اخبار فناوریهوش مصنوعی

نتفلیکس هوش مصنوعی را به جای هنرمندان استخدام می کند

برخلاف گفته نتفلیکس، کمبود شدیدی در نیروی کار وجود ندارد. درحالیکه این ژانر در حال کسب بالاترین درجه محبوبیت است، دستمزدهای پایین و گاهی شرایط کاری بسیار سخت ممکن است هنرمندان را از کار کردن منصرف کند،. اما کمبود فرضی افراد با استعداد، منجر به تولید انیمیشن «سگ و پسر» شد. این یک تلاش آزمایشی نتفلیکس برای کمک به صنعت انیمیشن بود. اما این انیمیشن از زمان اولین نمایش‌اش در روز سه شنبه، به شکل چشم‌گیری نتیجه معکوس گرفته و مورد استقبال قرار نگرفته است.

«سگ و پسر» یک انیمیشن سه دقیقه‌ای کوتاه از بخش تولیدی شرکت نتفلیکس در توکیو است و دارای مناظری در پس زمینه تصاویر است که توسط هوش مصنوعی شرکت هنری Rinna Inc. تولید شده است. این انیمیشن که توسط استودیو WIT (که تولیدکننده سه فصل اول انیمیشن پرطرفدار Attack on Titan بوده) تولید شده است، خیلی سریع خشم جامعه انیمیشن آنلاین را برانگیخت. آنها می‌گویند تولید انیمیشن‌های بدون روح با پرداخت هزینه‌های کمتر، در ازای کنارگذاشتن آشکار کسانی است که با دستمزدهای منصفانه کار می‌کردند.

هامیش استیل، خالق سریال انیمیشنی «بن‌بست:پارک ماوراءالطبیعه» و برنده جایزه آیزنر، در توئیتی نوشت: «این چیزی نیست که بتوانیم به آن افتخار کنیم.»

همانطور کهEngadget اشاره می‌کند: شیرین‌کاری انجام شده توسط این هوش مصنوعی هنرمند، هنوز از نظر فنی به کار نیروی انسانی زیادی نیاز دارد. در تیتراژ پایانی «سگ و پسر»، در مقابل خالق «ویرایشگر پس‌زمینه»، عبارت «هوش مصنوعی+انسان» نوشته شده است. حتی عکس‌های پشت‌صحنه این انیمیشن که توسط نتفلیکس منتشر شده، نشان می‌دهد که شخصی در حال ویرایش تصاویر تولید شده توسط نرم‌افزار هوش مصنوعی است. اصلا مشخص نیست که این شخص برای انجام این کار چقدر تحت فشار قرار گرفته است.

بجز خود آثار هنری، برنامه‌های هوش مصنوعی در زمینه‌های دیگر نظیر سرفصل‌ها و مباحث اخلاقی نیز جنجال برانگیز شده است. بسیاری از هنرمندان در حال مقابله با این موضوع هستند تا بتوانند از استفاده از آثارشان در مجموعه داده‌های آموزشی هوش مصنوعی، بدون اینکه به آنها دستمزد یا پاداش منصفانه‌ای داده شود جلوگیری کنند. و این در حالی است که سایر صنایع نیز سعی می‌کنند از این فناوری کسب درآمد کنند.

سباستین بیسبال، انیماتور،هنرمند هنرهای تجسمی و برنده جایزه فیلمسازی اهل رانکاگوا شیلی، در ایمیلی نوشت:«به طور کلی، سازندگان پلتفرم‌های تولیدکننده تصاویر هوش مصنوعی هنوز باید در مورد حقوق مربوط به کپی رایت پاسخگو باشند،‌ زیرا کارکرد این تکنولوژی به این صورت است که هرقطعه‌ از تصاویر استفاده شده را از طریق جستجو در اینترنت پیدا می‌کند و از آنها استفاده می‌کند. به طور خلاصه، در این مورد خاص می‌توانیم بگوییم که بسیار آسان است که فرض کنیم شخصی با تایپ عبارت «مناظری با سبک استودیو جیبلی»، توانسته باشد این تصاویر را دریافت کند. این موضوع سوالات اخلاقی و قانونی زیادی را به دنبال دارد.»

مایکل کوپرمن، تصویرگر، هنرمند و نویسنده کمیک می‌گوید:«این موضوع تلخی است. اقتصاد جهانی ما واقعیتی را خلق کرده است که در آن به هنر نیاز است، اما نمی‌توانند حقوق مکفی به هنرمندان پرداخت کنند، بنابراین چنین کابوسی، می‌تواند یک پاسخ منطقی باشد.»

همچنین بیسبال به تناقضات انیمیشن «سگ و پسر» اشاره می‌کند که از نظر فنی در قلم‌مو و سبک پس‌زمینه بسیار ضعیف است. او معتقد است که استفاده از برنامه‌های هوش‌مصنوعی برای آزمایش‌های شخصی و تمرین بسیار خوب است، اما مشکل از زمانی شروع می‌شود که بخواهیم از این برنامه‌ها به عنوان میانبری برای کسب درآمد استفاده کنیم. او نوشت:«من فکر می‌کنم این روش پاسخی به یک مسئله مهم معاصر باشد که همه ما، همه چیز را فوری، بدون زحمت و با کمترین هزینه می‌خواهیم. اما این مساله اساسا در مورد انیمیشن متفاوت است: زیرا انیمیشین «هنر صبر» است.

منبع: آخرین خبر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

17 + 11 =

دکمه بازگشت به بالا