اخبار فناوریموبایل و تبلت

چیپ 5G NTN مدیاتک، اینترنت ماهواره‌ای را به دنیای گوشی‌ها می‌آورد

در حال حاضر دسترسی به اینترنت ماهواره ای فقط در برخی دستگاه‌های خاص امکان‌پذیر است، اما با چیپ 5G NTN مدیاتک اینترنت ماهواره ای به دنیای گوشی های هوشمند خواهد آمد.

به گزارش آی تی بوم، این روزها دسترسی به اینترنت ماهواره ای چیز عجیب و غیر معمولی نیست، اما فقط برخی دستگاه‌های خاص، آن هم در بعضی مناطق می‌توانند به این نوع اینترنت دسترسی داشته باشند. گوشی های هوشمند هنوز امکان دسترسی به اینترنت ماهواره ای را پیدا نکرده‌اند، اما این اتفاق چه زمانی رخ خواهد داد؟ مدیاتک رسما اعلام کرده که آزمایش اولین چیپ 5G NTN یا شبکه غیر زمینی 5 جی برای اتصال گوشی های تلفن همراه به اینترنت ماهواره ای را تکمیل کرده است.

این تراشه اجازه می‌دهد تا گوشی های هوشمند به طور مستقیم و از طریق سیگنال‌های ماهواره ای به اینترنت دسترسی داشته باشند. به این ترتیب در آینده نزدیک، گوشی های تلفن همراه 5G مستقیما با شبکه های ماهواره ای کار خواهند کرد.

چیپ 5G NTN مدیاتک با همکاری شرکت آلمانی ساخته می‌شود

این آزمایش به طور مشترک توسط مدیاتک و شرکت آلمانی Rohde & Schwarz انجام شده است. بر اساس دستورالعمل‌ها و رویه‌های تعریف شده در مشخصات 3GPP Rel-17، تراشه‌های ارتباط موبایل مدیاتک به شبکه ماهواره ای 5G NR NTN مجهز شده‌اند. شبیه ساز کانال ماهواره ای مدار پایین Rohde & Schwarz و ایستگاه پایه آزمایشی به طور مشترک این آزمایش را انجام داده‌اند. در محیط آزمایشگاهی، ماهواره شبیه سازی شده با استفاده از حالت ارتباط ماهواره ای مدار پایین، 600 کیلومتر ارتفاع و تا 27 هزار کیلومتر در ساعت سرعت داشت.

چیپ 5G NTN مدیاتک

با این حال، مدیاتک جزئیات فنی تراشه های ارتباطی مربوطه را فاش نکرده است. البته در آینده به ادغام چند تراشه در این سیستم نیاز خواهد بود تا این کار عملی شود. بر اساس گزارش‌ها، شبکه ماهواره ای 5G NTN می‌تواند پوشش سیگنال کامل‌تری را برای گوشی های هوشمند فراهم کند. همچنین این شبکه ماهواره ای می‌تواند به مناطقی نفوذ کند که دسترسی به آنها توسط شبکه‌های زمینی معمول بسیار دشوار است. علاوه بر این، گوشی های هوشمند می‌توانند مستقیما از سیگنال‌های ماهواره‌ای برای گشت و گذار در اینترنت استفاده کنند.

در ترکیب با شبکه‌های زمینی موجود و همچنین منابع شبکه ماهواره‌ای، یک شبکه بی سیم تشکیل می‌شود که این شبکه ارتباطی به طور مداوم و یکپارچه، متصل خواهد بود و خود گوشی هوشمند برای اتصال به آن به استفاده از لوازم جانبی اضافی نیازی نخواهد داشت.

چیپ 5G NTN مدیاتک شروعی برای توسعه این ویژگی برای گوشی های هوشمند است و احتمالا مدتی طول می‌کشد تا ما به طور رسمی اولین گوشی های تلفن همراه ماهواره ای را دریافت کنیم. البته در حال حاضر، تلفن های همراه ماهواره ای در دسترس هستند، اما آنها با گوشی های هوشمند معمولی که همه ما در دست داریم، تفاوت دارند.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوزده + 20 =

دکمه بازگشت به بالا