بحران کمبود جهانی ریزتراشه؛چشم انداز تاریک برای صنعت خودرو جهان
رشد تقاضا در بازار خودرو از یکسو و شیفت تولیدکنندگان تراشه به بازار افزایشی گجتهای الکترونیک، خودروسازی دنیا را تحت تاثیر قرار داده است. به اینترتیب کاهش دسترسی به خودروهای نو، تقاضا برای خودروهای دستدوم را افزایش داده و به موازات آن قیمت محصولات نو و دستدوم نیز روند صعودی داشته است.
به گزارش مجله فناوری آی تی بوم، بحران کمبود ریزتراشه یکی از مشکلات حال حاضر صنعت خودرو جهان است. این مشکل که پس از شیوع کرونا ایجاد شد، بسیاری از خودروسازان را به دردسر انداخت. شرکتهای بزرگ خودروساز ناچار شدند تا اقدامات ضد بحران را به کار گیرند. خودروهای تولید شده ناقص به پارکینگ کارخانهها منتقل شد، ظرفیت تولید کاهش یافت و تحویل سفارشات با چند ماه تعویق مواجه شد. به عنوان مثال جنرال موتورز در اواخر ماه ژوئن اعلام کرد که حدود 95 هزار دستگاه خودرو نیمه تمام در پارکینگ خود دارد، اما متاسفانه این بحران همچنان ادامه دارد و چشم انداز روشنی نیز برای اتمام آن دیده نمی شود.
این اتفاق در حالی رخ میدهد که خودروسازان منتظر بهبود نسبی وضعیت تا سه ماهه سوم یا چهارم سال 2022 بودند.
زمان تحویل ریزتراشه به خودروسازان در ماه ژوئن 27 هفته بود که این میزان در ماه جولای به 26.9 هفته کاهش یافته است. با این حال کاهش مستمر زمان تحویل آغاز دوره اتمام کمبود تراشه را برای خودروسازان نوید میدهد.
با این حال تراشههای مورد استفاده در صنعت خودرو با تراشههای استفاده شده در صنایع دیگر همچون تلفن همراه یا موبایل تفاوت اساسی دارند. بنابراین خودروسازان باید به نظارت خود بر تامینکنندگان خود ادامه دهند. از سوی دیگر وضعیت تولید تراشههای خاص صنعت خودرو چندان خوب نیست.
خبر خوب دیگر در زمینه مقابله با کمبود ریزتراشه، به تلاشهای دولت ها و سایر جوامع برای برطرف کردن این بحران مربوط میشود. دولتها در حال تسهیل قوانین تاسیس کارخانههای تولید تراشه نیمه رسانا هستند تا این بحران را توسط تولید داخلی برطرف کنند.
با این حال شرکت اینتل، اعتقاد دارد بحران کمبود تراشه تا سال 2024 ادامه خواهد یافت. تقاضا برای خرید تلفن همراه و دیگر دستگاههای الکترونیکی کاهش یافته است اما صنعت خودرو همچنان از این بحران متاثر خواهد بود.
انتهای پیام/