هوش مصنوعی

رقابت در هوش مصنوعی به میدان نبرد قانونی کشیده شد

وزارت دادگستری آمریکا و کمیسیون تجارت فدرال بر سر انجام تحقیقات ضدانحصار علیه نقش‌های غالب مایکروسافت، OpenAI و انویدیا در صنعت هوش مصنوعی به توافق رسیدند.

به گزارش آی تی بوم؛ به نقل از نیویورک تایمز، بر اساس این توافق وزارت دادگستری آمریکا مسئولیت بررسی و تحقیق درباره نقض احتمالی قوانین ضدانحصار توسط انویدیا را برعهده خواهد گرفت، در حالی که کمیسیون تجارت فدرال رفتار شرکت‌های OpenAI و مایکروسافت را زیر نظر خواهد داشت. با وجود غیرانتفاعی بودن شرکت مادر OpenAI، مایکروسافت با سرمایه‌گذاری ۱۳ میلیارد دلاری، سهام ۴۹ درصدی یک شرکت تابعه با هدف انتفاعی آن را به دست آورده است.

همکاری مایکروسافت و OpenAI در سایر نقاط جهان نیز مورد بررسی‌های غیررسمی قرار گرفته است. بنا بر گفته دو منبع مطلع، توافق میان تنظیم‌گرها طی هفته گذشته انجام شده و انتظار می‌رود در روزهای آینده نهایی شود. روزنامه وال استریت جورنال نیز به نقل از یک منبع آگاه گزارش داده است که کمیسیون تجارت فدرال در حال بررسی قرارداد ۶۵۰ میلیون دلاری مایکروسافت با شرکت نوپای هوش مصنوعی Inflection AI است.

این اقدامات نشان‌دهنده افزایش نظارت‌های قانونی بر صنعت هوش مصنوعی است. در ماه ژانویه، کمیسیون تجارت فدرال به شرکت‌های OpenAI، مایکروسافت، الفابت، آمازون و Anthropic دستور داد تا اطلاعات مربوط به سرمایه‌گذاری‌ها و مشارکت‌های اخیر خود با شرکت‌های هوش مصنوعی تولیدکننده و ارائه‌دهندگان خدمات ابری را ارائه دهند.

همچنین در ماه جولای سال گذشته، کمیسیون تجارت فدرال تحقیقاتی را علیه OpenAI به دلیل ادعای نقض قوانین حمایت از مصرف‌کننده با به خطر انداختن شهرت و داده‌های شخصی افراد آغاز کرد. هفته گذشته، جاناتان کانتر، رئیس بخش ضدانحصار آمریکا، در کنفرانسی در حوزه هوش مصنوعی با اشاره به «ساختارها و روندهایی در هوش مصنوعی که باید باعث توقف و تأمل ما شود» اعلام کرد که این فناوری به حجم عظیمی از داده و قدرت محاسباتی وابسته است که می‌تواند به شرکت‌های از پیش غالب، برتری قابل توجهی ببخشد. شرکت‌های مایکروسافت، OpenAI، انویدیا، وزارت دادگستری و کمیسیون تجارت فدرال خارج از ساعات کاری معمول به درخواست‌ها برای اظهارنظر پاسخی نداده‌اند.

منبع: تکنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

19 − یک =

دکمه بازگشت به بالا