اخبار فناوری

مبتلایان به کرونا حتی دو سال پس از بهبودی با خطر ابتلا به مه مغزی و زوال عقل روبه‌رو هستند

محققان می‌گویند حتی دو سال پس از ابتلا به کرونا، خطر مواجه با مه مغزی و اختلالات روانی وجود دارد.

به گزارش آی تی بوم، مطالعه جدیدی که توسط دانشمندان انجام شده نشان می‌دهد که پس از گذشت دو سال از زمان ابتلا به کرونا، همچنان این احتمال وجود دارد که مبتلایان با اختلالات مه مغزی، زوال عقل و روان‌پریشی روبرو شوند.

محققان دانشگاه آکسفورد در بزرگ‌ترین مطالعه در نوع خود، متوجه شده‌اند میلیون‌ها نفری که به کووید-19 مبتلا شده‌اند در مقایسه با افرادی که از عفونت‌های تنفسی دیگری رنج می‌برند، دو سال پس از بیماری خود بیشتر با خطر ابتلا به بیماری‌های عصبی و روانپزشکی مانند مه مغزی، زوال عقل و روان‌پریشی مواجه هستند.

تحقیقات دانشمندان همچنین نشان می‌دهد که آن‌ها با افزایش خطر اضطراب و افسردگی نیز مواجه هستند اما این خطر در عرض دو ماه پس از ابتلا به کووید-19 کاهش پیدا می‌کند.

افزایش احتمال ابتلا به مه مغزی در افراد مبتلا به کرونا

مه مغزی

دانشمندان در بررسی‌های خود متوجه شدند از هر 10 هزار فرد با حداکثر 64 سال سن که به کرونا مبتلا شده‌اند، 640 مورد در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به مه مغزی قرار دارند که این میزان برای سایر عفونت‌های تنفسی، 500 مورد در هر 10 هزار نفر بوده است.

همچنین درباره افراد 65 سال و بالاتر مبتلا به کووید-19، احتمال زیادی برای ابتلا به مه مغزی (1540 مورد در 10 هزار نفر) زوال عقل (450 مورد در هر 10 هزار نفر) و اختلالات روان پریشی (85 مورد در هر 10 هزار نفر) وجود داشته که این میزان درباره سایر بیماری‌های تنفسی متفاوت است.

در مطالعات قبلی، این موضوع در افرادی بررسی شده بود که از زمان ابتلا آن‌ها شش ماه می‌گذرد و تاکنون احتمال ابتلا به این اختلالات در دوره زمانی طولانی‌تر بررسی نشده است. در این مطالعه جدید، 1.28 میلیون نفر که به کرونا مبتلا شده‌ بودند طی دو سال مورد تجزیه‌و‌تحلیل قرار گرفتند.

از دیگر نکات قابل‌توجه اینکه اختلالات عصبی و روانپزشکی در زمان شیوع واریانت دلتا نسبت به واریانت آلفای بیشتر دیده شده است. همچنین خطرات عصبی و روانی سویه امیکرون مشابه دلتا بوده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شانزده + 2 =

دکمه بازگشت به بالا