برق و الکترونیکعلم و صنعت

سلول‌های خورشیدی نازک‌ و انعطاف پذیر

سلول‌های خورشیدی نازک‌تر از کاغذ ساخته شدند

به گزارش آی تی بوم؛محققان دانشگاه علم و فناوری چیانگ سو موفق به توسعه نوع جدیدی از سلول‌های خورشیدی با استفاده از سیلیکون شده‌اند که از یک ورق کاغذ نیز نازک‌تر است. در این توسعه محققان دانشگاه کرتین استرالیا و موسسه فناوری انرژی سبز در چین نیز همکاری داشته‌اند.

طبق گزارش‌های منتشر شده سلول‌های خورشیدی که بر سیلیکون مبتنی باشند به وفور میتوانند با انرژی خورشیدی پایدار خود جایگزین سوخت‌های فسیلی شوند. در سال‌های گذشته هزینه‌های مربوط به استقرار سلول‌های خورشیدی به طور مداوم روند کاهشی داشته و به همین دلیل استقرار آنها در مقیاس‌های بسیار بزرگ نیز امکان‌پذیر شده است. از طرفی این فناوری تنها در مزارع خورشیدی روی زمین و با استفاده از صفخات تخت قابل استفاده بوده و این محدودیت باعث شده است تا امکان استفاده از آن در حوزه‌های کاربردی مانند فضا وجود نداشته باشد. اما سلول‌های خورشیدی مبتنی بر سیلیکون کریستالی ساختاری می‌توانند با استفاده از نوع طراحی خود در فضاهای دارای سطوح منحنی نیز مورد استفاده قرار بگیرند.

تلاش‌های اخیر محققان برای افزایش انعطاف پذیری سلول‌های سیلیکونی با نتایج مثبتی همراه بوده است. اکنون محققان با پیشبرد این فناوری توانستند سلول‌های سیلیکونی با ضخامت ۵۰ میکرومتر و نازک‌تر از ورق کاغذ تولید کنند اگر چه امکان تا کردن این سلول‌ها وجود ندارد اما می‌توان آنها را به صورت رولی خم کرده و در ماهواره‌ها و دیگر برنامه‌های مبتنی بر فضا از آنها استفاده کرد.

از دیگر مزیت‌های نازک شدن سلول‌های سیلیکونی استفاده از مواد کمتر برای ساخت چنین سلول‌های خورشیدی است. همچنین وزن و هزینه استقرار این سلول‌ها نیز کاهش یافته است. البته یک نقطه ضعف در این سلول‌ها وجود داشته و آن کاهش قابلیت آنها در تبدیل انرژی است.

یکی از دلایل اصلی تجاری نشدن سلول‌های سیلیکونی نازک از دست دادن راندمان تبدیل توان در آنها است. اگرچه محققان اکنون توانسته‌اند راندمان تبدیل توان را در این سلول‌ها به بالای ۲۶ درصد در ضخامت‌های بین ۵۰ تا ۱۳۰ میکرومتر متغیر برسانند.

 

منبع:تکنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه + دوازده =

دکمه بازگشت به بالا