کامپیوتر و لپ تاپ

پردازنده‌های گرافیکی RTX 50 تعداد GPC یکسانی نسبت به نسل قبل دارند

به گزارش آی تی بوم؛ در رویداد Computex 2024 خبری از رونمایی از هیچ یک از کارت‌های گرافیک NVIDIA GeForce RTX 50 نبود. بااین‌حال محصولات نسل جدید انویدیا قرار است امسال روانه بازار شوند. حالا Kopite7kimi، یکی از منابع مورد اتکای افشای اخبار غیررسمی انویدیا جزئیات بیشتری را در خصوص پردازنده‌های گرافیکی سری GB20X با مخاطبان به اشتراک گذاشت.

انویدیا امروز ادعای Kopite مبنی بر انتخاب نام ورا روبین برای معماری نسل بعدی پردازنده‌های دیتاسنتر انویدیا را تأیید کرد. روبین ستاره‌شناس آمریکایی است که به‌دلیل کشف مهمش در رابطه با منحنی سرعت چرخشی ستاره ها به دور کهکشان و انحراف این منحنی از پیش‌بینی مکانیک نیوتنی به شهرت رسید. انویدیا هنوز تراشه‌های سری Blackwell را برای سرورهای شتابدهنده هوش مصنوعی خود به کار نگرفته است، اما این شرکت معتقد است که کار روی نسخه گیمینگ این تراشه‌ها نیز باید به‌صورت همزمان پیش برود.

براساس آخرین اخبار فاش شده از این تراشه‌ها، بیشتر مدل‌های سری GB20X از یک پیکربندی GPU یکسان نسبت به مدل‌های موجود AD10X از سری Ada Lovelace استفاده خواهند کرد. این شایعه به‌طور ویژه تعداد GPC یا کلاسترهای پردازش گرافیکی این تراشه‌ها را به‌عنوان وجه تشابه با نسل قبل در نظر گرفته است. درحال حاضر مشخص نیست که آیا تعداد SMها یا مولتی پروسسورهای جریانی و متعاقباً تعداد هسته‌های CUDA نیز شامل این موضوع می‌شوند یا خیر.

اگر این اطلاعات درست باشند، پردازنده گرافیکی GB203 باید تعداد هسته‌های کمتری نسبت به آنچه که تاکنون تصور می‌شد داشته باشد و تعداد مولتی پروسسورهای جریانی آن از ۹۶ واحد SM به ۸۴ واحد کاهش پیدا کند. به همین ترتیب تراشه GB205 که نسخه نسل جدید AD104 محسوب می‌شود، باید از ۶۰ مولتی پروسسورهای جریانی برخوردار باشد و تعداد واحدهای SM تراشه GB202 نیز ۳۶ عدد باشد. به این ترتیب تراشه GB207 تنها مدلی است که تعداد GPCهای آن مشابه نسل قبل نخواهد بود.

در ادامه ادعا شده است که تنها پردازنده‌های گرافیکی GB202 و GB203 در کوتاه مدت رونمایی خواهند شد و سایر مدل‌ها از جمله GB205 و 6 و 7 هنوز در فرایند توسعه قرار دارند. به عبارت دیگر باید فعلا انتظار رونمایی از کارت‌های گرافیک RTX5090 و RTX5080 را داشته باشیم و سایر مدل‌ها سال بعد معرفی خواهند شد.

منبع: زومجی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه × پنج =

دکمه بازگشت به بالا