امنیت

آیا بیت لاکر در برابر باج افزارها ازشما محافظت می کند؟

آیا نگران تهدید همیشگی حملات باج افزاری هستید؟ آیا از خود می پرسید که آیا Bitlocker ( ابزار رمزنگاری مایکروسافت) نجات دهنده شما است یا خیر؟ در این پست وبلاگی به بررسی این موضوع خواهیم پرداخت که آیا بیت لاکر واقعا می تواند در برابر باج افزارها از شما محافظت کند یا خیر و چه گام های دیگری می توانید برای ایمن نگه داشتن داده های خود بردارید.

باج افزار چیست؟
Ransomware نوعی بدافزار است که فایل های قربانی را رمزگذاری می کند و برای رمزگشایی آن ها درخواست پرداخت باج می کند.  حتی اگر از فایل های خود نسخه پشتیبان تهیه کنید، ممکن است نتوانید به آن ها در صورت موثر بودن باج افزار، دسترسی داشته باشید. به همین دلیل مهم است که یک راه حل امنیتی خوب داشته باشید که بتواند باج افزارها را قبل از اینکه فرصت رمزگذاری فایل های شما را داشته باشد، شناسایی و مسدود کند.
بیت لاکر یک ویژگی رمزگذاری است که در ویندوز تعبیه شده است و می تواند به محافظت از فایل های شما در برابر باج افزار کمک کند. هنگامی که بیت لاکر به درستی پیکربندی شود، تمام فایل های موجود در هارد درایو شما را رمزگذاری خواهد کرد و آن ها را برای افرادی که کلید رمزگذاری را دراختیار ندارند، غیرقابل دسترس خواهد کرد. حتی اگر یک حمله باج افزاری موفق به رمزگذاری فایل های شما شود، باز هم باید با استفاده از کلید بازیابی Bitlocker به آنها دسترسی داشته باشید. با این حال، بیت لاکر بی نقص نیست و راه هایی برای دور زدن آن توسط باج افزارها وجود دارد، بنابراین همچنان باید هنگام باز کردن پیوست های ایمیل یا دانلود فایل ها از اینترنت احتیاط کنید.

باج افزار چگونه کار می کند؟
باج افزار Ransomware نوعی بدافزار است که فایل های قربانی را رمزگذاری می کند و برای رمزگشایی آن ها درخواست پرداخت باج می کند.
دو نوع اصلی باج افزار وجود دارد: باج افزار قفل کننده و باج افزار کریپتو. باج افزار قفل کننده، دستگاه یا سیستم قربانی را  قفل می کند و از دسترسی آن ها به فایل هایشان جلوگیری می کند. باج افزار کریپتو فایل های قربانی را رمزگذاری می کند و قربانی را ملزم به پرداخت باج برای رمزگشایی آن ها می کند.
باج‌افزار می‌تواند از طریق ایمیل‌های مخرب، وب‌سایت‌های آلوده یا دانلودها منتشر شود.  هنگامی که یک دستگاه یا سیستم قربانی به باج افزار آلوده می شود، مهاجم معمولا برای رمزگشایی فایل های قربانی درخواست پرداخت باج می کند. بسته به شدت حمله، پرداخت های باج می تواند از چند صد دلار تا هزاران دلار متغیر باشد.
در برخی موارد، قربانیان ممکن است بتوانند بدون پرداخت باج با استفاده از نرم افزارهای بازیابی داده یا بازیابی سیستم از طریق پشتیبان، فایل های خود را بازیابی کنند؛ اما در بسیاری از موارد، قربانیان مجبور به پرداخت باج به منظور بازیابی دسترسی به فایل های خود می شوند.

بیت لاکر چیست؟
بیت لاکر یک ویژگی رمزگذاری کامل دیسک است که در ویندوز مایکروسافت گنجانده شده است و می تواند کل درایوها را رمزگذاری کند و تنها به کاربران مجاز اجازه دسترسی به داده ها را می دهد. این ویژگی برای حفاظت از داده ها با ارائه رمزگذاری برای کل حجم ها طراحی شده است. بیت لاکر می تواند از دو نوع رمزگذاری مختلف استفاده کند: AES-128 با Diffuser یا AES-256 . 128 انتخاب پیش فرض و توصیه شده است زیرا سریع تر و امن تر از 256 است.

بیت لاکر چگونه کار می کند؟
زمانی که بیت لاکر را برای یک درایو روشن می کنید، تمام فایل های موجود در آن درایو را رمزگذاری می کند. فرآیند رمزگذاری از کلیدی استفاده می کند که در رایانه شما ذخیره می شود. هنگامی که سعی می کنید به فایل های رمزگذاری شده دسترسی پیدا کنید، رایانه شما از کلید برای رمزگشایی آنها استفاده می کند.
اگر کسی سعی کند بدون کلید به فایل های رمزگذاری شده دسترسی پیدا کند، قادر به خواندن آن ها نخواهد بود؛ این یعنی حتی اگر یک حمله باج افزاری موفق به فایل های رمزگذاری شده شما شود، مهاجم بدون کلید قادر به رمزگشایی آن ها نخواهد بود.
با این حال، چند نکته وجود دارد که باید در نظر داشته باشید: اول، اگر رمز عبور BitLocker خود را فراموش کنید، نمی توانید به فایل های رمزگذاری شده خود دسترسی داشته باشید. مطمئن شوید یک نسخه پشتیبان از رمز عبور دارید.
دوم اینکه اگر مهاجمی در حین روشن بودن BitLocker به کامپیوتر شما دسترسی پیدا کند، ممکن است بتواند آن را غیر فعال کرده و به فایل های شما دسترسی پیدا کند؛ به همین دلیل، داشتن یک رمز عبور قوی برای حساب شما و فعال کردن احراز هویت دوعاملی در صورت امکان مهم است.

آیا بیت لاکر در برابر باج افزارها محافظت می کند؟
بله، بیت لاکر در برابر باج افزار از شما محافظت می کند. Ransomware نوعی بدافزار است که فایل های شما را رمزگذاری می کند و برای رمزگشایی آن ها درخواست باج می کند. Bitlocker یک ویژگی رمزگذاری دیسک است که کل درایو شما را رمزگذاری می کند و رمزگذاری فایل های شما را برای باج افزار غیرممکن می کند.
کارهای مختلفی وجود دارد که می توانید برای محافظت از کامپیوتر خود در برابر باج افزارها انجام دهید:
•    سیستم عامل و نرم افزارهای خود را به روز نگه دارید مهاجمان اغلب از آسیب پذیری های موجود در نرم افزارهای قدیمی برای ارائه باج افزار سو استفاده می کنند.
•    از یک برنامه آنتی ویروس معتبر استفاده کنید و آن را به روز نگه داریدبرنامه های آنتی ویروس می توانند بسیاری از انواع بدافزارها از جمله باج افزارها را شناسایی و مسدود کنند.
•    در مورد باز کردن پیوست های ایمیل و کلیک روی لینک های موجود در پیام های ایمیلی محتاط باشید. این ها راه های معمول مهاجمان برای ارائه باج افزار هستند.
•    فایل های خود را به طور منظم پشتیبان گیری کنیدبه این ترتیب، اگر به باج افزار آلوده شدید، می توانید به جای پرداخت باج، فایل های خود را از حالت پشتیبان بازیابی کنید.

نتیجه گیری

بیت لاکر یک ابزار عالی برای محافظت از داده های ذخیره شده در کامپیوتر شما است. اگرچه این ابزار محافظت کاملی در برابر باج افزارها ارائه نمی دهد، اما یک لایه امنیتی اضافی را فراهم می کند که ممکن است به جلوگیری یا کاهش اثرات یک حمله باج افزاری کمک کند. با این حال، مانند هر نوع معیار امنیتی، بهترین راه برای اطمینان از محافظت شما در برابر حملات باج افزاری این است که به طور منظم از داده های خود پشتیبان گیری کنید و فعالیت سیستم خود را زیر نظر داشته باشید. با فعال بودن و انجام اقدامات حفاظتی مناسب می توانید خطر حمله موفقیت آمیز به سیستم خود را تا حد زیادی کاهش دهید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو + 20 =

دکمه بازگشت به بالا