سخت افزار

انتشار شایعاتی از مشخصات فنی کارت گرافیک RTX 5090

kopite7kimi مدعی شده که پردازنده گرافیکی GB202 از سری GeForce RTX 50 از ۱۹۲ پردازنده جریانی و یک رابط حافظه ۵۱۲ بیت برخوردار است.

به گزارش آی تی بوم؛ Kopite7kimi به‌عنوان معتبرترین منبع انتشار اطلاعات غیررسمی انویدیا، صحبت درباره GPU پرچم‌دار سری Blackwell را شروع کرده است. براساس توضیحات Kopite، پردازنده گرافیکی دیتاسنتر و پرچم‌دار GB100 Blackwell به ۱۰ واحد TPC یا کلاسترهای پردازش تکسچر مجهز است که هریک از آن‌ها از ۸ واحد GPC یا کلاسترهای پردازش گرافیکی برخوردار هستند. این پیکربندی از افزایش تعداد هسته‌های این تراشه نسبت به GH100 حکایت دارد. مگر اینکه انویدیا تصمیم بگیرد تا چیدمان هسته‌های CUDA در این TPCها را تغییر دهد که درحال حاضر غیرمحتمل به نظر می‌رسد.

اما مورد دیگری که شاید ارزش پرداخت بیشتری داشته باشد، یکی از اولین مشخصات منتسب به پردازنده گرافیکی GB202 است که براساس گفته‌های Kopite قرار است از ۱۲ واحد GPC با هشت TPC در هریک از آن‌ها همراه شود. در نتیجه تعداد کل پردازنده‌های جریانی یا SM آن به ۱۹۲ می‌رسد که با شایعات قبلی هم در یک راستا قرار می‌گیرند.

برای شفاف‌سازی باید گفت که نسل جدید پردازنده‌های گرافیکی انویدیا همگی تحت نام Blackwell قرار می‌گیرند؛ با این تفاوت که خانواده‌ی پردازنده‌های گرافیکی سری GB1XX برای دیتاسنترها و سری GB2XX برای گیمینگ به‌علاوه‌ی دیگر کاربردهای عمومی طراحی شده است. متأسفانه اطلاعات مربوط‌به طراحی هسته‌های Tensor و RT برای این نسل هنوز بسیار محدود است و صحبتی درباره آن‌ها به گوش نمی‌رسد.

این ۱۹۲ پردازنده جریانی، نشان‌دهنده وجود ۲۴۵۷۸ هسته CUDA در ساختار این GPU است. این تعداد ۱.۳ برابر بیشتر از تعداد هسته‌های تراشه پرچم‌دار AD102 از سری Ada Lovelace نسل فعلی است که درحال حاضر در بالاترین مدل خانواده کارت‌های گرافیک RTX 40 مورد استفاده قرار می‌گیرد. البته نباید فراموش کرد که به نظر می‌رسد فعلا خبری از RTX 4090 Ti نیست. انویدیا در این نسل عملا هنوز از ظرفیت کامل ۱۴۴ پردازنده جریانی تراشه AD102 استفاده نکرده است.

اما Kopite در ادامه یکی دیگر از مشخصاتی که در شایعات قبلی درباره GB202 مطرح شده بود، تایید کرده است: رابط حافظه ۵۱۲ بیت. البته جا دارد در اینجا به این نکته هم توجه کنیم که ممکن است این تراشه در کارت گرافیک RTX 5090 مورد استفاده قرار نگیرد. اگر فرض کنیم که انویدیا در سری RTX 50 حتما از تکنولوژی حافظه GDDR7 استفاده کند، این کار طبیعتا به افزایش قابل‌توجه پهنای باند حافظه منجر خواهد شد.

نقشه راه معرفی محصولات آینده انویدیا نشان می‌دهد که نسل بعدی سری Ada Lovelace در سال ۲۰۲۵ عرضه خواهد شد. اما برخی شایعات می‌گویند که ممکن است این اتفاق زودتر بیافتد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

14 + هشت =

دکمه بازگشت به بالا