اخبار فناوری

پژوهش اخیر از تشدید بیماری های انسانی در اثر تغییرات اقلیمی خبر می دهد

پژوهش های اخیر نشان می دهد تغییرات اقلیمی باعث تشدید بیش از ۵۰ درصد از بیماری های انسانی کنونی خواهد شد.

به گزارش مجله فناوری آی تی بوم، در سال های اخیر بسیاری از بیماری های مختلف مانند آبله میمون، کووید-۱۹ و ۲۰۰ گونه بیماری انسانی دیگر بروز کرده است که به گفته دانشمندان تغییرات اقلیمی در آینده باعث بدتر شدن اوضاع خواهد شد. پیش از این نیز آنها از تاثیر تغییرات اقلیمی روی بیماری ها خبر داده بودند. به عنوان مثال ایجاد سیلاب باعث انتقال باکتری ها به مناطق دیگر خواهد شد و یا بالا رفتن دما در برخی نقاط جهان می تواند باعث گسترش برخی پشه های ناقل بیماری شود.

تشدید بیماری های انسانی

 اکنون پژوهش های دیگری در این حوزه انجام گرفته است که در آن اثر تغییرات اقلیمی روی ۳۷۵ مورد از بیماری های عفونی محاسبه شده است. محققان در این پژوهش گسترده ۷۷,۰۰۰ مقاله علمی مربوط به بیماری ها و آسیب های ناشی از تغییرات اقلیمی را بازبینی کردند. در این پژوهش مشخص شد از ۳۷۵ بیماری مورد بررسی حدود ۲۱۸ مورد از آنها بدلیل تغییرات اقلیمی و عواملی نظیر موج هوای گرم افزایش سطح دریاها و آتش‌سوزی‌های گسترده تشدید خواهد شد.

روش های تشریحی توسط تغییرات اقلیمی نیز در چهار مورد شناسایی شد. یکی از آنها نزدیک شدن زیستگاه حیوانات ناقل بیماری به محل زندگی انسان ها در اثر تغییرات اقلیمی است. به عنوان مثال آتش سوزی های گسترده در جنگل ها می تواند باعث ورود خفاش و جوندگان به مناطق زندگی انسان و انتقال بیماری به آنها شود.

در روش دیگر ویروس ها به دلیل تغییرات اقلیمی به سراغ میزبانان انسانی خواهند رفت که در همه گیری کووید ۱۹ نیز شاهد آن بوده ایم. در حالتی دیگر آسیب های اقلیمی باعث تقویت پاتوژن ها یا عوامل بیماری زا شده و به این ترتیب آن بیماری تشدید خواهد شد. آخرین آسیب اقلیمی کاهش مقاومت سیستم ایمنی بدن است که در اثر افزایش دما به وجود می آید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × سه =

دکمه بازگشت به بالا