نجوم و فضا

رصدخانه فضایی برای تشخیص امواج گرانشی

اولین رصدخانه فضایی برای تشخیص امواج گرانشی توسط ناسا ارسال می‌شود


به گزارش آی تی بوم؛اخیراً ناسا توانسته تاییدیه‌های بیشتری را برای انجام ماموریت آنتن فضایی تداخل سنج لیزری LISA دریافت کند. آژانس فضایی به دنبال ساخت سخت افزار پروازی خود است که بتواند در جهت کشف اسرار جهان گام بردارد.

امواج گرانشی پیش از این توسط نظریه نسبیت عام آلبرت انیشتین پیش‌بینی شده بودند. این امواج در فضا زمان دارای تار و پود پیش از این شناسایی امواج گرانشی در اثر ادغام دو سیاهچاله توسط رصدخانه زمینی لایکو باعث ایجاد پنجره جدید از این پدیده کیهانی شد. ماموریت لیسا در اواسط دهه ۲۰۳۰ انجام خواهد شد و ناسا قصد دارد اکتشافات اخیر را به مرحله جدیدی انتقال دهد. در این ماموریت قرار است نمایی پانوراما از امواج گرانشی در وسعت کیهان و در حال گسترش تهیه شود.

مارک کلامپین مدیر بخش اختر فیزیک در ناسا در این مورد می‌گوید: این ماموریت همانند آن است که بتوان طیف گسترده‌ای از منابع را در کهکشان خود و یا فراتر از آن مشاهده کرد. قرار است قابلیتی را فراهم کند که با استفاده از آن بتوان راهی برای کشف اسرار جهان گشوده شود.

آژانس فضایی اروپا وظیفه دارد فضاپیمای حامل لیسا را فراهم کرده و در طول انجام عملیات‌های مختلف بر آن نظارت داشته باشد. ایرا تورپ دانشمند ناسا در این ماموریت در مورد اهمیت آن چنین گفته است: قرار است این تلسکوپ درک ما را از ده‌ها هزار منظومه دوتایی کوچک در کهکشان راه شیری افزایش دهد. همچنین سیاهچاله‌های عظیمی که در برخورد کهکشان‌ها در کیهان اولیه به صورت ادغام در آمده‌اند نمایان خواهند شد.

این تلسکوپ با ظاهر مثلثی شکل خود شامل سه فضاپیما خواهد بود که در فاصله ۱.۶ میلیون مایلی از یکدیگر قرار گرفته و می‌توانند توده‌های آزمایشی را که تحت تاثیر گرانش قرار دارند مورد بررسی قرار دهند. اندازه‌گیری توده‌های کشف شده با شلیک مداوم لیزر انجام می‌شود. فضاپیما فاصله آنها را در یک دهانه به اندازه یک اتم هلیوم اندازه‌گیری خواهد کرد.

 

منبع:تکنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × 5 =

دکمه بازگشت به بالا