اخبار فناوری

بدون شرکت «سگا» احتمالا انویدیا ورشکست می‌شد

به گزارش آی تی بوم؛ هرگز آسان نیست که انسان به اشتباه خود اعتراف کند یا برای اصلاح آن کمک بخواهد، اما به‌گفته‌ی جن‌سون هوانگ، مدیرعامل انویدیا، انجام هر دوی این کارها شرکتش را از فروپاشی نجات داده است.

در حال حاضر ارزش انویدیا به‌لطف رونق هوش مصنوعی و تقاضای بالا برای کارت گرافیک انویدیا بیش از ۲٫۲ تریلیون دلار شده است، اما در سال ۱۹۹۶ که سه سال از عمر آن می‌گذشت، به‌دلیل فسخ قرارداد با یکی از شرکای اصلی‌اش یعنی سگا، با کاهش تعداد کارمندان مواجه شد و در آستانه‌ی ورشکستگی قرار گرفت.

آن‌طور که هوانگ در سخنرانی اخیر خود در جمع فارغ‌التحصیلان دانشگاه ملی تایوان توضیح داد، انویدیا در بخشی از قرارداد خود با سگا ملزم به ساخت تراشه‌هایی برای رندر محتوای گرافیکی سه‌بعدی روی کنسول‌های بازی بود. این قرارداد برای انویدیا مهم بود و در واقع شرکت را تأمین مالی می‌کرد.

تیم سبز برای دست‌یابی به‌هدف خود، تراشه‌های ارزان‌قیمتی ساخت که با استانداردهای نرم‌افزاری صنعت متفاوت بودند. هوانگ می‌گوید: «بعد از یک سال متوجه شدیم که اشتباه استراتژیک ما مربوط به معماری ضعیف پردازنده‌ها بوده است.»

اتفاق بدتر این بود که در همان زمان، مایکروسافت رابط نرم‌افزاری DirectX خود را معرفی کرد که به یک استاندارد برای پلتفرم‌های بازی تبدیل شد و با گرافیک‌های انویدیا سازگار نبود.

مدیر تیم سبز می‌افزاید: «اگر کنسول بازی سگا را تکمیل می‌کردیم، فناوری ضعیفی را ساخته بودیم که با ویندوز سازگار نبود و خیلی از آن عقب می‌ماندیم. از طرفی، چنانچه قرارداد با سگا را فسخ می‌کردیم دیگر پول نداشتیم. در هر صورت بازنده بودیم.»

هوانگ در آن زمان تصمیم گرفت که با سگا صادقانه رفتار کند و به آن شرکت بگوید که شریک دیگری پیدا کند. در همین حال، او توضیح داد: «من نیاز داشتم که سگا به ما پول بدهد، وگرنه انویدیا ورشکسته می‌شد.»

سگا در نهایت از تراشه‌های PowerVR شرکت Imagine Technologies برای کنسول‌های Dreamcast خود استفاده کرد. هوانگ از پول قرارداد سگا برای ساخت تراشه جدیدی موسوم‌به RIVA 128 که با DirectX سازگار بود، بهره گرفت.

تراشه‌ی جدید از گرافیک واقع‌گرایانه‌تری نسبت‌به رقبای خود پشتیبانی می‌کرد و انویدیا ظرف مدت چهار ماه در سال ۱۹۹۷ بیش از یک میلیون تراشه فروخت. این اولین محصول پرفروش تیم سبز بود و شرکت را از بحران خارج کرد.

هوانگ می‌گوید: «اعتراف به اشتباه و درخواست فروتنانه از یک مشتری برای درک شرایط، کار آسانی نبود. این تجربه‌ها برای باهوش‌ترین و موفق‌ترین افراد، بسیار دشوار هستند.» هوانگ معتقد بود که شکستن غرور خودش روش درستی برای نجات شرکتش است.

منبع: زومینت

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

13 + 7 =

دکمه بازگشت به بالا