفرقه نروید، اگر به دنبال پاور اقتصادی می‌باشید برند داخلی گرین (GREEN) انتخاب مناسبی می‌باشد.

نمی‌توانید پاوری با توان کمتر از توان مصرف قطعات خود استفاده کنید، با این حال انتخاب پاوری که چند برابر توان مورد نیاز سیستم شما می‌تواند انرژی تامین کند، مشکلی به وجود نمی‌آورد و مصرف برق شما را بیشتر نمی‌کند.

توصیه می‌شود برای مصارف خانگی و اداری حداقل یک پاور ۴۵۰ واتی خریداری کنید که دارای گواهی 80Plus Bronze باشد.

برای سیستم‌های گیمینگ میان رده که دارای پاور ۵۰۰ وات به بالا می‌باشند توصیه می‌شود پاور انتخابی گواهی 80Plus Gold داشته باشد.

اگر سیستم شما یک سیستم گران قیمت است و قطعات رده بالا دارد توصیه می‌شود پاور شما حتما دارای گواهی 80Plus Platinum باشد.

شما می‌توانید میزان توان مصرفی کیس خود را با ابزار‌های آنلاین محاسبه کنید. (نرم افزار آنلاین محاسبه توان مصرفی آنلاین گرین)

نسل جدید کارت‌های گرافیکی انویدیا (سری RTX 40xx) دارای کانکتور ۲+۱۲ پین (مرسوم به 12VHPWR و کابل PCIe Gen 5.0) می‌باشد، این کابل قادر به انتقال ۶۰۰ وات انرژی از پاور به کارت گرافیک می‌باشد. پاور‌های دارای استاندارد ATX12Vv3.0 بصورت پیشفرض از این کانکتور پشتیبانی می‌کنند.

کابل پاور ۱۲ پین PCIe Gen 5.0

 

پاور‌های ATX12Vv3.0 هنوز بصورت انبوه وارد بازار جهانی نشد‌ه‌اند ولی در ماه‌های آینده می‌توانید به این نوع پاور‌ها دسترسی داشته باشید.

از اتصال هرگونه تبدیل به خصوص تبدیل کابل‌های ۸ پین به کانکتور 12VHPWR خودداری کنید. اتصال ۲+۱۲ پین جدید بصورت خودکار، بار کششی کارت گرافیک از پاور را روی ۱۲ عدد سیم موجود پخش می‌کند. ولی تبدیل‌های ۸ پین دارای این امکان نمی‌باشند و به دلیل بار کششی متفاوت از هر سیم، باعث داغی و در نهایت سوختن سوکت یا سیم‌های پاور می‌شوند.

سوختگی کابل‌های پاور به دلیل استفاده از تبدیل برای کانکتور 12VHPWR

سری ROG-THOR Platinum II از ایسوس 

مدل‌های ROG-THOR Platinum II از ایسوس تنها در دو مدل ۱۰۰۰ و ۱۲۰۰ واتی عرضه می‌شوند، این پاور‌ها به واسطه تولید با بهترین قطعات موجود دارای گواهی +80 Platinum می‌باشد. این مدل‌ها از معدود پاور‌های موجود بازار است که دارای کانکتور ۱۲ پین PCIe Gen 5.0 می‌باشد، اما این کانکتور به دلیل ۲+۱۲ نبودن در عمل بیش از 450W خروجی نمی‌دهد.

پاور ROG-THOR Platinum II

 

این سری از پاور‌‌ها در کنار بدنه خود دارای صفحه‌نمایش OLED می‌باشند که کاربرد آن، نشان لحظه‌ای وات مصرفی سیستم می‌باشند. همچنین این صفحه نمایش کوچک با استفاده از قابلیت Aura Sync به شما امکان می دهد جلوه های نور را با سایر سخت افزارهای سازگار سفارشی و همگام کنید.

این سری از پاور‌‌ها در کنار بدنه خود دارای صفحه‌نمایش OLED می‌باشند که کاربرد آن، نشان لحظه‌ای وات مصرفی سیستم می‌باشند. همچنین این صفحه نمایش کوچک با استفاده از قابلیت Aura Sync به شما امکان می دهد جلوه های نور را با سایر سخت افزارهای سازگار سفارشی و همگام کنید.

ROG-THOR-1000P2-GAMING ROG-THOR-1000P2-GAMING مدل
۱۰۰۰ وات ۱۲۰۰ وات توان
80Plus Platinum 80Plus Platinum بازدهی منبع تغذیه
ATX ATX فرم فاکتور پاور
کاملا ماژولار کاملا ماژولار نوع کابل کشی
گیمینگ حرفه‌ای، ورک استیشن گیمینگ حرفه‌ای، ورک استیشن نوع کاربری
۱۰ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان حدود قیمت

سری RMx از Corsair

تمامی اعضای سری RMx دارای راندمان طلای 80 PLUS می‌باشند، کابل‌بندی کاملاً ماژولار و فن 135 میلی‌متری در کنار حالت “Zero RPM” کورسیر این سری را به بهترین انتخاب برای کیس‌های گیمینگ با مصرف بیشتر از 500W تبدیل می‌کند.

پاور RM850x از Corsair

 

حالت “Zero RPM” فن‌های این پاور‌ها را در حالت‌‌های بار کم و متوسط خاموش می‌کند تا صدا و نویزی تولید نشود. کورسیر در این پاور‌ها قول عمر مفید 100000 ساعتی را به خریداران داده است تا با اطمینان کامل گیمر‌ها به سراغ سری RMx بروند.

RM550x RM750x RM850x مدل
۵۵۰ وات ۷۵۰ وات ۸۵۰ وات توان
80 PLUS Gold 80 PLUS Gold 80 PLUS Gold بازدهی منبع تغذیه
ATX ATX ATX فرم فاکتور پاور
کاملا ماژولار کاملا ماژولار کاملا ماژولار نوع کابل کشی
گیمینگ گیمینگ گیمینگ نوع کاربری
۳ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان ۵ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان حدود قیمت

سری CX از Corsair

سری CX از کورسیر، یک سری اقتصادی می‌باشد که مناسب سیستم‌های گیمینگ میان رده است. این سری کیفیت بالا و صدای نویز بسیار کمی دارند و به لطف استفاده از خازن‌های 105°C و کیفیت قطعات بالا، از گوهی برنز 80 PLUS بهره می‌برند.

پاور CX550F RGB White از Corsair

 

حرف انگلیسی M در آخر نام این سری از پاور‌ها به نشانه نیمه ماژولار بودن آن‌ها و حرف F به معنی فول ماژولار بودن آن‌ها می‌باشد.

CX550M CX550F CX650M CX650F  CX750M CX750F مدل
۵۵۰ وات ۵۵۰ وات ۶۵۰ وات ۶۵۰ وات ۷۵۰ وات ۷۵۰ وات توان
80 Plus Bronze 80 Plus Bronze 80 Plus Bronze 80 Plus Bronze 80 Plus Bronze 80 Plus Bronze بازدهی منبع تغذیه
ATX ATX ATX ATX ATX ATX فرم فاکتور پاور
نیمه ماژولار کاملا ماژولار نیمه ماژولار کاملا ماژولار نیمه ماژولار کاملا ماژولار نوع کابل کشی
گیمینگ گیمینگ گیمینگ گیمینگ گیمینگ گیمینگ نوع کاربری
۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان ۳ میلیون تومان ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان ۳ میلیون تومان ۳ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان حدود قیمت

سری UK Plus از گرین

اگر به دنبال بستن سیستم گیمینگ اقتصادی یا میان رده می‌باشید سری UK Plus گرین بهترین پیشنهاد برای شما است، این پاور‌‌ها با استفاده از قطعات با کیفیت و خازن‌های 105C ژاپنی ساخته‌ شده‌اند. با توجه به کیفیت قطعات به کار رفته شاهد وجود گواهی 80Plus طلایی در این سری می‌باشند.

پاور GP650A-UK Plus از گرین

 

سری UK Plus تقریبا بدون صدا بوده و نویز بسیار کمی تولید می‌کند و رنگ طلایی موجود روی پاور‌های این سری ظاهری بسیار چشم نواز به کیس شما خواهد بخشید.

GP500A-UK Plus GP550A-UK Plus GP650A-UK Plus مدل
۵۰۰ وات ۵۵۰ وات ۶۵۰ وات توان
80 PLUS Gold 80 PLUS Gold 80 PLUS Gold بازدهی منبع تغذیه
ATX ATX ATX فرم فاکتور پاور
غیر ماژولار غیر ماژولار غیر ماژولار نوع کابل کشی
اقتصادی گیمینگ اقتصادی گیمینگ حرفه‌ای نوع کاربری
۲ میلیون تومان ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان حدود قیمت

سری MAG از Msi

سری MAG از کمپانی Msi یک سری اقتصادی‌ با کیفیت و با طول عمر بالا برای سیستم‌های گیم میان رده و پایین رده می‌باشد. این سری به تازگی در سه توان ۵۵۰ وات، ۶۵۰ وات و ۸۵۰ وات با گارانتی آونگ وارد بازار ایران شده است.

پاور A650BN از Msi

 

پاور‌های MAG دارای یک طراحی کاملا مشکی گیمر پسندانه و  گواهی رسمی 80 PLUS برنز می‌باشند. نویز تولید شده از این پاور‌ها بسیار کم بوده و صدایی احساس نخواهید کرد.

A550BN  A650BN A850GF مدل
۵۵۰ وات ۶۵۰ وات ۸۵۰ وات توان
80+ Bronze 80+ Bronze 80 PLUS Gold بازدهی منبع تغذیه
ATX ATX ATX فرم فاکتور پاور
غیر ماژولار غیر ماژولار کاملا ماژولار نوع کابل کشی
اقتصادی گیمینگ اقتصادی گیمینگ حرفه‌ای نوع کاربری
۱ میلیون و ۷۵۰ هزار تومان ۲ میلیون تومان ۴ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان حدود قیمت

سری EUD از گرین

پاور‌های سری EUD گرین کیفیت خوب با قیمتی مناسبی را ارائه می‌دهند. این پاور‌ها بیشتر برای مصارف خانگی و اداری استفاده می‌شوند. هرچند می‌توانید از سری EUD در سیستم‌های گیمینگ اقتصادی نیز استفاده کنید.

پاور GP530A-EUD از شرکت گرین

 

این سری با قیمت کم، امکانات و کیفیت پاور‌های گران قیمت مشابه را ارائه می‌دهد. در این سری ما شاهد وجود کابل‌های فلت می‌باشیم که زیبایی دو چندانی مدیریت کابل کیس شما می‌دهد.

GP380A-EUD GP430A-EUD GP480A-EUD GP530A-EUD GP580A-EUD مدل
۳۸۰ وات ۴۳۰ وات ۴۸۰ وات ۵۳۰ وات ۵۸۰ وات توان
80Plus Bronze 80Plus Bronze 80Plus Bronze 80Plus Bronze 80Plus Bronze بازدهی منبع تغذیه
ATX ATX ATX ATX ATX فرم فاکتور پاور
غیر ماژولار غیر ماژولار غیر ماژولار غیر ماژولار غیر ماژولار نوع کابل کشی
خانگی، اداری خانگی، اداری خانگی، اداری گیمینگ اقتصادی گیمینگ اقتصادی نوع کاربری
۱ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان ۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان ۱ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان ۱ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان ۱ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان حدود قیمت

کلام آخر

پاور یکی از حساس‌ترین قطعات رایانه شما می‌باشد، در انتخاب کیفیت و توان آن به توصیه‌های موجود در ابتدای مقاله توجه جدی داشته باشید. از خرید پاور‌های دست دوم اجتناب کنید پاور نیز ممکن است مانند کارت‌ گرافیک، قبل از خرید شما در اختیار ماینر‌ها بوده باشد.

معمولا گارانتی پاور‌ها فقط خود پاور را پوشش می‌دهد و اگر پاور به سیستم شما آسیب برساند گارانتی هیچ کمک و پشتیبانی از شما نمی‌کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

8 + 3 =

دکمه بازگشت به بالا