اخبار فناوریپزشکیرباتیک

ساخت پوست مصنوعی از طریق چاپ سه بعدی

شبیه‌ترین پوست مصنوعی به پوست انسان از طریق چاپ سه بعدی تولید شد


به گزارش آی تی بوم؛درون پوست انسان بیش از هزار پایانه عصبی وجود دارد که می‌تواند ارتباط حسی با مغز و دنیای خارج را از طریق لمس، دما، فشار و بازخورد فراهم کند. با وجود ویژگی‌های پیچیده پوست یک اندام حیاتی محسوب می‌شود و به همین دلیل شبیه سازی آن نیز بسیار دشوار خواهد بود.

دانشگاه ای اند ام تگزاس از هیدروژن‌های نانو مهندسی شده با قابلیت حسگر زیستی الکترونیکی نوعی پوست الکترونیکی چاپ شده به صورت سه بعدی تولید کردند که با قابلیت‌هایی از قبیل انعطاف پذیری و کشتسان بودن شباهت زیادی به پوست انسان دارد.

آخیلش گهاروار مدیر تحقیقات دپارتمان مهندسی بیو مدیکال در این مورد گفته است: ساخت فناوری‌های مختلف و استفاده از شبیه سازی حس لامسه در آنها می‌تواند تعامل انسان ماشین و تجربیات حسی پیشرفته را بهبود ببخشد. از طرفی این فناوری به صورت بالقوه می‌تواند باعث تحول صنایع شده و افراد دارای معلولیت نیز از کیفیت زندگی بیشتری برخوردار خواهند شد.

در آینده پوست‌های الکترونیکی می‌توانند کاربردهای بسیار گسترده‌ای داشته باشند. مهمترین کاربردهای این دستگاه‌ها به کارگیری آنها در انواع پوشیدنی مربوط به سلامت و بهداشت است که به طور دائم علائم حیاتی از قبیل ضربان قلب فشار خون میزان تحرک و دما را نظارت می‌کنند. این حسگرها با اندازه‌گیری علائم حیاتی بازخوردهایی به کاربران ارائه کرده و از این طریق می‌توانند باعث بهبود مهارت‌های حرکتی و هماهنگی کاربران شوند.

به گفته محققان هدف از توسعه پوست الکترونیکی ایجاد رابط‌های پیشرفته‌تر و همه کاره بین فناوری، محیط زیست و بدن انسان بوده است. از جمله بخش‌های هیجان انگیز پژوهش‌ها نیز کاربردهای بالقوه این پوست در پروتز، فناوری پوشیدنی ، تناسب اندام و ورزش، رباتیک، سیستم‌های امنیتی و دیگر دستگاه‌های الکترونیکی سرگرمی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج × یک =

دکمه بازگشت به بالا