موبایل و تبلت

گوگل برای حفظ امنیت گوشی‌های اندروید، مدت پشتیبانی از کرنل لینوکس را افزایش داد

گوگل مدت پشتیبانی از شاخه‌ی اندروید هسته‌ی لینوکس را از دو سال به چهار سال افزایش داد.

به گزارش آی تی بوم؛ اندروید، مانند بسیاری از سیستم‌های عامل‌ دیگر از کرنل (هسته) منبع‌باز لینوکس استفاده می‌کند. انواع مختلفی از کرنل لینوکس وجود دارند، اما مهم‌ترین گونه‌ی آن برای اندروید، نسخه‌ی پشتیبانی طولانی‌مدت (LTS) است، زیرا به‌صورت منظم با رفع ایرادها و پیکربندی‌های امنیتی به‌روزرسانی می‌شود.

از سال ۲۰۱۷ به بعد، عمر پشتیبانی از نسخه‌های LTS لینوکس از دو سال به ۶ سال افزایش یافت و در اوایل سال ۲۰۲۳ دوباره به حالت قبل بازگشت؛ اکنون گوگل اعلام کرده است نسخه‌های LTS کرنل خود را تا چهار سال پشتیبانی خواهد کرد.

هسته‌ی لینوکسی که در اکثر دستگاه‌های اندرویدی دیده می‌شود، از یکی از شاخه‌های هسته‌ی مشترک اندروید گوگل (ACK) مشتق شده است. شاخه‌های ACK بعد از اینکه نسخه‌ی جدیدی از LTS منتشر می‌شود، از شاخه‌ی اصلی کرنل اندروید به‌وجود می‌آیند. به‌عنوان مثال، شاخه‌ی کرنل android15-6.6 پس از اعلام انتشار نسخه‌ی ۶٫۶ به‌عنوان آخرین نسخه‌ی LTS ایجاد شد.

ACK-ها بعد از ایجاد، توسط گوگل برای تصحیح باگ‌ها در برخی کد‌های خاص اندروید به‌روزرسانی می‌شوند. آسیب‌پذیری‌های تأثیرگذار بر هسته‌ی لینوکس که در بولتن امنیتی ماهانه‌ی اندروید فاش می‌شوند، با این به‌روزرسانی‌ها برطرف خواهند شد.

انتشار نسخه‌های جدید LTS کرنل لینوکس برای امنیت دستگاه‌های اندرویدی بسیار اهمیت دارد، زیرا به گوگل و تولیدکنندگان دستگاه‌های اندرویدی در رفع آسیب‌پذیری‌های امنیتی شناخته‌شده و ناشناخته کمک می‌کند. هر چه عمر پشتیبانی از یک نسخه‌ی LTS بیشتر باشد، گوگل و تولیدکنندگان خواهند توانست به‌روزرسانی‌های امنیتی بیشتری برای دستگاه ارائه دهند.

اگرچه افزایش طولانی‌مدت پشتیبانی برای گوگل و تولیدکنندگان خوب است، این امر فشار زیادی بر توسعه‌دهندگان کرنل لینوکس تحمیل می‌کند. علاوه‌براین، به‌جز دستگاه‌های اندرویدی تعداد دستگاه‌هایی که نسخه‌های قدیمی‌تر لینوکس را اجرا می‌کنند، زیاد نیستند.

توسعه‌دهندگان لینوکس در اوایل سال ۲۰۲۳ به این نتیجه رسیدند که پشتیبانی ۶ ساله از نسخه‌های LTS دیگر برای آن‌ها فایده‌ی زیادی ندارد، بنابراین تصمیم گرفتند که مدت پشتیبانی را دوباره به دو سال کاهش دهند. این تغییر باعث تعجب اهالی اکوسیستم اندروید شد.

گوگل در صفحه‌ی توسعه‌دهندگان ACK نوشت: «از کرنل ۶٫۶ به‌ بعد، مدت‌زمان پشتیبانی برای هسته‌های پایدار چهار سال خواهد بود. احتمال می‌رود ACK‌-ها مدت بیشتری نسبت‌ به هسته‌های بالادستی پشتیبانی دریافت کنند. بدیهی است با پایان عمر هر کرنل پشتیبانی از آن پایان می‌پذیرد و دستگاه‌هایی که نسخه‌های منسوخ را اجرا می‌کنند، در معرض آسیب‌پذیری‌ قرار خواهند داشت.»

دوره‌ی ۶ ساله‌ی LTS لینوکس به تولیدکنندگان دستگاه‌های اندرویدی اجازه می‌داد محصولات خود را یک، دو یا حتی سه سال پس از شروع دوره عرضه کنند و از چند سال به‌روزرسانی‌ها بهره‌مند شوند.

از آنجا که گوگل صرفاً شاخه‌های ACK جدید را به مدت چهار سال پشتیبانی می‌کند، با آمدن اندروید ۱۵، دستگاه‌ها مجاز به عرضه با کرنل‌های android14-6.1 یا android15-6.6 هستند که اولی تا جولای ۲۰۲۹ (تیر و مرداد ۱۴۰۸) و دومی تا جولای ۲۰۲۸ (تیر و مرداد ۱۴۰۷) پشتیبانی خواهند شد. بنابراین دستگاه‌هایی که امسال به بازار عرضه شوند سه تا پنج سال پشتیبانی دریافت می‌کنند، پیش از آن که احتیاج به ارتقای کرنل خود داشته باشند.

منبع: زومیت

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک × 3 =

دکمه بازگشت به بالا