خودرو و موتورسیکلت

لاماری ایما ایکس؛ جدیدترین شاسی بلند لوکس ایرانی رونمایی شد.

به گزارش آی تی بوم؛ لاماری ایما ایکس به تازگی توسط شرکت آرین پارس موتور رونمایی شده است و همان نسخه فول آپشن ایما است. در زمان عرضه  ایما به بازار با نشان لاماری به دلیل کم آپشن بودن این خودرو، بسیار مورد انتقاد قرار گرفت. اکنون شرکت آرین پارس موتور، مشکلاتی که در لاماری ایما وجود داشت را در نسخه لاماری ایما X یا همان لاماری ایما فول آپشن بر طرف کرده است. نام اصلی لاماری ایما ایکس در اصل forthing T5 EVO است که در سال ۲۰۲۰ میلادی توسط کمپانی دانگ فنگ موتور چین به بازار عرضه شد.

از نکات مثبتی که باعث شد لاماری ایما فروش خوبی را در بازار داشته باشد، ظاهر مدرن و جوان پسندانه در کنار مشخصات فنی خوب بود که حتی به آن لقب لامبورگینی اوروس چینی می دادند. قرار است در آینده نزدیک از نسخه پلاگین هیبرید لاماری ایما نیز رونمایی شود.

طراحی و ابعاد بدنه

لاماری ایما ایکس یا به عبارت دیگر لاماری ایما فول آپشن به لحاظ طراحی ظاهری از ظاهری اسپرت و جوان پسندانه بهره می برد و همچنین تنوع رنگی این خودرو به این موضوع کمک کرده است. در نمای جلو با استفاده از خطوط طراحی و گوشه های تیز سعی شده است که احساس هیجان را در بیننده ایجاد کند. در این نما ، چراغ های روشنایی روز (day light) و راهنما را می توانیم مشاهده کنیم که به صورت نواری باریک و بادامی شکل قرار گرفته اند. چراغ های اصلی برخلاف لاماری ایما که از نوع هالوژنی بودند، از نوع LED هستند و بدلیل نور دهی بیشتر و بهتر درون سپر قرار گرفته اند و به وسیله یک نوار کرومی رنگ به یکدیگر متصل شده اند.

جلو پنجره بزرگ که خطوط طراحی عمودی در آن استفاده شده است، در نمای جلو لاماری ایکس خود نمایی می کند. وجود لیپ سپر یا اسپلیتر نیز به زیبایی ظاهری این خودرو کمک می کند. در نماهای جانبی یک خط طراحی منحنی شکل در بالای چرخ ها و بر روی گلگیر ها وجود دارد. خط طراحی دیگری در این نما وجود دارد که از گلگیر های جلو شروع شده و به گلگیر های عقب خط می شود. خط طراحی دیگری نیز در قسمت پایین درب ها وجود دارد که به زیبایی ظاهری این خودرو، در این نما کمک کرده است.

دور شیشه های لاماری ایما ایکس نوار های کرومی رنگ احاطه کرده اند. در این نما می توانیم رینگ های ۱۹ اینچی را مشاهده کنیم که طراحی جذاب و زیبایی دارند. در نمای عقبی چراغ های عقب به صورت به هم پیوسته قرار دارند که طراحی زیبا و جذابی دارند. در بالای شیشه عقب ، باله عقب را مشاهده می کنیم که چراغ خطر در وسط آن قرار گرفته که سبک طراحی اسپرت این ماشین را به ما یاد آوری می کند. در قسمت پایین نمای عقب لاماری ایما X می توانیم به دیفیوزر ها اشاره کنیم اما چیزی که بیشتر از همه در این نما توجه را به خود جلب می کند خروجی اگزوز دوگانه چهار تایی واقعی است که بر جذابیت این خودرو افزوده است.

مشخصات فنی لاماری ایما ایکس

قوای محرکه لاماری ایما ایکس از یک موتور ۱.۵ لیتری توربوشارژ با فناوری پاشش سوخت مستقیم (GDI) تامین می شود که قادر است نهایت قدرت ۱۹۵ اسب بخار و گشتاور نهایی ۲۸۵ نیوتن متر را از طریق یک جعبه دنده ۷ سرعته دو کلاچه تر (WDCT) با قابلیت تیپ ترونیک، به چرخ های جلو منتقل می کند. این موتور ساخت کمپانی میتسوبیشی با کد ۴A95TD است که عینا در لاماری ایما از همین موتور و گیربکس استفاده شده است.

سیستم تعلیق لاماری ایما x دقیقا مشابه لاماری ایمای معمولی است. در محور جلو سیستم تعلیق از نوع مک فرسون و در محور عقب از نوع مولتی لینک است که سواری نرم و خوبی را می توان با آن تجربه کرد. لاماری ایما ایکس با داشتن فاصله محوری ۲۷۱۵ میلی متر فضای مناسبی را برای سرنشینان فراهم می کند. ظرفیت باک بنزین لاماری ایما ایکس ۵۵ لیتر و مصرف سوخت میانگین این خودرو به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر، ۶.۶ لیتر است.همچنین شایان ذکر است که لاماری ایما x دارای استاندارد یورو ۵ بوده و توانسته ۵ ستاره ایمنی را از C_NCAP (سیستم ارزیابی ایمنی خودرو در چین) کسب کند.

به طور کلی اگر بخواهیم لاماری ایما ایکس را با لاماری ایما به لحاظ فنی مقایسه کنیم شاهد تغییرات خاصی نیستیم و فقط قابلیت تیپ ترونیک به گیربکس این خودرو اضافه شده است که این قابلیت در لاماری ایما وجود ندارد.

طراحی کابین و امکانات

طراحی داخل کابین لاماری ایما ایکس به طور کلی بسیار شبیه سوبا M4است . علت این شباهت این است که هر دو خودرو از سری فورتینگ کمپانی دانگ فنگ هستند و خط طراحی جدید در کابین این نشان را دارند. در کل در بخش طراحی داخل کابین با طراحی زیبا، اسپرت و جوان پسندانه روبرو هستیم. رو دری ها را به لحاظ متریال و سبک طراحی به سه بخش تقسیم می شوند . بخش بالایی رو دری ها از پلاستیک خشک طرح دار استفاده شده است. در بخش میانی رو دری ها و دستگیره ها از چرم مصنوعی با دوخت قرمز و در مابقی بخش ها از پلاستیک خشک ساده استفاده شده است.

در ایما ایکس دیگر خبری از ترکیب رنگ نقره ای طوسی که در لاماری ایما استفاده شده بود نیست بلکه به لحاظ رنگ بندی ، در کابین لاماری ایما بیشتر از طیف رنگی مشکی استفاده شده است. در بخش بالایی داشبورد و در ردیفی که نمایشگر وجود دارد از روکشی با متریال پارچه ای نرم استفاده شده است. در بخش میانی داشبورد و زیر نمایشگر از پلاستیک با طرح فیبر کربن استفاده شده که به جذابیت طراحی کابین کمک می کند. همچنین در این قسمت شاهد نور پردازی داخلی هستیم که جذابیت کابین را دو چندان می کند. در بخش میانی داشبورد می توانیم به دریچه های کولر اشاره کنیم که طراحی زیبا و کیفیت مناسبی دارند . در قسمت پایین این بخش از پلاستیک پیانویی استفاده شده است که کلید های مربوط به سیستم تهویه و محفظه ای به جهت گذاشتن مدارک یا موبایل یا اجسام دیگر درون آن ، قرار دارد.

در بخش پایین دسته دنده می توانیم به کلید های ترمز پارک برقی، auto hold ، کنترل حرکت در سرازیری و تنظیم حالت های مختلف رانندگی را مشاهده می کنیم. در سمت راست دسته دنده دو عدد جا لیوانی برای سرنشینان جلو تعبیه شده است که عمق و اندازه خوبی دارند. پشت آمپر لاماری ایما x به صورت دیجیتالی بوده و به سبک طراحی های مرسدس بنز، به سیستم مالتی مدیا چسبیده است که این نمایشگر ها کیفیت مناسبی دارند.

فرمان لاماری ایما ایکس قابل تنظیم در ۴ جهت به دستی می باشد و غربیلک آن به صورت دی کات بوده و طراحی اسپرتی دارد و از روی آن می توان تنظیمات مربوط به سیستم مالتی مدیا ، کروز کنترل و… را انجام داد. صندلی های لاماری ایما ایکس یا همان لاماری ایما فول آپشن، رویه چرم مصنوعی با دوخت قرمز دارند که بر خلاف نسخه پایه صندلی ها برای سرنشینان جلو به صورت برقی تنظیم می شوند و همچنین کلید های دسترسی جهت تنظیم صندلی شاگرد توسط دیگر سرنشینان نیز وجود دارد.

در بین صندلی ها سرنشینان جلو و در بخش پایین کنسول وسط ، محفظه ای خنک کننده وجود دارد. متریال مورد استفاده در رو دری ها و صندلی ها برای سرنشینان عقب مانند صندلی های سرنشینان جلو است. فضای پای سرنشینان عقب مناسب بوده و امکاناتی مانند درگاه usb ، جا لیوانی ، چراغ مطالعه ، زیر آرنجی برای سرنشینان عقب قرار گرفته است.

تفاوت های لاماری ایما ایکس با لاماری ایما معمولی

به طور کلی از لحاظ ظاهری شاهد تفاوت های زیادی نیستیم اما اگر بخواهیم به صورت دقیق تفاوت های ظاهری را بررسی کنیم می توانیم به تغییر چراغ های اصلی از هالوژن به LED ، تغییر در اسپلیتر ، رکاب های جانبی و دیفیوزر عقب اشاره کنیم. البته که سفارش این قطعات ظاهری به صورت آپشن امکان پذیر است .به لحاظ فنی نیز لاماری ایما ایکس یا فول آپشن با نسخه قبلی خود تفاوت های زیادی ندارد و فقط به گیربکس و دنده قابلیت تیپ ترونیک یا تعویض دنده به صورت دستی اضافه شده است.

اما مهم ترین تفاوت لاماری ایما ایکس با لاماری ایما در بخش آپشن ها و امکانات است که امکاناتی نظیر سنسور باران، گرم کن و سرد کن صندلی راننده، گرمکن صندلی شاگرد، تنظیم صندلی های سرنشینان جلو به صورت برقی، درب صندوق عقب برقی، سیستم پایش نقطه کور، نور بالا خودکار، هشدار تصادف از جلو، ماساژور صندلی راننده و…. اضافه شده است.

رقبای ایما X

لاماری ایما ایکس با توجه به رده قیمتی و سطح امکانات وکلاس طراحی ، رقبای جدی دارد. از جمله رقبای لاماری ایما ایکس می توانیم به دیگنیتی پرستیژ ، KMC K7، فونیکس تیگو ۸ پرو و فیدلیتی پرستیژ اشاره کنیم.

منبع: آخرین خودرو

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هجده − 15 =

دکمه بازگشت به بالا