برق و الکترونیکتکنولوژی

محققان باتری کاغذی سازگار با محیط زیست ساختند

به گزارش آی تی بوم؛

احتمالاً منیزیم می‌تواند در دنیای باتری‌ها به قدرت بعدی تبدیل شود. در صورت صحت این موضوع باتری‌های لیتیومی و قلیونی کنار گذاشته خواهند شد. طبق مطالعات انجام شده دستگاه ذخیره انرژی مبتنی بر منیزیم می‌تواند به عنوان یک رقیب ایمن و قدرتمند نسبت به دیگر فلزها مورد استفاده قرار بگیرد. منیزیم نسبت به لیتیوم دارای منابع بیشتری در زمین است. همچنین یون‌های این فلز چگالی انرژی بالاتری داشته و دارای دو بار مثبت هستند. این در حالی است که یون‌های لیتیوم کوچک تر بوده و دارای یک بار مثبت هستند.

ایده ساخت باتری منیزیم هوا نوعی باتری نوآورانه است که محققان آن را مبتنی بر کاغذ توسعه داده و روی آب کار می‌کند. در این مطالعه جدید محققان برای ساخت باتری منیزیم هوا از سیستم تنفسی گیاهان الهام گرفتند. نویسندگان این مطالعه در این مورد می‌گویند: تصور ما این بود در سیستمی جدید کاغذ بتواند الکترولیت را با نیروی مویرگی به سمت خود جذب کند. بنایراین همانند روش جذب آب از زمین توسط گیاهان امکان ساخت باتری‌های منیزیم هوا نیز وجود دارد. از طرفی می‌توانیم مشکل سایش و حل شدن منیزیم در الکترولیت را نیز حل کنیم.

با استفاده از دستگاه‌های مبتنی با کاغذ ضمن استفاده کمتر از فلزات و پلاستیک خطر کمتری نیز برای محیط زیست ایجاد می‌شود. باتری‌های فلزی-هوا به خاطر استفاده از فلزات سنگین امکان آلوده کردن محیط زیست را داشته و دوراخته دور انداختن آنها می‌تواند برای محیط زیست خطرناک باشد. اما باتری‌های کاغذی یکبار مصرف هستند و هیچگونه آلودگی ایجاد نمی‌کنند.

علاوه بر آن باتری منیزیم هوا مبتنی بر کاغذ عملکرد بالایی را ارائه می‌کنند. به گفته محققان از موانع استفاده از این نوع باتری تحرک اندک منیزیم به عنوان منبع انرژی بوده است. زیرا سرعت حرکت یون‌های لیتیوم بسیار بیشتر است. مطالعات پیش از این نشان دادند برای افزایش سرعت تحرک می‌توان یون‌های منیزیم را تغییر داد.

منبع: تکنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک × چهار =

دکمه بازگشت به بالا