سخت افزار

ریگ اتریوم چیست؟

ریگ اتریوم یک کامپیوتر گیمینگ قدرتمند یا مجهز به پردازنده قدرتمند یا یک سیستم کامپیوتری با قدرت محاسباتی بالابرای استخراج اتریوم است.

به گزارش آی تی بوم، اتریوم نیز مانند بیت کوین ارز دیجیتالی سودآور است؛ اما برای استخراج آن به شکلی که سودآور و از نظر اقتصادی قابل توجیه باشد، باید از دستگاه استخراج یا همان ماینر (Miner) یا به‌اصطلاح «ریگ ماینینگ» (Mining rig) مناسب با قدرت پردازشی مناسب استفاده کنید تا سود قابل‌قبول استخراج این رمزارز بتواند هزینه‌های قابل‌توجه مرتبط با استخراج را جبران کند.

ریگ اتریوم

 

ریگ اتریوم یا به بیان دقیق‌تر ریگ ماینینگ اتریوم (ethereum mining rig) دستگاهی کامپیوتری یا یک کامپیوتر معمولی طراحی‌شده برای استخراج اتریوم است. افرادی که قصد استخراج اتریوم از شبکه بلاکچین این کریپتوکارنسی را دارند، باید با استفاده از ریگ به شبکه بلاکچین آن متصل شوند تا این دستگاه با بهره‌گیری از قدرت پردازشی خود محاسبات لازم را انجام دهد و موفق به کسب پاداش بلاک اتریوم است تا فرد بتواند رمزارز را استخراج کند. به بیان ساده ریگ ماینینگ مهم‌ترین ابزار لازم برای استخراج است.

انواع ریگ اتریوم و مزایا و معایب آن‌ها

ریگ‌های ماینینگ از یک یا چند سی‌پی‌یو یا کارت گرافیک تشکیل شده‌اند؛ البته انواع حرفه‌ای‌تری از این ریگ‌ها نیز وجود دارد که دارای «مدارهای مجتمع با کاربرد خاص» (Application-specific integrated circuit) یا به‌اختصار ASIC هستند و در برخی از ریگ‌ها از قطعاتی به نام «مدار مجتمع دیجیتال برنامه پذیر» (Field-programmable gate array) یا به‌اختصار FPGA استفاده می‌شود. هر کدام از این انواع ریگ مزایا و معایب خود را دارند.

مزایا و معایب ریگ ماینینگ کارت گرافیک

 

ریگ‌های کارت گرافیک (ریگ‌های مجهز به یک یا چند کارت گرافیک) که متداول‌ترین نوع ریگ ماینینگ هستند و به‌عنوان ریگ اتریوم نیز استفاده می‌شوند، به دلیل کم سروصدا بودن برای استخراج رمز ارز در منزل یا حتی اتاق خواب گزینه مناسبی هستند. درصورتی‌که قصد دارید از یک ریگ کارت گرافیک یا سی‌پی‌یو برای استخراج اتریوم یا هر رمز ارز دیگری استفاده کنید، می‌توانید از یک کامپیوتر گیمینگ قدرتمند با چند کارت گرافیک یا یک کامپیوتر ورک استیشن قدرتمند نیز به‌عنوان ریگ اتریوم استفاده کنیم

در ضمن برای خنک‌سازی این ریگ‌ها نیازی به استفاده از سیستم خنک‌سازی قدرتمند و حرفه‌ای ندارید و می‌توانید با یک سیستم خنک‌سازی دمنده ساده متشکل از چند فن، به‌راحتی ماتع افزایش دمای آن‌ها در حین فعالیت شوید. دمای ریگ‌های ماینینگ در حین فعالیت به دلیل انجام محاسبات سنگین و پیچیده به‌صورت مستمر و بدون توقف، افزایش می‌یابد و برای حفظ عملکرد مناسب این دستگاه‌ها، باید همیشه آن‌ها را در دمای مناسب نگه داشت.

یکی دیگر از مزایای ریگ‌های ماینینگ کارت گرافیک با کارت گرافیک‌های قدرتمند این است که چنانچه دیگر زمانی متمایل به استفاده از آن‌ها نبودید، می‌توانید کارت‌های گرافیک این دستگاه‌ها را با قیمت مناسب بفروشید (درصورتی‌که قیمت کارت گرافیک با توجه به قدرت و فناوری‌های مورداستفاده در آن منصفانه باشد، سریعاً خریدار پیدا می‌کند) یا از آن‌ها در سیستم‌های گیمینگ یا سیستم‌های مورداستفاده برای ویرایش حرفه‌ای ویدیو یا رندرینگ‌های گرافیکی سنگین استفاده کنید.

یکی از معایب اصلی ریگ‌های کارت گرافیک قدرت محاسباتی کمتر و سودآوری کمتر نسبت به ریگ‌های ASIC است. درصورتی‌که قصد دارید به‌صورت حرفه‌ای اتریوم استخراج کنید و سود قابل‌قبولی از این کار به دست آورید، ریگ ماینینگ کارت گرافیک اتریوم گزینه مناسبی برای این کار نیست.

یکی دیگر از معایب ریگ ماینینگ کارت گرافیک، لزوم ارتقای سخت‌افزار آن است. برای حفظ عملکرد مناسب یک ریگ کارت گرافیک و حفظ میزان سودآوری آن، باید کارت‌های گرافیک آن‌ را ارتقا داد که مستلزم صرف وقت و هزینه قابل‌توجه است. در ضمن ایجاد یک ریگ کارت گرافی با عملکرد مناسب کار دشواری است؛ به‌خصوص برای افراد مبتدی؛ زیرا از یک سو برای افزایش قدرت محاسباتی ریگ‌های کارت گرافیک باید کارت گرافیک آن‌ها را اورکلاک کرد که کاری تخصصی محسوب می‌شود و انجام آن توسط افراد مبتدی توصیه نمی‌شود و از سوی دیگر تنظیم کردن و پیکربندی کردن صحیح ریگ کارت گرافیک برای دستیابی آن به بهترین عملکرد ممکن، کار ساده‌ای نیست و نیازمند برخورداری از دانش لازم است.

انتخاب نرم‌افزار استخراج (یا نرم‌افزار ماینینگ) مناسب برای استخراج رمز ارز با ریگ کارت گرافیک از بین نرم‌افزارهای متعدد طراحی‌شده برای این کار، از دیگر دشواری‌های استفاده از ریگ کارت گرافیک است. خنک کردن کارت گرافیک اورکلاک‌شده نیز کمی دشوار است؛ زیرا پس از اورکلاک شدن یک کارت گرافیک دمای آن در حین فعالیت سنگین نسبت به قبل بیشتر افزایش پیدا می‌کند و به همین دلیل باید سیستم قدرتمندتری برای خنک شدن آن انتخاب شود. نبود اسلات PCI-E به تعداد کافی روی مادربرد در صورت تمایل برای استفاده از ریگ کارت گرافیک با چند کارت گرافیک نیز می‌تواند یکی از مشکلات استفاده از این ریگ‌های باشد.

مزایا و معایب ریگ ماینینگ سی‌پی‌یو

 

سخت‌افزار ریگ سی‌پی‌یو برخلاف سخت‌افزار ریگ کارت گرافیک، نیازمند ارتقاء در هرچند سال یک‌بار نیستند و این ریگ‌ها می‌توانند تا چند سال بدون نیاز به ارتقا، محاسبات لازم را با عملکرد مناسب انجام دهند. از دیگر مزایای استفاده از ریگ سی‌پی‌یو عدم نیاز به استفاده از سیستم خنک‌سازی قدرتمند برای خنک‌سازی آن است و می‌توانید آن را مانند ریگ کارت گرافیک تنها با استفاده از یک سیستم خنک‌کننده دمنده (فن) خنک کنید.

در ضمن سی‌پی‌یوی قدرتمند دست‌دوم با قیمت مناسب نیز مانند کارت گرافیک دست‌دوم مناسب به‌راحتی مشتری پیدا می‌کند و چنانچه روزی دیگر متمایل به استفاده از ریگ نبودید، می‌توانید سی‌پی‌یو یا سی‌پی‌یوهای آن را به‌راحتی بفروشید یا از آن‌ها برای ارتقای کامپیوترهای خود استفاده کنید.

البته ریگ سی‌پی‌یو را اصلاً نمی‌توان به‌عنوان یک ریگ اتریوم مناسب استفاده کرد؛ زیرا استفاده از یک یا چند ریگ اتریوم زمانی از نظر اقتصادی به‌صرفه است که قدرت هشینگ (hashing power) دستگاه یا دستگاه‌های مورداستفاده در حد چند گیگاهش یا تراهش باشد (در ادامه با مفاهیم قدرت هشینگ آشنا خواهیم شد)؛ اما حداکثر قدرت یک سی‌پی‌یو مناسب برای استخراج رمز ارز در حد کیلوهش است که برای استخراج اتریوم حرفه‌ای و سودآور اتریوم اصلاً میزان مناسبی نیست.

استفاده از ریگ‌های سی‌پی‌یو برای استخراج سودآور اتریوم زمانی مناسب است که یک «مزرعه استخراج» (شبکه‌ای متشکل از تعداد زیادی ریگ ماینینگ متصل‌شده به یکدیگر) یا «ماینینگ فارم» (Mining farm) با آن‌ها ایجاد شود که اصلاً از نظر اقتصادی به‌صرفه نیست و هزینه بسیار زیادی دارد. ریگ‌های سی‌پی‌یو تنها برای استخراج رمزارزهایی مناسب است که به‌تازگی ایجاد شده‌اند و ارزش زیادی ندارند و افراد زیادی متمایل به استخراج آن‌ها نیستند. درکل ایجاد یک ریگ سی‌پی‌یو سودآور هزینه زیادی دارد. ریگ‌های سی‌پی‌یو تنها برای رمزارزهای جدید دارای ارزش نه‌چندان بالا مناسب هستند.

مزایا و معایب ریگ ماینینگ FPGA

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

15 − 8 =

دکمه بازگشت به بالا