هوش مصنوعی

هوش مصنوعی EWAD همه‌گیری بعدی بیماری در جهان را پیش‌بینی می‌کند!

به گزارش آی تی بوم؛ دانشمندان اخیراً توانسته‌اند یک سیستم هوش مصنوعی جدید به نام EWAD را توسعه دهنده که هدف آن پیش‌بینی و شناسایی بیماری‌های همه‌گیری بعدی در سراسر جهان است. این سیستم که با داده‌های واقعی از کووید ۱۹ نیز آموزش دیده است، در آزمایش‌های اولیه توانسته اطلاعات بسیار دقیق و درستی را در اختیار محققان قرار دهد.

همه ما می‌دانیم که همه‌گیری بیماری کووید ۱۹ در سراسر جهان چقدر ویرانگر بود و اگر تلاش دانشمندان و کارکنان حوزه بهداشتی نبود، وضعیت می‌توانست بدتر از این هم باشد. اما آیا راهی برای پیش‌بینی گونه‌های بعدی ویروس پیش از تبدیل شدن به یک تهدید جهانی وجود دارد؟

به نظر می‌رسد که یک سیستم هوش مصنوعی جدید می‌تواند این ایده را به واقعیت تبدیل کند. بر اساس مطالعه دانشمندان پژوهش اسکریپس (Scripps Research) و دانشگاه نورث وسترن در ایالات متحده، هوش مصنوعی می‌تواند در رابطه با ظهور انواع خطرناک ویروس‌ها در همه‌گیری‌های آتی به ما هشدار دهد.

سیستم هشدار ناهنجاری EWAD

سیستم هوش مصنوعی تشخیص ناهنجاری هشدار زودهنگام (EWAD)، از یادگیری ماشینی برای تجزیه و تحلیل توالی ژنتیکی، فرکانس‌ها و میزان مرگ و میر انواع ویروس‌ها در سراسر جهان استفاده می‌کند تا در رابطه با همه‌گیری بعدی به ما هشدار دهد.

محققان سیستم هوش مصنوعی EWAD را بر روی داده‌های واقعی مربوط به بیماری COVID-19 آزمایش کردند و دریافتند که این سیستم می‌تواند به طور دقیق پیش‌بینی کند که کدام گونه‌های نگرانی (VOCs) در هنگام جهش ویروس ایجاد می‌شوند. این سیستم همچنین توانست تخمین بزند که اقدامات بهداشتی عمومی مانند واکسن‌ها و استفاده از ماسک چگونه بر تکامل ویروس‌ها تأثیر می‌گذارند.

نتایج این تحقیقات که در مجله Cell Patterns منتشر شده است، نشان می‌دهد که EWAD می‌تواند با شناسایی تهدیدهای بالقوه حتی پیش از تأیید رسمی آن‌ها توسط سازمان بهداشت جهانی (WHO)، به ما برای مقابله با شیوع بیماری‌های همه‌گیری بعدی کمک کند.

ویلیام بالچ (William Balch)، میکروبیولوژیست در Scripps Research، در رابطه با سیستم هوش مصنوعی EWAD توضیح می‌دهد:

این سیستم قادر به شناسایی الگوها و قوانین مربوط به تکامل ویروس است. علاوه بر این، EWAD قادر به ارائه اطلاعات مهم در رابطه با بیولوژی اولیه ویروس‌ها و نحوه سازگاری آن‌ها با محیط‌های پیرامون است.

تمام این موارد می‌توانند در درمان و پیشگیری از شیوع همه‌گیری بعدی در سطح جهان بسیار کاربردی بوده و به محققان در زمینه ظهور ویروس‌های جدید کمک کنند.

 

 

 

منبع: شهرسخت افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفت + 6 =

دکمه بازگشت به بالا