اخبار فناوریپزشکیتکنولوژی

مچ بندی که آلزایمر را تشخیص می دهد!

به گزارش آی تی بوم؛ محققانی از دانشگاه جانز هاپکینز در پژوهش جدید خود با هدف پیش بینی سریع آلزایمر زودتر از موعد یک مچ بند ساخته‌اند. این مچ بند می‌تواند الگوهای مربوط به فعالیت روزانه را نظارت کرده و علائم هشدار دهنده اولیه مربوط به آغاز بیماری آلزایمر را تشخیص دهد. این ساعت موسوم به اکتی گراف می‌تواند داده‌های حرکتی را به پژوهشگران ارائه کرده و مورد تحلیل قرار دهد. در مطالعه مربوط به این ساعت از ۸۲ شخص مسن با سلامت کامل از نظر شناختی در یک پژوهش بلند مدت مورد بررسی قرار گرفت. از ویژگی‌های اصلی بیماری آلزایمر تجمع پروتئین آمیلوئید بتا در مغز است. آنها با استفاده از یک روش آماری حساس در این پژوهش توانستند بین گروه دارای آمیلوئید مثبت و آمیلوئید منفی تفاوت‌های قابل توجهی را طی دوره‌های فعالیت روزانه پیدا کنند.

در این پژوهش محققان امیدوارند در آینده اکتیوگراف‌ها بتوانند بیماری آلزایمر را در مراحل اولیه شناسایی کرده و پیش از آغاز اختلالات شناختی به درمان آن کمک کنند. دکتر آدام اسپیرا استاد سلامت روان در دانشگاه جانز هاپکینز در این مورد می‌گوید: آیا به دست آمده در این پژوهش باید در یک پروژه بزرگتر تکرار شود اما نکته جالب توجه مشاهده تفاوت‌های اساسی بین افراد دارای آمیلوئید مثبت و منفی در دو پژوهش بوده است.

در این پژوهش‌ها نظارت از طریق این ساعت در ۸۲ شخص مورد بررسی قرار گرفت. پت اسکن از مغز این افراد انجام شد و هر شخص به مدت ۲۴ ساعت در روز به مدت یک هفته از اکتیوگراف استفاده کرد. این پژوهشگران متوجه شدند شرکت کنندگان آمیلوئید مثبت نسبت به شرکت کنندگان دارای آمیلوئید منفی میانگین فعالیت بیشتری در اوایل بعد از ظهر بین ساعت ۱ تا ۳ داشته‌اند در مقابل تغییرات روزانه آنها در فعالیت در عصر بین ساعت ۷ الی ۲۲ کمتر بوده است.

هنوز الگوی فعالیت در این زمان‌های خاص در اثر تجمع آمیلوئید مشخص نشده است. به گفته محققان معمولا افراد دارای بیماری آلزایمر به نوعی سرگردانی و بی‌قراری در هنگام بعد از ظهر و اوایل عصر به نام سندروم غروب آفتاب دچار می‌شوند. این محققان تصور می‌کنند داده‌های زمانی به دست آمده می‌تواند نشانه پیش بالینی از سندروم غروب آفتاب باشد.

منبع: تکنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × 1 =

دکمه بازگشت به بالا