یادداشت

کارمندان OpenAI ظاهراً مجبور به امضای توافق‌نامه عدم انتقاد از شرکت بوده‌اند


به گزارش آی تی بوم؛در گزارش جدیدی ادعاشده که Open‌AI، خالق هوش مصنوعی ChatGPT، کارمندان را برای حفظ سهام خود، مجبور به امضای یک توافق‌نامه عدم افشا (NDA) کرده تا نتوانند از عملکرد این استارتاپ انتقاد کنند. انتشار این گزارش باعث شد تا «سم آلتمن»، مدیرعامل OpenAI با ارسال پستی در ایکس، پاسخی ارائه کند و از وجود چنین توافقی در اسناد قبلی عذرخواهی کند.

«کلسی پایپر»، خبرنگار Vox در این رابطه می‌گوید:

«من توافق‌نامه خروج از خدمت بسیار محدودکننده‌ای را دیده‌ام که شامل قوانین عدم افشا و عدم تحقیر برای کارکنان سابق OpenAI می‌شود. این توافق‌نامه آن‌ها را تا آخر عمر از انتقاد از کارفرمای سابق خود منع می‌کند. حتی اعلام وجود NDA نیز این توافق‌نامه را نقض می‌کند.»

طبق این گزارش، اگر کارمندی که درحال خروج از شرکت است، به‌هردلیلی این توافق‌نامه را امضا نکند، می‌تواند تمام سهم سرمایه‌ای که در طول مدت حضور خود به دست آورده است را از دست دهد.

همچنین به یکی از کارمندان سابق OpenAI با نام «دانیل کوکوتاجلو» (Daniel Kokotajlo)، اشاره شده است که OpenAI را «به‌دلیل ازدست‌دادن اعتمادش نسبت به رفتار مسئولانه آن در حوزه AGI» ترک کرده بود. او ظاهراً علناً تأیید کرده است که به‌خاطر عدم امضای این سند، مجبور شده تا از خیر مبلغ هنگفتی بگذرد.

توضیحات مدیرعامل OpenAI درباره این گزارش

انتشار این گزارش باعث شد تا مدیرعامل OpenAI درباره آن توضیحاتی را ارائه کند. سم آلتمن، در پست خود می‌نویسد:

«ما هرگز سهم مالکانه (Vested Equity) کسی را پس نگرفته‌ایم، و اگر افراد توافق‌نامه جدایی را امضا نکنند (یا با توافق‌نامه عدم تحقیر موافقت نکنند) این کار را نمی‌کنیم. سهام آن‌ها به خودشان تعلق دارد، این پایان ماجراست.»

او در ادامه با اشاره به وجود این توافق‌نامه در اسناد قبلی، از وجود این موضوع عذرخواهی کرده و می‌گوید:

«در اسناد خروج قبلی ما، مقرراتی در مورد لغو احتمالی سهام وجود داشت. اگرچه ما هرگز چیزی را پس نگرفتیم، اما چنین بندی هرگز نباید در هیچ سند یا ارتباطاتی وجود داشته باشد. این موضوع برعهده من است و یکی از معدود دفعاتی است که واقعاً از مدیریت OpenAI خجالت‌زده هستم. من نمی‌دانستم چنین چیزی وجود دارد و باید می‌دانستم. اگر کارمند سابقی که یکی از آن قراردادهای قدیمی را امضا کرده نگران این موضوع است، می‌تواند با من تماس بگیرد و ما آن را برطرف خواهیم کرد. از این بابت بسیار متأسفم.»

منبع: دیجیتو

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دوازده − یک =

دکمه بازگشت به بالا