برق و الکترونیکرباتیکعلم و صنعت

ربات زیردریایی برای بازرسی‌های زیر آب

این ربات زیردریایی می‌تواند به صورت خودکار بازرسی‌های زیر آب را انجام دهد


به گزارش آی تی بوم؛ربات زیردریایی جدیدی به نام یو وان ساخته شده است که به زودی می‌تواند بازرسی‌های مربوط به زیر آب را انجام داده و بدین ترتیب دیگر نیاز به غواصان انسانی برای انجام این وظیفه پرمخاطره و پر زحمت وجود ندارد. این ربات توسط شرکت بلژیکی به نام یووار رباتیکس طراحی شده و در آن ترکیبات منحصر به فردی از ویژگی‌های مربوط به دو نوع متفاوت از ربات زیردریایی به کار رفته است.

وسایل نقلیه زیردریایی خودران معمولاً توسط یک اپراتور روی سطح زمین و از راه دور کنترل می‌شوند و امکان ثبت ویدیو در لحظه از طریق دوربین را خواهند داشت. چالش‌های مربوط به توسعه این نوع از وسایل نقلیه وجود کابل ارتباطی برای اتصال به سطح هست که معمولاً حرکت آن را با مشکل مواجه می‌کند. در صورتی که کابل مورد نظر به یک مانع گیر کند ممکن است حرکت این وسیله نقلیه غیر ممکن شده و یا برای همیشه درون دریا گم شود. وسایلی نظیر زیردریایی‌های جدید و خودران دیگر نیازی به کابل نداشته و می‌توانند برای بررسی‌های دریایی چند ساعت یا چند هفته از موانع دور شوند. ربات جدید از نظر فنی مشابه زیردریایی خودران بوده و و در آن از یک دوربین یکپارچه، فنوری‌هایی برای دنبال کردن مسیر به صورت خودکار و برنامه‌ریزی شده، واحد اندازه‌گیری اینرسی و موارد فنی دیگر استفاده شده است. داده های جمع آوری شده توسط این ربات نیز پیش از انتشار در رایانه داخلی آن به صورت بیسیم ذخیره خواهد شد.

این دستگاه شامل ۸ رانشگر است که به این ربات کمک می‌کند تا در یک نقطه شناور شده و یا در جهت‌های مختلف حرکت کند. هدف طراحی یووان بازرسی مکان ها در زیر آب از قبیل سکوهای نفتی و یا لوله‌های زیر دریا بوده است. از بهترین ویژگی‌های این ربات تهیه نقشه‌های سه بعدی از محیط اطراف است. همچنین این ربات قادر است از برنامه‌های مختلفی برای شناسایی و بازرسی موانع احتمالی استفاده کند.

 

منبع:تکنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 × 2 =

دکمه بازگشت به بالا