تکنولوژی

ساخت یک سگ رباتیک مستقل و تخصصی برای جمع آوری زباله‌ها

محققان سگ رباتیک به صورت مستقل و تخصصی ساخته‌اند که می‌تواند به بازیابی تعادل محیط از طریق جمع آوری زباله‌ها بپردازد. این ربات می‌تواند ساحل، پارک‌ها و کوچه‌های باریک را از ته سیگارها تمیز کند.

به گزارش آی تی بوم؛ گروهی از محققان در موسسه فناوری ایتالیا یک ربات مجهز به جاروبرقی به نام ورو را توسعه دادند که می‌تواند یک ابتکار خاص را برای جمع آوری زباله‌ها به کار برد.

در حال حاضر زباله‌ها تهدید قابل توجهی در اکوسیستم‌ها به ویژه در محیط‌های دریایی محسوب می‌شوند. این زباله‌ها می‌توانند از طریق ناودان‌ها، خیابان‌ها و آبراها حرکت کرده و در نهایت به دریا برسند. تجزیه مواد شیمیایی سمی و آزادسازی میکروپلاستیک‌ها از طریق تجزیه زباله‌ها صورت گرفته و آلودگی محیط نیز بیشتر خواهد شد. حذف و پاکسازی زباله به صورت دستی و سنتی بسیار دشوار بوده و امکان جمع آوری زباله به طور موثر و غیر محدود وجود ندارد.

بنابراین محققان نمونه اولیه از یک ربات چهارپا را معرفی کردند که می‌تواند به صورت خودکار به جمع آوری ته سیگار بپردازد. در حال حاضر ته سیگار دومین زباله رایج در سراسر جهان است که در سال حدود ۴.۵ تریلیون از آن در محیط زیست رها می‌شود. طبق ادعای محققان این ربات با تحرک طبیعی خود قادر است مناطق غیر قابل دسترس برای ربات‌های چرخدار را پیمایش و تمیز کند.

نمونه اولیه این ربات روی پلتفرم AlienGo از شرکت Unitree ساخته شد که به یک جاروبرقی تجاری متصل بوده است. همچنین از نازل‌های سفارشی چاب سه بعدی در انتهای شلنگ جاروبرقی اشتفاده شد تا این ربات بتواند مکش سطح زمین را بدون ایجاد مانع در زمان حرکت به حداکثر برساند. مهمترین ویژگی ربات استفاده از سیستم شبکه عصبی پیچشی برای شناسایی زباله‌ها است. همچنین یک برنامه‌ریز برای کشف سریع و جمع آوری بهتر اشیا شناسایی شده در این ربات قرار گرفته است. به گفته محققان این ربات در آینده می‌تواند کاربردهای بالقوه از قبیل سمپاشی علف‌های هرز در مزارع، بازرسی ترک‌های زیرساختی و یا قرار دادن میخ و پرچ در ساخت و سازها را نیز انجام دهد.

منبع: تکنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هشت + 10 =

دکمه بازگشت به بالا