پزشکیرباتیک

باز شدن رگ‌ها با استفاده از یک ربات

رباتی که با حرکت درون عروق باعث باز شدن رگ‌ها می‌شود

به گزارش آی تی بوم؛پیشرفت‌های فناوری‌ مربوط به پزشکی روی رویکردهای درمانی در شرایط بحرانی نیز موثر بوده‌اند. یکی از این شرایط بحرانی سکته مغزی ایسکمیک است که در آن با بسته شدن عروق مغز دیگر امکان اکسیژن رسانی به این بافت وجود ندارد.

گزارش‌های اخیر نشان می‌دهد یک کاتر رباتیک مغناطیسی توسط محققان در موسسه فناوری فدرال زوریخ توسعه یافته که می‌تواند به راحتی و با دقت قابل توجه در شریان‌ها حرکت کند. در این دستگاه پیشرفته امکان ورود به یک سطح پیچ مانند و حرکت چرخشی وجود دارد به طوری که می‌تواند به راحتی به رگ‌های خونی بیمار نزدیک شده و کارایی بی‌سابقه‌ای را ارائه کند.

به گفته کارشناسان این فناوری می‌تواند استانداردهای جدیدی را در مراقبت از سکته‌های مغزی تعریف کرده و امکان فرود به نقاط حساس با هدف دسترسی به مغز و انجام مداخلات را فراهم کند.

با وجود تلاش‌های درمانی جدید رایج همچنان پژوهشگران به دنبال ایجاد و طراحی دستگاه‌های قابل هدایت برای افزایش قدرت مانور هستند. به گفته محققان سازنده این دستگاه ت‌های مغناطیسی می‌توانند به طور فعال هدایت شده و بسیاری از محدودیت‌های موجود را از بین ببرند. از مهمترین مزایای ربات ساخته شده می‌توان به امکان قرار دادن آن در نزدیکی محل آسیب دیده در شریان ترانس رادیال اشاره کرد. همچنین می‌تواند در جراحی‌های کم تهاجمی نیز به ابزار ایده‌آل تبدیل شود. طبق ادعای محققان این ربات در خارج از بدن روی یک جفت جنین مورد آزمایش قرار گرفته و ایمنی آن با استفاده از آزمایش روی یک خوک زنده به طور کامل ثابت شده است. با اصلاح و توسعه فناوری‌های این چنینی می‌توان در آینده راه را برای ساخت و طراحی ربات‌های جراحی پیشرفته‌تر هموار کرد.

منبع:تکنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

14 + 14 =

دکمه بازگشت به بالا