برق و الکترونیک

ساخت یک برچسب الکترونیکی

ساخت یک برچسب الکترونیکی با قابلیت مصرف چند باره


به گزارش آی تی بوم؛پیش از این دستگاه‌های پوشیدنی کاملاً از مواد پایدار ساخته شده بودند که می‌تواند باعث افزایش مشکلات مربوط به زباله‌های الکترونیکی شود. این زباله‌ها به عنوان تهدیدی برای سلامتی و محیط زیست نگرانی‌های عمومی زیادی را ایجاد کرده‌اند. فلزات سنگین و مواد سمی ایجاد شده در اثر دفن زباله‌های الکترونیکی می‌تواند مشکلات مربوط به محیط زیست را تشدید کند.

پژوهشگران در دانشگاه ایالتی کارولینای شمالی یک برچسب الکترونیکی پوشیدنی ساخته‌اند که می‌تواند بازیافت شود و بدین ترتیب با مشکلات مربوط به زباله‌های الکترونیکی مقابله خواهد کرد. بخش نرم این دستگاه به نام زیر لایه دارای یک ماده زیست تخریب پذیر است. همچنین مدار الکتریکی آن نیز از نانوسم‌های نقره با قابلیت بازیافت ساخته شده‌اند. با استفاده از روش جدید می‌توان جلوی مصرف بیش از اندازه فلزات کمیاب یا ارزشمند را گرفت.

یونگ ژو استاد دانشگاه کارولینای شمالی و از سازندگان این فناوری در مورد آن می‌گوید: برچسب الکترونیکی میتواند در آینده با توسعه بیشتر در کاربردهای مختلفی از قبیله نظارت بر سلامتی انسان نظارت بر عملکردهای ورزشی، پروتز و رابط‌های انسان و ماشین، منسوجات الکترونیکی مورد استفاده قرار بگیرد. اورلین ولو استاد مهندسی شیمی و دپارتمان بیو مولکولی در این دانشگاه در این مورد گفته است: در توسعه این حسگر بسترهایی به شکل لایه‌های ژل حاوی پلیمر زیستی آگارس به صورت اصلاح شده استفاده شد که در آن گلیسیرین نیز به کار رفته است. الگوهای نانو سیم نقره رسانا نیز روی لایه ژل چاپ شد و با استفاده از این چاپ کار خود را آغاز کرده‌ایم.

به گفته پژوهشگران مصرف کنندگان می‌توانند با خیال راحت برچسب الکترونیکی مورد نظر را دور بیندازند. زیرا لایه‌های ژل در کمپوست سازی تجزیه شده نانو سیم‌های نقره نیز برای محیط زیست خطری ایجاد نخواهند کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نه + 8 =

دکمه بازگشت به بالا