دسته‌بندی نشدهسخت افزار

اینتل پردازنده‌های Lunar Lake را با پیشرفتی خیره‌کننده و وعده شکست‌دادن آرم معرفی کرد

اینتل: پردازنده‌های Lunar Lake افسانه بهینه‌تر بودن Arm از X86 را درهم می‌شکنند

به گزارش آی تی بوم؛ تراشه‌ی سری لونار لیک اینتل با بهبود چشمگیر در پردازش هوش مصنوعی معرفی شد.

اینتل با برگزاری مراسمی ویژه در نمایشگاه کامپیوتکس ۲۰۲۴، پردازنده‌های کلاس لپ‌تاپ سری Lunar Lake را رونمایی کرد. اینتل ادعا می‌کند لونار لیک در همه‌ی زمینه‌ها پیشرفت‌های چشمگیری در مقایسه‌ با نسل قبل تجربه کرده است.

Intel

هر جزء از لونار لیک برای عملکرد و بهره‌وری بهینه شده است که به‌ادعای اینتل، انتظارات از کامپیوترهای مبتنی‌بر معماری x86 را بازتعریف می‌کند. هسته‌های کم‌مصرف (E-Core) با ریزمعماری Skymont به‌میزان قابل‌ توجه ۶۸ درصد و هسته‌های قدرتمند (P-Core) با ریزمعماری Lion Cove به‌میزان ۱۶ درصد در فرکانس ثابت، بهبود در IPC (دستورالعمل در هر چرخه) را نسبت‌ به نسل قبل تجربه‌ کرده‌اند.

Intel

ریزمعماری‌ جدید تیم آبی به‌زودی در پردازنده‌های کلاس دسکتاپ و لپ‌تاپ سری Arrow Lake نیز استفاده خواهند شد.

اینتل ادعا می‌کند سری لونار لیک عملکرد سریع‌تری نسبت‌ به اسنپدراگون ایکس الیت دارد. تیم آبی در مراسمش با طعنه به کوالکام گفت: «ما برای نشان دادن بهبود عملکرد لونار لیک تعداد محدودی از اپلیکیشن‌های سازگار را انتخاب نمی‌کنیم.»

اینتل به این نکته اشاره داشت که بنچمارک‌های اسنپدراگون ایکس الیت توسط خود کوالکام و در شرایط کنترل‌شده منتشر شده‌اند.

Intel

اینتل در مراسمش وعده داد این تصور را که پردازنده‌های آرم بهینه‌تر از پردازنده‌های x86 هستند، از بین خواهد برد.

Intel

واحد پردازش عصبی (NPU) جدید به‌کاررفته در سری لونار لیک می‌تواند در هر ثانیه ۴۸ تریلیون عملیات هوش مصنوعی انجام دهد (عملکرد ۴۸ تاپس). در مجموع با احتساب CPU و GPU عملکرد هوش مصنوعی سری لونار لیک به ۱۲۰ تاپس می‌رسد. بدین ترتیب اجرای قابلیت‌های کوپایلت پلاس دیگر در انحصار کامپیوترهای مبتنی‌بر آرم نخواهد بود.

Intel

اینتل برای تولید سری لونار لیک به‌سراغ TSMC رفته است. بخش‌هایی از تراشه که در آن CPU و GPU و NPU قرار دارند، براساس لیتوگرافی سه نانومتری (N3B) ساخته شده‌اند و بخش واحد‌های کنترل پلتفرم تراشه و I/O براساس لیتوگرافی هفت نانومتری (N6) تولید شده‌اند.

Intel

اینتل مانند تراشه‌های سری M اپل از ساختار رم یکپارچه (از نوع LPDDR5-8500) در تراشه‌ی جدیدش استفاده کرده است و تولیدکنندگان لپ‌تاپ می‌توانند بسته به مدلی که تولید می‌کنند از رم‌های ۱۶ یا ۳۲ گیگابایتی استفاده کنند.

Intel

سری لونار لیک از واحد گرافیکی Xe2 با معماری Battlemage بهره می‌برد که ۱٫۵ برابر سریع‌تر از واحد گرافیکی میتیور لیک است. اینتل ادعا می‌کند لونار لیک ۴۰ درصد انرژی کمتری در مقایسه‌ با سری میتیور لیک استفاده می‌کند که ۶۰ درصد شارژدهی لپ‌تاپ‌ها را بهتر می‌کند.

اینتل با بیش از ۲۰ تولیدکننده‌ی مختلف همکاری می‌کند تا پردازنده‌های سری لونار لیک از فصل سوم ۲۰۲۴ وارد لپ‌تاپ‌ها شوند. باید دید استفاده از پردازنده‌ی جدید چه تأثیری روی قیمت لپ تاپ خواهد گذاشت.

منبع: زومیت

 

 

 

 

 

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یازده + 14 =

دکمه بازگشت به بالا