تکنولوژی

استارتاپ سوئیسی بزرگترین مرکز جذب کربن جهان را راه اندازی کرد

به گزارش آی تی بوم؛ این مرکز جذب کربن ماموت نام دارد و می‌تواند سالانه مقدار ۳۶ هزار تن کربن دی اکسید را از هوا جمع آوری کند. تاسیسات ماموت با جذب ۳۶ هزار تن co۲ رکورد تاسیسات قبلی مربوط به این استارتاپ به نام اورکا با جذب سالانه ۴ هزار تن دی اکسید کربن را افزایش داده است. محل ساخت کارخانه ماموت روی یک آتشفشان خاموش در ایسلند است. انتخاب این مکان به دلیل نزدیکی آن به نیروگاه انرژی زمین گرمایی هل شیلد بوده است. زیرا برای فن‌های این تاسیسات به انرژی بسیار زیادی نیاز بوده و بخش‌های دیگر آن برای اخراج کربن از بخار آب استفاده می‌کند.

پس از جذب کربن از هوا آن را از بخار جدا کرده و در آب حل می‌کنند. در نهایت محلول به دست آمده در زیر زمین حدود ۷۰۰ متر فاصله با سطح آن و در قسمت بازالتی آتشفشان پمپاژ می‌شود. همچنین این ترکیب می‌تواند با منیزیم آهن و کلسیم در سنگ بازالت واکنش داده و ‌کریستال هایی را ایجاد کند که به عنوان مخازن جامد co۲ شناخته می‌شوند.

فناوری به کار رفته در این تاسیسات بسیار حائز اهمیت است. البته نمی‌توان این فناوری را به عنوان راهکار نهایی در بهبود گرمایش زمین در نظر گرفت. مدیرعامل این استارتاپ در گزارشی به سی بی اس نیوز در این مورد گفته است: برای دستیابی به کربن خنثی تا سال ۲۰۵۰ باید حدود ۶ تا ۱۶ میلیارد تن کربن از هوا حذف شود.

فناوری مورد استفاده توسط این استارتاپ در نوع خود بزرگترین تاسیسات محسوب می‌شود. زیرا قادر است سالانه حدود ۳۶ هزار تن co۲ را از هوا جذب کند. اما این مقدار تنها درصد بسیار اندکی از کربن برای دستیابی به حداقل آستانه حذف سالانه کربن خواهد بود. گرچه درختان و گیاهان نیز می‌توانند در فرایند جذب نقش موثری ایفا کنند اما نیاز است تا چنین مراکزی در سطح جهانی و در مکان‌های مختلف نیز احداث شود.

منبع: تکنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک × 1 =

دکمه بازگشت به بالا