اخبار فناوری

تصویر شگفت انگیز جیمز وب از سحابی حلقه

به گزارش آی تی بوم؛ این تصویر شگفت انگیز و خارق‌العاده توسط تلسکوپ فضایی جیمز وب گرفته شده است و این سحابی معروف را در طیف فروسرخ بررسی می‌کند. حلقه‌ مرکزی که به‌راحتی قابل مشاهده است، حدود یک سال نوری وسعت دارد. و یک هدف محبوب برای منجمان آماتور است.

در این تصویر تقویت‌شده دیجیتالی، رشته‌های گاز همچون مژه‌های یک چشم کیهانی، در اطراف حلقه در رنگ‌های مشخص مشاهده می‌شوند. این رشته‌های بلند احتمالاً ناشی از سایه‌های گره‌های گازی متراکم در حلقه است که از تابش پرانرژی ساطع‌شده در داخل نشئت می‌گیرد.

سحابی حلقه (M57) پیچیده‌تر از تصویری است که از دریچه یک تلسکوپ کوچک مشاهده می‌شود. سحابی حلقه، یک سحابی سیاره‌نمای بسط‌یافته است. این ابر گازی وقتی ایجاد می‌شود که ستاره‌ای خورشید‌مانند تکامل می‌یابد، اتمسفر بیرونی خود را به بیرون پرتاب کرده و به یک کوتوله سفید تبدیل می‌شود و ابعادی در حدود سیارات دارد. بیضی مرکزی سحابی حلقه در فاصله 2,500 سال نوری از ما و در صورت فلکی «چنگ رومی» (Lyra) قرار دارد.

بخش مرکزی سحابی فقط در ناحیه فرابنفش تابش می کند و به همین دلیل درنور مرئی تاریک به نظر می رسد. بخش داخلی حلقه متمایل به سبز است که دلیل آن تابش های اکسیژن ونیتروژن یونیزه است. رنگ غالب در بخش خارجی حلقه، قرمز است که به خاطر وجود هیدروژن در آن ناحیه است.

بررسی سرنوشت سحابی حلقه دیدی نسبت به مرگ خورشید در ۶ میلیارد سال دیگر ارائه می کند. البته خورشید با جرم کمتر از ستاره این سحابی چنین مرگ با شکوهی نخواهد داشت

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سیزده + 12 =

دکمه بازگشت به بالا