خودرو و موتورسیکلت

جدیدترین جزئیات مرحله سوم طرح یکپارچه خودرو

به گزارش آی تی بوم؛بعد از پایان مراحل اول و دوم ثبت نام سامانه یکپارچه خودرو، قرار است مرحله سوم این طرح آغاز شود. در این مطلب جدیدترین جزئیات این موضوع را می‌خوانید.

طرح یکپارچه ثبت نام و فروش خودرو راهکاری است که وزارت صمت با هدف ساماندهی بازار خودرو ایجاد کرده و با راه‌اندازی «سامانه یکپارچه عرضه خودروهای داخلی» بستری را فراهم کرده است تا متقاضیان خرید و دریافت خودرو در آن ثبت نام کنند تا پس از واریز وجه معینی بتوانند در موعدی که از طریق قرعه‌کشی مشخص می‌شود، خودروی خود را تحویل بگیرند.

 

تا امروز دو مرحله از طرح سامانه یکپارچه خودرو انجام شده است؛ مرحله اول از این طرح در اسفند ماه ۱۴۰۱ برگزار شد و در خرداد ماه ۱۴۰۲ هم مرحله دوم ثبت نام و پرداخت هزینه برای متقاضیان انجام گرفت و اکنون، متقاضیانی که خودرو به آن‌ها تخصیص داده شده است، در نوبت تحویل خودرو قرار گرفته‌اند.

هرچند برخی انتقادات درباره نحوه اجرای این طرح مطرح شده است اما به‌تازگی اعلام شده که وزارت صمت قصد دارد سومین نوبت از این طرح را نیز به‌زودی اجرا و برگزار کند. البته این مرحله از طرح فروش یکپارچه خودرو تفاوت‌هایی با دو مرحله قبلی دارد.

در مرحله سوم طرح فروش یکپارچه به چه کسانی خودرو تعلق می‌گیرد؟

مهم‌ترین تفاوت این مرحله از طرح فروش یکپارچه خودرو این است که اساساً برای متقاضیانی در نظر گرفته شده است که در مرحله دوم این طرح خودرویی به آن‌ها اختصاص پیدا نکرده است یا اصطلاحاً از تخصیص خودرو در مرحله قبل جا مانده‌اند.

مهدی تقدسی، مدیر سامانه یکپارچه خودرو، درباره مرحله سوم این طرح توضیح داد که بعضی از متقاضیان دریافت خودرو که از طریق سامانه یکپارچه اقدام به ثبت نام در این طرح کرده بودند با پیام «عدم تخصیص» مواجه شده و بنابراین، نتوانسته بودند خودرویی دریافت کنند.

تقدسی در خصوص علت عدم تخصیص خودرو به برخی از متقاضیان نیز گفت: «در مرحله دوم، برخی متقاضی خودرو‌های متعلق به بخش خصوصی بودند، اما چون خودروساز مورد تقاضا ظرفیت نداشته، به این دسته از متقاضیان خودرویی تخصیص داده نشد.»

البته بر اساس اعداد و ارقامی که مدیر سامانه یکپارچه خودرو اعلام کرده است، در مرحله دوم این طرح دو میلیون نفر شرکت کرده بودند که به ۹۷ درصد از آن‌ها، خودرو تخصیص داده شد و فقط ۳ درصد از متقاضیان باقی مانده‌اند که در مرحله سوم می‌توانند در سامانه یکپارچه خودرو درخواست ویرایش خودرو را داده و به این ترتیب، خودروی مورد نظرشان را انتخاب کنند تا زمان تحویل برایشان تعیین شود.

 

بنا بر اعلام مهدی تقدسی، مرحله سوم طرح فروش یکپارچه خودرو از شهریور ماه آغاز می‌شود و هرچند به گفته او آغاز مرحله سوم این طرح در ماه شهریور قطعی است اما هنوز جزئیات بیشتری از روز و تاریخ دقیق شروع این مرحله اعلام نشده است.

با توجه به این که مرحله سوم طرح سامانه یکپارچه خودرو جاماندگان مرحله دوم را در اولویت قرار داده است، این نکته را هم در نظر داشته باشید که چون این متقاضیان در مرحله دوم و هنگام ثبت نام مبلغ ۱۰۰ میلیون تومان نزد بانک بلوکه کرده بودند، در این مرحله نیازی نیست این وجه را دوباره بپردازند و فقط لازم است برای «ویرایش خودرو» اقدام کنند.

بنابراین، جاماندگان مرحله دوم طرح سامانه یکپارچه خودرو باید منتظر باشند تا وزارت صنعت، معدن و تجارت بازه زمانی بازگشایی این سامانه را اعلام کند تا بتوانند در این بازه وارد سامانه شده و نسبت به ویرایش خودرو اقدام کنند. احتمالاً زمان دقیق آغاز و پایان مرحله سوم طرح فروش یکپارچه خودرو تا پایان مرداد ماه مشخص خواهد شد.

 

امکان ویرایش خودرو برای سایر متقاضیان هم وجود دارد؟

همچنین، در مرحله سوم طرح فروش یکپارچه خودرو علاوه بر متقاضیانی که از مرحله دوم جا مانده بودند و خودرویی به آن‌ها تخصیص داده نشده است، متقاضیانی که به هر دلیل مایل به ویرایش خودروی انتخابی خود هستند هم می‌توانند نسبت به این ویرایش اقدام کنند.

 

تقدسی در این زمینه اعلام کرد: «پس از آن که به جاماندگان مرحله دوم، خودرو تخصیص داده شد، متقاضیانی که درخواست ویرایش خودرو دارند می‌توانند اقدام به ویرایش کنند، اما اولویت تخصیص با آن دسته از متقاضیانی است که خودرویی به آ‌ن‌ها تخصیص داده نشد.»

موعد تحویل خودرو به متقاضیان مرحله سوم

احتمالا تمام کسانی که در سامانه فروش یکپارچه خودرو اقدام به ثبت نام می‌کنند، تمایل دارند هرچه زودتر خودروی خود را دریافت کنند. با توجه به این که بعضی از متقاضیان مرحله دوم هم هنوز خودروی خود را تحویل نگرفته‌اند این سوال پیش می‌آید که زمان اجرای مرحله سوم این طرح و موعد تحویل خودرو به متقاضیان این مرحله چه زمانی است؟

مدیر سامانه یکپارچه خودرو در پاسخ به این سوال گفت: «پس از پایان تخصیص خودرو و ویرایش آن در شهریور ماه، زمان‌بندی برای اجرای مرحله سوم فروش خودرو اعلام می‌شود. اکنون طبق زمان‌بندی خودروسازان، هر خودروی ثبت‌نامی به‌ترتیب به متقاضیان تحویل داده می‌شود و تعهد معوقی ندارند.»

هنوز جزئیات دقیق و مشخص‌تری از اجرای مرحله سوم طرح فروش یکپارچه خودرو اعلام نشده و حتی مشخص نیست کدام شرکت‌های خودروساز در این مرحله حاضر هستند و ظرفیت‌هایی را برای متقاضیان باز کرده‌اند. همچنین، بازه زمانی آغاز و پایان مرحله سوم، که فرصتی است برای جاماندگان مرحله دوم که نسبت به ویرایش خودرو اقدام کنند، هنوز مشخص نیست.

بنابراین، اگر شما هم جزو این جاماندگان هستید یا به هر دلیلی می‌خواهید از فرصت ویرایش خودرو در مرحله سوم این طرح استفاده کنید گوش به زنگ اخبار بعدی درباره این موضوع باشید. زومیت به محض دریافت اخبار جدید این مطلب را با جدیدترین اطلاعات به‌روزرسانی خواهد کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

20 − ده =

دکمه بازگشت به بالا