برق و الکترونیککامپیوتر و لپ تاپموبایل و تبلت

گوشی را ۵۰ سال یک‌بار شارژ کنید

دیگر دنبال شارژر نگردید؛ یک استارتاپ چینی می‌خواهد باتری موبایل با ۵۰ سال شارژدهی بسازد.


به گزارش آی تی بوم؛بتاولت، یک شرکت مستقر در پکن، توانسته است با گنجاندن ۶۳ ایزوتوپ هسته‌ای در ماژولی کوچک‌تر از یک سکه، انرژی اتمی را با موفقیت کوچک‌سازی کند. این باتری آینده‌نگرانه هم‌اکنون درحال طی‌کردن مراحل آزمایشی است و طبق بیانیه‌ی خبری بتاولت، برای استفاده‌ی تجاری در دستگاه‌هایی مانند تلفن‌ها و پهپاد‌ها در زمانی نامعلوم به تولید انبوه خواهد رسید. مشخص نیست که استفاده از این باتری روی قیمت گوشی تأثیر می‌گذارد یا نه.

مدل اولیه‌ی باتری بتاولت به‌نام BV100، می‌تواند تنها با ابعاد ۱۵ در ۱۵ در ۱۵ میلی‌مترمکعب، ۱۰۰ میکرووات توان در ولتاژ ۳ ولت تولید کند؛ این شرکت قصد دارد تا سال ۲۰۲۵ توان خروجی باتری‌هایش را به یک وات برساند. این باتری‌های هسته‌ای‌ را می‌توان برای دستیابی به توان‌های بیش‌تر، به‌یکدیگر متصل کرد.



باتری بتاولت انرژی‌های آزاد شده توسط ایزوتوپ‌های درحال تجزیه را به انرژی الکتریکی تبدیل می‌کند. پیش‌تر ضربان‌ساز‌های اتمی قلب از فناوی مشابه استفاده می‌کردند؛ با‌این‌حال، به‌ خاطر خطرات عناصر رادیواکتیو مانند پلوتونیم، از این فناوری‌ها استقبال نشد.

برای رفع نگرانی‌های ایمنی، بتاولت در باتری‌های اتمی خود از یک لایه‌ی نیمه‌رسانای الماس و ایزوتوپ‌های درحال تجزیه‌ی نیکل استفاده می‌کند. این شرکت اطمینان داده است که هیچ‌گونه تشعشعی از باتری‌هایش به بیرون نشت نمی‌کند و هیچ ماده‌ی شیمیایی در ترکیب آن وجود ندارد. ظاهراً پس از تجزیه‌ی کامل، ایزوتوپ نیکل-۶۳ به مس تبدیل می‌شود.

بتاولت ادعا می‌کند که به لطف شیوه‌ی ساخت لایه‌لایه، باتری آن‌ها حتی در صورت له شدن و سوراخ شدن آتش نمی‌گیرد و منفجر نمی‌شود. هم‌چنین این باتری‌ها توانایی تحمل دماهای شدید بین منفی ۶۰ درجه تا مثبت ۱۲۰ درجه‌ی سانتی‌گراد را دارند.

عمر باتری بی‌نهایت، فناوری فریبنده‌ای است؛ اما نگرانی‌های ایمنی و تردید مردم در مواجه با مواد رادیواکتیو، استفاده‌ی عمومی از فناوری‌هایی مشابه باتری‌های بتاولت را با مشکل مواجه می‌کند. با‌این‌حال، بتاولت باور دارد که با این باتری‌ها، دستیابی به پهپاد‌هایی با زمان پرواز نامحدود و ضربان‌ساز‌هایی که هرگز نیاز به تعویض باتری ندارند، ممکن می‌شود.

چین بر اساس آخرین برنامه‌ی توسعه‌ی ۵ ساله‌‌اش قصد دارد تا با پیشرفت فناوری‌های هسته‌ای، اقتصاد خود را تقویت کند.

 

منبع:زومیت

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 + 19 =

دکمه بازگشت به بالا