اخبار فناوری

مرگ پنج فناوری در سال 2020/بااین فناوری ها در سال جدید خداحافظی کنید

دنیای فناوری سال ۲۰۲۲ از معرفی آیفون ۱۴ و هوش مصنوعی برای شبکه اجتماعی و موارد دیگر استقبال کرد اما با بعضی از فناوری‌های کلاسیک و غیرکلاسیک هم خداحافظی کرده است

به گزارش آی تی بوم، بعضی از این پلتفرم‌ها و گجت‌های فناوری، عمر نسبتا کوتاهی داشتند و بعضی دیگر چند دهه از عمر آنها می‌گذشت. شبکه فاکس نیوز در گزارشی به بررسی پنج مرگ برجسته در دنیای فناوری پرداخت که عبارتند از:

۱– آی‌پاد اپل

اپل در ماه مه اعلام کرد تولید آی‌پاد را پس از گذشت بیش از ۲۰ سال که این دستگاه به چهره موسیقی قابل حمل تبدیل شد و انقلابی در بزرگترین شرکت جهان ایجاد کرد، متوقف می‌کند. این شرکت اعلام کرد عرضه آی‌پاد تاچ – تنها مدل این دستگاه پخش موسیقی قابل حمل که همچنان فروخته می‌شود – تا زمانی که موجودی داشته باشد، ادامه پیدا خواهد کرد.

آی‌پاد از اکتبر سال ۲۰۰۱ که برای نخستین بار عرضه شد و پیش از این که تحت‌الشعاع تلفن‌های هوشمند و پخش موسیقی آنلاین و همچنین ظهور آیفون قرار بگیرد، طوفانی در دستگاه‌های پخش موسیقی قابل حمل به پا کرد. این دستگاه جیبی با ظاهر سفید و فریم استیل، حدود ۱۸۲ گرم وزن داشت و می‌توانست تا هزار آهنگ را ذخیره نگه دارد. آی‌پاد مسیرهای متعددی را از زمان عرضه نخستین مدل این دستگاه پیمود.

مدل آی‌پاد تاچ که همچنان فروخته می‌شود، در سال ۲۰۰۷، همان سالی که آیفون وارد بازار شد، عرضه شد. طبق برآورد شرکت لوپ ونچرز، اپل از آن زمان ۴۵۰ میلیون دستگاه آی‌پاد فروخته است و سال ۲۰۲۱ سه میلیون دستگاه فروخت که در مقایسه با فروش ۲۵۰ میلیون دستگاه آیفون، بسیار ناچیز بود. اپل انتشار آمار فروش آی‌پاد را در سال ۲۰۱۵ متوقف کرد.

۲- اینترنت اکسپلورر

مرورگر اینترنت اکسپلورر مایکروسافت که ۱۵ اوت سال ۱۹۹۵ منتشر شده بود، سرانجام پس از گذشت ۲۶ سال و ۱۰ ماه فعالیت، ۱۵ ژوئن سال ۲۰۲۲ رسما بازنشسته شد. ورود اینترنت اکسپلورر از همان ابتدا با جنجال همراه شد. این مرورگر ابتدا با ویندوز ۹۵ در اوت سال ۱۹۹۵ عرضه شد اما سپس در نسخه سیستم عامل ویندوز ویژه فروشندگان رایانه گنجانده شد.

به این ترتیب هر کسی یک رایانه جدید خریداری می‌کرد، دستگاهش یک نسخه از مرورگر وب مایکروسافت داشت که در آن نصب شده بود و به صورت برنامه پیش فرض برای دسترسی به اینترنت استفاده می‌شد. این اقدام مایکروسافت را در آمریکا به دردسر انداخت و این شرکت را با یک شکایت ضد انحصارطلبی موفق روبرو کرد و مجبور شد به سازندگان رایانه اجازه دهد مرورگرهای وب مورد نظرشان را در دستگاه‌هایی که عرضه می‌کنند، نصب کنند.

اینترنت اکسپلورر ۶ در سال ۲۰۰۱ همزمان با حل و فصل نهایی پرونده ضد انحصارطلبی مایکروسافت منتشر شد و تا چند سال بعد، به‌روزرسانی مهمی نداشت. اینترنت اکسپلورر تا آن زمان مرورگر وب برتر بود و مایکروسافت تصور کرد موفقیت این مرورگر می‌تواند ادامه پیدا کند. اما در سال ۲۰۰۴ فایرفاکس موزیلا یکی از نخستین پروژه‌های کد باز مهم در اینترنت، منتشر شد و با استقبال کاربران از فایرفاکس و چند سال بعد، ورود مرورگر کروم گوگل، اینترنت اکسپلورر امکانات جدید چندانی عرضه نکرد تا این که در سال ۲۰۰۷، اینترنت اکسپلورر ۷ عرضه شد اما تا آن زمان تقریبا خیلی دیر شده بود.

اینترنت اکسپلورر زیر سایه فایرفاکس و کروم رفت و از اوجی که زمانی در بازار مرورگرها داشت، به پایین‌ترین حد تنزل کرد. مایکروسافت در سال ۲۰۱۵ مرورگر جدید مایکروسافت ایج را منتشر کرد و از کاربران اینترنت اکسپلورر خواست به این مرورگر مهاجرت کنند؛ به خصوص کاربرانی که همچنان ویندوز ایکس پی با اینترنت اکسپلورر ۶ را با وجود حفره‌های امنیتی ترمیم نشده استفاده می‌کردند که عمدتا شرکتها و موسسات بودند.

۳– بلک بری

بلک بری در ژانویه، فعالیت زیرساخت و خدمات مورد استفاده نرم افزار و سیستم‌های عامل تلفن خود را متوقف و اعلام کرد به فراهم کردن نرم افزار امنیت اطلاعاتی و خدمات به شرکت‌ها و دولت‌ها در سراسر جهان متمرکز خواهد شد. شرکت بلک بری اعلام کرد تا چهارم ژانویه، دستگاه‌های بلک بری که با سیستم عامل بلک بری OS ۷.۱ یا نسخه‌های قدیمی‌تر و همچنین OS ۱۰ کار می‌کنند، از خدمات کلیدی محروم خواهند شد.

این خدمات شامل قابلیت‌های مهمی مانند تماس‌های تلفنی، ارسال پیام کوتاه و حتی تماس‌های اضطراری خواهد بود. کاربران این دستگاه‌ها برای اتصال به وای فای و استفاده از اپلیکیشن‌هایی مانند “بلک بری ورلد” و “دسکتاپ منیجر” به مشکل برخورد خواهند کرد. چهارم ژانویه همچنین پایان کار تبلت”پلی بوک” بلک بری خواهد بود. بلک بری فروشگاه اپلیکیشن و سرویس مسنجر محبوب خود (BBM) را در سال ۲۰۱۹ تعطیل کرد. این شرکت برای پاسخ به تهدید ایجاد شده از سوی آیفون خیلی دیر عمل کرد و اگرچه سال‌ها پیش استفاده از نرم افزار خود را رها کرد و در سال ۲۰۱۵ به اندروید روی آورد اما این اقدام هم موفقیت چندانی برای بلک بری به همراه نداشت.

۴- دستگاه پورتال مِتا

پورتال که نخستین بار در سال ۲۰۱۸ معرفی شد، دستگاه نمایشگر هوشمندی با قابلیت تماس ویدئویی است و به دوربین هوشمند مجهز بوده که در آن از هوش مصنوعی استفاده شده است. اندرو باسورث، مدیر فناوری متا که واحد “رئالیتی لبز” متمرکز به متاورس را اداره می‌کند، در نوامبر اعلام کرد متا، به کار روی دستگاه‌های نمایشگر هوشمند پورتال خاتمه می‌دهد.

متا اوایل امسال تصمیم گرفت بازاریابی دستگاه‌های پورتال که برای امکانات تماس ویدئویی خود معروف بودند را متوقف کرده و در عوض به فروش تجاری متمرکز شد. با افول شرکت، مدیران متا تصمیم گرفتند تغییرات بزرگتری صورت دهند. پورتال منبع درآمد بزرگی نبود و نگرانی‌های حریم خصوصی را از سوی کاربران احتمالی ایجاد کرده بود.

۵- آیفون مینی

آیفون ۱۲ مینی در سال ۲۰۲۰ معرفی شد اما دو نسل بعد، اپل تصمیم گرفت آیفون ۱۴ پلاس را جانشین این دستگاه کند. اپل در سپتامبر طی مراسمی که Far Out نام داشت، مدل‌های جدید آیفون را به همراه مدل‌های جدید ساعت هوشمند و ایرپاد را معرفی کرد. مدل‌های آیفون ۱۴ استاندارد، شبیه مدل‌های آیفون ۱۳ هستند که سال گذشته معرفی شدند اما تنها تفاوت آنها، حذف مدل مینی و افزوده شدن مدلی با صفحه نمایش بزرگتر ۶.۷ اینچ است.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

15 − 2 =

دکمه بازگشت به بالا