موبایل و تبلت

شیائومی برای رقابت با هواوی و گوگل سیستم‌عامل اختصاصی می‌سازد

شیائومی در حال ساخت سیستم‌عامل اختصاصی مبتنی‌بر اندروید است تا با HarmonyOS هواوی و اندروید گوگل رقابت کند.

به گزارش آی تی بوم؛ شیائومی همچنان به ساخت محصولات جدید از گوشی هوشمند گرفته تا تبلت و تلویزیون ادامه می‌دهد. به‌هرحال، برنامه‌های این برند چینی فقط به سخت‌افزار محدود نمی‌شود و آینده‌ی مالی خود را حول نرم‌افزار برنامه‌ریزی کرده است. به‌عنوان مثال، هدف این شرکت از فروش خودروهای برقی کسب سود ۱ درصدی است و درآمد واقعی خود را از ارائه‌ی خدمات نرم‌افزاری همراه خودرو به‌دست خواهد آورد.

براساس اعلام افشاگر معروف، Digital Chat Station، برنامه‌های شیائومی از ارائه‌ی خدمات نرم‌افزاری خودرو برقی فراتر خواهد رفت. طبق گزارش‌های اخیر، غول فناوری چینی در حال توسعه‌ی سیستم‌عامل اختصاصی خود است که با پروژه‌ متن‌باز اندروید (AOSP) سازگاری دارد. این موضوع نشان می‌دهد که سیستم‌عامل جدید شیائومی می‌تواند در دستگاه‌های مختلف ازجمله گوشی‌های هوشمند تبلت و ساعت های هوشمند این شرکت استفاده شود.

چین یکی از بازارهای مهم گوشی هوشمند جهان محسوب می‌شود و دلیل اصلی آن جمعیت زیاد و اقتصاد روبه‌رشد و علاقه‌ی مردمش به فناوری است. به‌هر‌حال، چین تفاوت‌های مهمی با سایر کشورهای جهان دارد. باتوجه‌به مقررات دولتی این کشور، سیستم‌عامل‌ها و فروشگاه‌های برنامه و اپلیکشین‌های موجود در آن فروشگاه‌ها با سایر نقاط جهان تفاوت دارد و درنتیجه، شرکت‌ها رابط‌ کاربری متفاوتی برای نسخه‌ی چینی و جهانی محصولات خود توسعه می‌دهند. اکنون شیائومی در این مسیر گام دیگری برداشته است.

شیائومی، تنها شرکت چینی سازنده‌ی گوشی هوشمند نیست که سیستم‌عامل اختصاصی خود را توسعه می‌دهد. هواوی نیز توسعه‌ی سیستم‌عامل اختصاصی خود موسوم‌ به HarmonyOS را از چند سال قبل آغاز کرده است که عملکرد بسیار موفقی در چین دارد. گفته می‌شود که شیائومی سیستم‌عامل اختصاصی خود را ابتدا در چین ارائه خواهد داد و بدین‌ترتیب، بزرگ‌ترین رقیبش، هواوی، خواهد بود.

ساخت سیستم‌عامل جدید برای شیائومی کار بسیار بزرگی است؛ زیرا برای ارائه‌ی خدمات نرم‌افزاری روی محصولات خود دیگر به گوگل وابسته نخواهد بود. البته در این مسیر مشکلات بزرگی نیز وجود دارد که برند چینی باید با آن‌ها دست‌وپنجه نرم کند.

درحال‌‌حاضر، گوگل سیستم‌عامل اندروید را برای گوشی‌ شیائومی ارائه می‌دهد. اگرچه اندروید پلتفرمی منبع‌باز است، بدون خدمات گوگل بسیاری از عملکردهایش ناقص خواهد بود و غول جست‌وجوی اینترنت نیز ویژگی‌های مذکور را دراختیار سیستم‌عامل‌های رقیب قرار نمی‌دهد. این مسئله در چین اهمیت زیادی ندارد؛ اما مردم در بازارهای جهانی استقبال زیادی از گوشی‌های اندروید بدون خدمات گوگل نکرده‌اند.

اگر با گوشی‌هایی مثل هواوی میت ۳۰ پرو کار کنید، قطعاً نبود خدمات گوگل روی این دستگاه شما را با مشکلات زیادی مواجه خواهد کرد. متأسفانه اگر چنین مشکلی بین شیائومی و گوگل نیز ایجاد شود، تأثیر زیادی بر سهم بازار برند چینی خواهد گذاشت. به‌هر‌حال، می‌توان تقریباً با اطمینان اعلام کرد که مدیران شیائومی در توسعه‌ی سیستم‌عامل اختصاصی خود، به این مشکل فکر کرده‌‌اند و تمهیداتی برای حل آن اندیشیده‌اند.

برخی شایعات اشاره می‌کنند که برنامه‌های شیائومی برای توسعه‌ی سیستم‌عامل اختصاصی می‌تواند به تغییر نام MIUI 15 به MiOS منجر شود. البته هنوز اطلاعات خیلی دقیقی در این‌ زمینه دردسترس نیست و نمی‌دانیم غول فناوری چینی سیستم‌عامل خود را چه زمانی عرضه خواهد کرد. علاوه‌براین، شیائومی اعلام کرده است که به توسعه‌ی سیستم‌عامل جدید و سازگاری آن با طیف گسترده‌ای از دستگاه‌ها تعهد دارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هجده − 14 =

دکمه بازگشت به بالا