سخت افزار

همه چیز در مورد کارت‌‌های گرافیکی Arc اینتل

اینتل برخلاف بازار دسکتاپ در بازار لپ تاپ‌ها عملکرد بهتری داشته و می‌توان لپ تاپ‌‌های مختلفی با کارت‌های Arc در بازار سراسر جهان خریداری کرد.

به گزارش آی تی بوم، کارت‌‌های گرافیکی Intel Arc در راه است، اما مشخصات آن‌ها چیست؟ آیا می تواند با کارت‌های گرافیکی AMD و Nvidia در بازار رقابت کند؟ بیایید نگاه دقیق‌تری به مشخصات و خصوصیات آن‌ها بپردازیم.

اینتل در سال ۲۰۲۱ کارت‌های گرافیکی سری Arc خود را معرفی کرد، اما عرضه این کارت‌ها با تاخیر و محدودیت‌‌های روبرو شد! طبق برنامه از پیش تعیین شده، این کارت‌‌ها باید در سه ماهه سوم سال ۲۰۲۲ در بازار جهانی عرضه می‌شدند، ولی عرضه کارت‌ها تاکنون محدود شده است به بازار کشورهای چین و آمریکا.

اینتل برخلاف بازار دسکتاپ در بازار لپ تاپ‌ها عملکرد بهتری داشته و می‌توان لپ تاپ‌‌های مختلفی با کارت‌های Arc در بازار سراسر جهان خریداری کرد.

قابلیت‌های پردازنده‌های Arc

بهترین بخش کارت‌های Arc مربوط می‌شود به قابلیت‌‌های آن‌ها! اینتل به مانند شرکت AMD بعضی از درایورها و apiهای کارت‌های خود را بصورت اوپن سورس در دسترس قرار داده است.

XeSS

کارت‌های جدید اینتل دارای فناوری XeSS می‌باشند، این فناوری به مانند فناوری DLSS انویدیا و FSR شرکت AMD عمل کرده، و به گفته اینتل با استفاده از شبکه عصبی رزولوشن بازی‌ها را افزایش داده و باعث فریم دهی بیشتر بازی‌ها می‌شود.

 رابط‌های برنامه‌نویسی (API)

بر اساس بنچمارک‌های موجود بیشترین بازدهی و قدرت این کارت‌‌ها در رابط‌های DirectX 12 و Vulkan می‌باشد، به مانند مثال کارت A380 کمی ضعیف‌تر از کارت‌‌های هم رده خودش مانند RX 6400 و GTX 1050 عمل می‌کند.

اینتل با کارت‌های Arc به رقابت با کارت‌های میان رده می‌رود؛ قوی‌ترین کارت آرک اینتل یعنی مدل A750 رقیب RTX 3060 انویدیا می‌باشد. کارت‌های آرک از DirectX 9 و DirectX 11 پشتیبانی می‌کنند اما عملکرد آن‌ها در این رابط‌ها بسیار ضعیف‌تر از کارت‌های انویدیا و AMD می‌باشد.

قیمت و مشخصات کارت گرافیک های دسکتاپ Intel Arc

سرانجام، پس از گذشت بیش از دو ماه از معرفی رسمی کارت پایین رده Arc A380 مبتنی بر چیپست کوچک ACM-G11، این کارت این بار از برند ASRock از طریق وب سایت Newegg با قیمت ۱۳۹ دلار در ایالات متحده در دسترس قرار گرفت.

این اولین بار است که پردازنده‌های گرافیکی Arc دسکتاپ خارج از چین و در ایالات متحده به فروش می‌رسند.

در واقع کارت ASRock اولین مدل مبتنی بر سری جدید اینتل نیست، GUNNIR Photon OC را می‌توان اولین کارت مبتنی بر سری Arc اینتل دانست که فقط در خرده فروشی‌های چین به بازار عرضه شد.

جدول مشخصاتی کارت‌‌های Arc اینتل

نکته مثبت کارت‌های آرک استفاده از حافظه‌های سریع GDDR6 می‌باشد. این بدان معنی است که برای بکارگیری از نهایت توان این کارت‌ها، بهتر است مادربرد شما باید اسلات PCIe 4 داشته باشد.

Arc A310 Arc A380 Arc A580 Arc A750 Arc A770 مدل کارت
ACM-G11 ACM-G11 ACM-G10 ACM-G10 ACM-G10 تراشه
4 8 16 28 32 هسته‌های XE
512 1024 2048 3584 4096 هسته‌های FP32
GHz 2.0 GHz 2.0 نامشخص نامشخص 2.5 GHz GPU Clock
4GB GDDR6 6GB GDDR6 8GB GDDR6 8GB GDDR6 16GB GDDR6 مقدار حافظه
۶۴ بیت ۹۶ بیت ۱۲۸ بیت ۲۵۶ بیت ۲۵۶ بیت Bus مموری
نامشخص 15.5 Gbps 15.5 Gbps 15.5 Gbps 15.5 Gbps سرعت حافظه
۷۵ وات ۷۵ وات ۱۷۵ وات ۲۲۵ وات ۲۲۵ وات حداکثر TDP
کمتر از ۹۹ دلار ۱۳۹ دلار ۲۰۰ الی ۲۵۰ دلار حدود ۲۸۹ دلار حدود ۴۱۰ دلار قیمت MSRP

کلام نهایی

باید بدانیم وجود رقیب در بازار کارت‌‌های گرافیکی که در حال حاضر تنها در دستان دو سازنده اصلی، یعنی انویدیا و AMD است، در نهایت به سود کاربر خواهد بود. به گفته اینتل هدف قویترین کارت‌ آرک رقابت با کارت‌های میان رده به مانند RTX 3060 می‌باشد.

کارت‌‌های جدید اینتل پتانسیل بالایی در فناوری‌های بروز دارند، حتی کاربران توانسته‌اند با این کارت‌ها رمز ارز‌هایی مانند اتریم نیز استخراج کنند که نشان دهنده قابلیت‌های این کارت‌‌ها است.

مشکل اصلی کارت‌های Arc قیمت بالای آن‌ها می‌باشد، به نحویی که می‌توان با قیمت کمتر کارت‌های بهتری از AMD و انویدیا خریداری کرد. امیدواریم در سال‌های آینده قیمت این کارت‌ها رقابتی شده و در نهایت شاهد یک بازار رقابتی باشیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

13 + 5 =

دکمه بازگشت به بالا